امتناع توحید قریشی، زندانی سنی مذهب از حضور در جلسه دادگاه

سه شنبه, 16ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – توحید قریشی، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج روز دوشنبه ۱۵ بهمن ماه از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرده است. امتناع وی از حضور در این جلسه به دلیل عدم رعایت فاصله زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ دادگاه و همچنین عدم دسترسی به وکیل صورت گرفته است. این زندانی ماه گذشته پس از حدود ۵ ماه در حالی از بند ۲۰۹ زندان اوین مجددا به زندان رجایی شهر منتقل شد که نهادهای امنیتی یک پرونده دیگر با اتهام “تبلیغ علیه نظام” علیه او تشکیل داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۹۷، توحید قریشی، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج، از حضور در جلسه دادگاه امتناع کرد.

دلیل امتناع این زندانی از حضور در جلسه دادگاه عدم رعایت فاصله زمانی قانونی میان تاریخ احضار با تاریخ جلسه دادگاه و همچنین عدم دسترسی به وکیل خود بوده است.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “توحید قریشی بعد از انتقال به زندان رجایی شهر و صدور کیفرخواست جهت اتهامات جدید از یک وکیل درخواست وکالت کرد. پس از مراجعه این وکیل به دادسرای اوین جهت اخذ وکالت به ایشان گفته شد که پرونده را به زودی به دادگاه انقلاب می‌فرستیم و بعد از تعیین شعبه رسیدگی می‌توانید برای برعهده گرفتن وکالت اقدام کنید. علیرغم این موضوع ساعات پایانی شب یکشنبه به او ابلاغ شد که صبح روز بعد به دادگاه اعزام خواهد شد”.

در کیفرخواست صادره، اتهامات مطروحه علیه این زندانی “اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی از طریق هواداری از گروه‌های مخالف نظام” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” عنوان شده است.

لازم به ذکر است این زندانی در حالی با گشایش پرونده جدید روبرو شده که ماه‌های پایانی محکومیت خود را پشت سر می‌گذارد.

توحید قریشی، زندانی سنی مذهب، اواسط ماه گذشته پس از حدود ۵ ماه از بند ۲۰۹ زندان اوین مجددا به زندان رجایی شهر منتقلشد.

خانواده توحید قریشی در آذرماه سال جاری پس از چهار ماه بی خبری از وضعیت این زندانی و پیگیری‌ها و مراجعات فراوان به دادسرای اوین، بدون پاسخ و با رفتارهای توهین‌آمیز مواجه شده و موفق به ملاقات با وی نشدند. وی در آن زمان در حالی از تماس با خانواده خود محروم بود که مسئولان قضایی مدعی می‌شدند توحید قریشی ممنوع‌الملاقات است.

لازم به یادآوری است، شب سه‌شنبه ۱۶ مردادماه حدود ۸۰ تن از نیروهای گارد زندان رجایی شهر کرج به همراه تعدادی از نیروهای وزارت اطلاعات به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ این زندان که محل نگهداری ده‌ها تن از زندانیان سنی مذهب است حمله کرده و چند تن از آنان را مجروح و به شکل خشونت آمیزی وسایل شخصی آنان را تخریب کردند و یا با خود بردند. یک منبع مطلع نیز از انتقال توحید قریشی در شب حمله توسط نیروهای گارد به بند ۲۰۹ اطلاعات زندان اوین خبر داد.

مولوی توحید قریشی شهریور ماه سال ۹۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یک سال پس از آن نیز محاکمه شده و ابتدا به ۱۰ سال و در دادگاه تجدید نظر به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم این زندانی اندکی بعد با تجمیع احکام به حدود ۴ سال قابل اجرا کاهش یافت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.