گزارشی از آخرین وضعیت عباس لسانی، فعال ترک

یکشنبه, 21ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) که از تاریخ ۲۵ دی‌ماه و پس از حضور در جلسه دادگاه بازداشت و به قرنطینه زندان اردبیل منتقل شده است، کماکان در بی خبری و بلاتکلیفی به سر می‌برد. ممانعت از ملاقات خانواده آقای لسانی با ایشان و اعتصاب غذای وی باعث افزایش نگرانی از وضعیت این شهروند شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با گذشت ۲۶ روز، عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) در بازداشت و بی خبری بسر می‌برد.

یک منبع نزدیک به خانواده عباس لسانی به گزارشگر هرانا گفت: “علیرغم پیگیری‌های مکرر خانواده آقای لسانی، از زمان بازداشت ایشان هیچ تماس و ملاقاتی با ایشان نداشته و از محل نگهداری وی نیز اطلاع دقیقی در دست نیست. در حالی که پیشتر در بند قرنطینه زندان اردبیل بودند ولی برخی از کارمندان زندان با مراجعه خانواده وی گفته‌اند که ایشان در زندان نیستند. معاون دادستان اردبیل نیز در جواب پیگیری رقیه علیزاده، همسر آقای لسانی به وی گفته آقای لسانی هنوز زنده است و در صورت مرگش جنازه‌اش را تحویلتان می‌دهیم”.

عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز و پس از برگزاری جلسه دادگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به دفتر دادستان شده بود.

این شهروند اردبیلی در تاریخ ۱۵ دی‌ماه توسط شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب اردبیل بازداشت و جهت اجرای حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری به زندان تبریز منتقل شده و دو روز پس از بازداشت با وارد شناخته شدن اعتراض وی به نحوه دادرسی، با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی و تا زمان دادرسی مجدد که زمان آن روز ۲۵ دی‌ماه تعیین شد به صورت موقت از زندان تبریز آزاد شد.

فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق سخنرانی در مراسم خاکسپاری مرحوم حسن دمیرچی موزیسین و فعال مدنی شناخته شده اتهامی است که توسط شعبه ۱۱ دادیاری تبریز در زمان بازداشت به آقای لسانی تفهیم شده است.

لازم به یادآوری است که روز دوشنبه ۱۱ تیرماه چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” عباس لسانی همراه با سه شهروند دیگر ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و سپس در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. آقای لسانی ویدیویی از خود مبنی بر تشویق افراد برای حضور در این مراسم منتشر کرده بود.

ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است.

هرانا پیشتر در گزارشی تفضیلی به بررسی برخوردهای امنیتی با فعالان ترک و افزایش فشار بر روی این شهروندان از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۸ آذرماه ۹۷ پرداخته بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.