گزارش رویترز در باره باقر اسدی: دیپلمات اصلاح‌طلب ایرانی در سلول انفرادی است

چهارشنبه, 18ام اردیبهشت, 1392
اندازه قلم متن

باقر اسدی، دیپلمات ایرانی نزدیک به اصلاح‌طلبان دو ماه گذشته را در سلول انفرادی در زندان اوین سپری کرده است. وکیل این دیپلمات با سابقه از مقامات قضایی خواسته است تا امکان ملاقات با موکل‌اش فراهم شود.

روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت (هفتم مه) خبرگزاری رویتر به نقل از یک منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود گزارش داد که باقر اسدی، دیپلمات کهنه‌کار ایرانی نزدیک به دو ماه را در سلول انفرادی سپری کرده است.

این گزارش تصریح می‌کند که هنوز مشخص نیست به چه علت آقای اسدی بازداشت شده و با چه اتهاماتی روبرو است. همچنین نهاد بازداشت‌کننده این دیپلمات مشخص نیست. خبرگزاری‌های ایران به نقل از یکی از بستگان باقر اسدی از سه تماس کوتاه وی با اعضای خانواده‌اش در این مدت خبر داده‌اند.

باقر اسدی که در سمت معاونت گروه دی۸ (D8) فعالیت می‌کرد، از۲۲ اسفندماه سال ۱۳۹۱ خورشیدی در بازداشت به سر می‌برد. این دیپلمات ایرانی از تابستان ۱۳۹۰ در استانبول ترکیه زندگی می‌کرد. وی کوتاه پس از بازگشت به ایران بازداشت شد.

خبرگزاری رویترز پیش‌تر علت دستگیری اسدی را احتمالا در ارتباط با “اقدامات شدید علیه دگراندیشان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران” دانسته بود.

اظهار تاسف وزیر خارجه ایران

علی اکبر صالحی از بازداشت باقر اسدی اظهار تاسف کرده است
از سوی دیگر علی‌اکبر صالحی‌، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اظهار تاسف از بازداشت باقر اسدی گفته بود که امیدوار است به‌زودی “سوء‌تفاهم‌ها” رفع شود و این دیپلمات باسابقه آزاد گردد.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «یکی از نهادها مساله‌ای را مطرح کرده که امیدواریم صحت نداشته باشد و یک سوءتفاهم باشد.» وی علت بازداشت اسدی را مرتبط با انتخابات ندانسته است.

علی‌اکبر صالحی، باقر اسدی را یکی از دیپلمات‌های “بسیار زبده و باارزش” وزارت خارجه ایران خوانده که در مدت خدمت‌اش تنها برای “تامین منافع کشور” تلاش کرده است.

آغاز فعالیت حقوقی وکیل باقر اسدی

در همین حال روزنامه شرق روز سه‌شنبه از آغاز اقدامات وکالتی برای باقر اسدی خبر داد. این موضوع را هوشنگ پوربابایی، وکیل پایه یک دادگستری که وکالت آقای اسدی را بر عهده دارد اعلام کرده است.

پوربابایی با اشاره به تلاش برای دیدار با موکل‌اش افزود: «با توجه به اینکه زمان قرار بازداشت نزدیک به دوماه شده، سوالاتی وجود دارد از قبیل اینکه علت بقای قرار بازداشت چیست؟ اتهام او چیست؟ اگر تفهیم اتهام انجام شده، اتهامات چه بوده است؟»

وکیل باقر اسدی در پاسخ درباره محل نگهداری این دیپلمات بازداشتی هم‌چنین گفت: «مشهود است که او در یکی از زندان‌های داخل کشور در بازداشت است و با توجه به اینکه سخنگوی قوه ‌قضاییه نیز بازداشت او را تایید کرده‌اند، احتمالا او در زندان اوین است».

از: دویچه وله فارسی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.