عادل الجبیر: اتهام‌زنی تازه ایران به عربستان برای منحرف کردن توجه‌ها است

دوشنبه, 29ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، اتهامات مقام‌های ایران درباره دخالت کشورش در حمله اخیر به اتوبوس سپاه پاسداران را رد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، عادل الجبیر که همراه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به پاکستان سفر کرده است روز دوشنبه ۲۹ بهمن بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را «بزرگ‌ترین حامی تروریسم» خواند و گفت ادعاهای این حکومت با هدف «منحرف کردن توجه مردم ایران» مطرح شده است.

در پی حمله انتحاری به اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران در مسیر خاش – زاهدان که چهارشنبه گذشته روی داد و ۲۷ کشته برجای گذاشت، مقام‌های جمهوری اسلامی انگشت اتهام را مستقیماً به سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی نشانه رفتند و به پاکستان نیز هشدار دادند.

در تازه‌ترین مورد محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، نیز این اتهام را تکرار کرده است.

به گزارش ایرنا، سرلشکر باقری روز دوشنبه در قم بدون اشاره به شواهد یا مستندات گفت که «گروهک‌های تروریستی در پاکستان … با پول عربستان و امارات تجهیز و سازماندهی شده است تا در داخل ایران ایجاد ناامنی کنند».

یک روز پیش‌تر نیز محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، به صراحت عربستان و امارات را متهم کرده بود که «با دستور اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها» اقدام به «توطئه علیه جمهوری اسلامی» می‌کنند.

تازه‌ترین اظهارات عادل الجبیر در حالی ایراد شده است که کمتر از یک هفته پیشویدئویی از سخنان او و چند مقام عربی دیگر در یکی از جلسات کنفرانس ورشو سر از رسانه‌های عمومی در آورد.

در آن ویدئو که ابتدا در کانال یوتیوب نخست‌وزیر اسرائیل منتشر شد، عادل الجبیر می‌گوید: «ایران هر جا که پا می‌گذارد ویرانی به بار می‌آورد … کمک‌هایش به حماس و جهاد اسلامی به حکومت فلسطینی لطمه زد؛ سوریه را ویران کرد؛ به کویت و بحرین سلاح قاچاق می‌کند؛ کارخانه تولید سلاح در سودان برپا می‌کند و در صدد است آفریقا، اندونزی و تایلند را به هرج و مرج بکشاند».

عادل الجبیر به مدت بیش از سه سال وزیر خارجه سعودی بود و دو ماه پیش به مقام وزیر مشاور در امور خارجی تنزل یافت و ابراهیم العساف به عنوان وزیر خارجه جدید معرفی شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که اظهارت الجبیر در اسلام‌آباد را پوشش داده نوشته است که سفر ولیعهد سعودی و هیأت بزرگ همراهش به پاکستان در تداوم رابطه نزدیک دو کشور ارزیابی می‌شود و «پاکستان بارها بین ریاض و تهران توازن برقرار کرده است».

جلسه ویژه کمیسیون مجلس

از سوی دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی در ادامه واکنش‌ها به حمله اخیر در استان سیستان و بلوچستان، همچنان با حمله به عربستان و امارات، خواستار «برخورد جدی» پاکستان با «گروه‌های تروریستی» شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز شنبه جلسه‌ای ویژه درباره این حمله برگزار کرد که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، و همچنین مقام‌هایی از وزارت اطلاعات، وزارت کشور و سپاه پاسداران در آن حضور داشتند.

محمدابراهیم رضایی، عضو هیأت رئیسه این کمیسیون، به خبرگزاری تسنیم گفت: طبق گزارش‌های ارائه‌شده، این حمله «با حمایت اطلاعاتی عربستان و امارات انجام شده و مواد منفجره استفاده‌شده در این حادثه از خاک پاکستان وارد کشور شده است».

بنابر همین گزارش، عباس عراقچی نیز در این جلسه گفته است که در احضار سفیر پاکستان به وزارت خارجه، از مسئولان پاکستانی خواسته شده که با «گروهک‌هایی که با حمایت عربستان و امارات به پاکستان اعزام و از آنجا وارد کشور ما می‌شوند، برخورد کنند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، یک روز پس از وقوع حمله زاهدان، بدون اشاره به شواهد یا یافته‌ها، آن را به «‌سازمان‌های جاسوسی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه» نسبت داده و خواستار پیگری جدی مسئولان شده بود.

سپاه پاسداران روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای نوشت که «با پیگیری سرنخ‌ها» توانسته سه نفر از کسانی را که در حمله جاده خاش-زاهدان دست داشته‌اند دستگیر کند.

این اطلاعیه افزوده‌است: «در این عملیات موفق، سه تن از تروریست‌ها دستگیر و ۱۵۰ کیلوگرم مواد آماده انفجار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد انفجاری در حال ساخت و مقادیری سلاح و مهمات نیز کشف شد.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.