ظریف شکست دومین پرتاب ماهواره‌ را تأیید کرد

شنبه, 27ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه “ا‌ن‌بی‌سی” شکست دومین پرتاب ماهواره‌ ایران را تأیید کرد. محمدجواد ظریف احتمال “خرابکاری” آمریکا در شکست این پرتاب را مردود ندانست و در مورد تلاش برای آغاز جنگ با ایران هشدار داد.

    

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی با شبکه آمریکایی “ان بی‌سی نیوز” در حاشیه نشست امنیتی مونیخ به دومین شکست پرتاب ماهواره از سوی ایران طی دو ماه اخیر اذعان کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ظریف در این مصاحبه که روز جمعه ۲۶ بهمن (۱۵فوریه) منتشر شد این که شکست پرتاب دو ماهواره در چند هفته اخیر ناشی از  “خرابکاری آمریکا” باشد را رد نکرد.

پیش از این روزنامه آمریکایی “نیویورک تایمز” احتمال “خرابکاری” در برنامه‌های موشکی و فضایی ایران را مطرح کرده بود. این روزنامه در گزارشی در ۲۴ بهمن به نقل از چند مقام فعلی و پیشین دولت آمریکا از “یک برنامه مخفی برای خرابکاری” در برنامه‌های موشکی ایران خبر داده بود.

این روزنامه این برنامه احتمالی را ناشی از تلاش آمریکا برای تضعیف توان نظامی و اقتصادی ایران عنوان کرده بود.

ظریف در گفت‌وگو با “ان‌بی‌سی” همچنین از انجام تحقیقاتی برای پی بردن به دلایل شکست این پرتاب‌ها خبر داد.

او همچنین به آمریکا و متحدانش در مورد تلاش برای آغاز جنگ با ایران هشدار داد. ظریف گفت: «همان کسانی که در سال ۲۰۰۳ جنگ عراق را راه انداختند، به دنبال راه انداختن جنگی با ایران هستند و این کار، خودکشی خواهد بود.»

پرتاب ماهواره؛ اقدامی تنش‌زا

به نوشته رویترز، با وجود این که ظریف به شکست هر دو پرتاب ماهواره ایران اذعان کرده باز هم این اظهارات می‌تواند تنش میان ایران و آمریکا را بالا ببرد. آمریکا نگران برنامه موشک‌های بالستیک ایران است. واشنگتن ایران را متهم می‌کند که زیر پوشش پرتاب ماهواره، در حال آزمایش موشک‌های حامل کلاهک هسته‌ای است. موشکهای حامل ماهواره می‌توانند حامل کلاهک‌های هسته‌ای نیز باشند.

رویترز می‌نویسد، هنوز نتوانسته از شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به اظهارات ظریف پاسخی دریافت کند. تلاش‌های این خبرگزاری برای دستیابی به ظریف در مورد گزارش “ان‌بی‌سی نیوز” نیز نافرجام بوده است.

برنامه فضایی ایران برای این کشور “وجهه‌ای ملی” دارد و تهران این برنامه را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی‌داند و اتهام‌های مربوطه را تا کنون رد می‌کند.

ماه گذشته ایران اعلام کرد، ماهواره‌ای که پرتاب کرد به دلیل نقص در مراحل پرتاب به سرعت کافی نرسید و در مدار قرار نگرفت.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران مأموریت ماهواره نخست که “پیام” نام داشت را تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده‌ها خوانده بود. به گفته او، این ماهواره قرار بود سه سال در مدار زمین باقی بماند.

ایران اولین ماهواره ساخت این کشور را در سال ۲۰۰۹ به مناسبت سی‌امین سالروز انقلاب راهی فضا کرد. این کشور در سال جاری در چهل‌امین سالگرد انقلاب نیز دست به این کار زد که ناکام ماند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.