حبوبات؛ جانشین گوشت در سفره‌های مردم

یکشنبه, 21ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

کمبود و گرانی گوشت و کاهش قدرت خرید، تقاضا برای حبوبات را بالا برده اما حبوبات هم ارزان نیستند. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران می‌گوید باید کاری کرد که گوشت قرمز دوباره به سفره خانوارها برگردد.

    

محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران از افزایش تقاضا برای حبوبات خبر می‌دهد. حبوبات در فهرست کالاهای اساسی قرار دارد و ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق می‌گیرد اما محمد آقاطاهر می‌گوید بازار حبوبات نیز در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تقاضا و هزینه‌های تمام شده تولید، با روند افزایش قیمت روبرو بوده است. خبرگزاری ایرنا به نقل از او می‌نویسد: «کشور ما دارای منابع زیاد محصولات کشاورزی و مواد غذایی است؛ بنابراین دولت باید به گونه ای عمل کند که با افزایش قدرت توان خرید مردم بتواند گوشت قرمز را به سفره خانوار ایرانی بازگرداند.»

او عنوان کرده که مردم به دلیل بالا بودن قیمت حبوبات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا  خرده فروشی‌ها، بیشتر از عمده‌فروشی ها خرید می‌کنند.

قیمت گوشت گوسفند در ایران در هفته‌های اخیر به کیلویی ۱۱۰هزار تومان رسیده است.

ایران گرچه واردکننده برخی از انواع حبوبات است اما به گفته محمد آقاطاهر برای حضور در مبادلات تجاری، این محصول را صادر هم می‌کند. او عنوان کرده که پاکستان خواستار نخود و عراق به دنبال انواع حبوبات ایران است: «برخی سودجویان حبوبات را با ارز رسمی وارد می‌کنند اما با ارز آزاد به شکل قاچاق یا از طریق صادرات از کشور خارج می‌کنند.»

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران می‌گوید انتظار می‌رود که دولت به جای حذف صفر از پول ملی، با افزایش ارزش ریال، قدرت خرید مردم را تقویت کند تا خروج گوشت و مواد پروتئینی از سفره‌ها، سلامتی جامعه را تهدید نکند.

در شهریور ۹۷ نیز رئیس هیات مدیره اتحادیه لبنی ایران هشدار داده بود که لبنیات در حال خارج شدن از سبد مصرف خانوارهاست.

فشار گرانی و کوچک شدن سفره‌ها در ایران بیش از همه متوجه خانواده‌های کارگری و کارمندی است. فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها می‌گوید از سال ۱۳۹۱ تا کنون، خانوارهای کارگری و کم درآمد با کاهش ۵۳۱ کیلوکالری دریافتی سرانه در هر روز مواجه بوده‌اند.

توفیقی در آذر ماه به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «با بررسی بودجه خانوار و شیب تند کاهش مصرف مواد غذائی متناسب با سبد تغذیه معرفی شده از سوی انستیتو تغذیه  پی می‌بریم خانوار کارگری از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ مجبور شده است برای تامین نیازهای غذایی خانوار خود ۲۰۰ درصد افزایش هزینه را تحمل کند. در نتیجه، برای ادامه زندگی، سبد خود را هر روز خالی‌تر  کرده و بازهم نتوانسته تعادلی بین مخارج و دریافتی خود ایجاد کند.»

احمد میدری، معاون وزارت رفاه ایران پیش‌تر اذعان کرده که درآمد دو درصد جمعیت ایران حتی برای تامین تغذیه آنها هم کفاف نمی‌‌دهد و ۳۲درصد مردم نیز توان تامین نیازهای زیربنایی چون بهداشت، درمان و آموزش را ندارند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.