احضار و بازجویی از پدر حمزه درویش توسط نیروهای امنیتی در رشت

چهارشنبه, 1ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – محمدناصر درویش، پدر حمزه درویش، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج، روز جاری در پی احضار تلفنی در اداره اطلاعات رشت حاضر و مورد بازجویی قرار گرفت. گزارش شده ماموران از آقای درویش خواسته اند که فرزندش را متقاعد کند تا از شکایتش از بازجوی خود صرف نظر کند. حمزه درویش به همراه توحید قریشی از ۱۳ روز پیش در اعتصاب غذا و  در سلول انفرادی در شرایطی بسر می برند که علیرغم احتمال شکستگی دست و پایشان کماکان از هر گونه رسیدگی پزشکی محروم هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدناصر درویش، پدر حمزه درویش، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج، روز جاری در پی احضار تلفنی روز دوشنبه در اداره اطلاعات رشت حاضر شد.

یک منبع نزدیک به خانواده درویش در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “مامورین اداره اطلاعات رشت به آقای درویش گفته‌اند از این به بعد حق ندارد به حساب بانکی فرزندش در زندان رجایی شهر پول واریز کند و باید ارتباطش را با وی قطع کند. آنها همچنین از وی خواسته‌اند که حمزه درویش را متقاعد کند از شکایتش از کارشناس (بازجو) اداره اطلاعات رشت صرف نظر کند. حمزه درویش پیشتر به دلیل توهین، بدرفتاری و همچنین مورد شکنجه واقع شدن از یکی از بازجویان این اداره شکایت کرده بود، هر چند علیرغم پیگیری‌های فراوان تاکنون هیچ پاسخی از سوی مراکز قضایی استان گیلان دریافت نکرده است”.

این منبع در ادامه سخنان خود افزود: “مامورین وزارت اطلاعات همچنین پدر آقای درویش را تهدید کرده‌اند که در صورت پیگیری شکایت فرزندش برای وی پرونده‌سازی کرده و کاری خواهند کرد که حکمی سنگین‌تر از حکم فعلی برای او صادر شود”

احضار و تهدید پدر حمزه درویش توسط اداره اطلاعات رشت در حالی صورت گرفته است، که با گذشت سیزده روز از ضرب و شتم شدید و انتقال حمزه درویش و توحید قریشی به سلولهای انفرادی زندان رجایی شهر کرج، این زندانیان کماکان علیرغم اعتصاب غذا و احتمال شکستگی دست و پای‌شان در شرایطی سخت و بدون رسیدگی پزشکی نگهداری می شوند. 

لازم به یادآوری است در پی حمله خشونت آمیز نیروهای گارد زندان رجایی شهر کرج در تاریخ ۱۷ بهمن ماه به سالن محل نگهداری زندانیان سنی مذهب و مضروب کردن آنان، دستکم ۸ تن از این زندانیان به سلول انفرادی منتقل شده بودند. این اقدام به بهانه امتناع توحید قریشی، از حضور در جلسه دادگاه و حمایت سایر زندانیان از تصمیم او صورت گرفته است. دلیل امتناع این زندانی از حضور در جلسه دادگاه عدم رعایت فاصله زمانی قانونی میان تاریخ احضار با تاریخ جلسه دادگاه و همچنین عدم دسترسی به وکیل خود بوده است.

از این میان ۶ تن علیرغم آسیب دیدگی ناشی از ضرب و شتم و بدون رسیدگی پزشکی به بند بازگردانده شدند ولی حمزه درویش به همراه توحید قریشی همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شوند. این دو زندانی پس از انتقال به سلول انفرادی در اعتراض به رفتار خشونت آمیز مسئولین زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

خانواده این زندانیان به دلیل اینکه با وجود احتمال شکستگی دست و پای این زندانیان و همچنین تداوم اعتصاب غذا، مسئولان زندان بر ادامه محروم نگه داشتن آنها از دریافت خدمات پزشکی اصرار دارند، اعلام کرده‌اند که در صورت بروز هر گونه آسیب جسمی یا روحی به سلامتی فرزندانشان، مسئولان زندان و مقامات قضایی را مسئول دانسته و از آنها شکایت خواهند کرد.

این نخستین بار نیست که این‌گونه حملات به بند زندانیان اهل سنت صورت می‌گیرد. در مردادماه سال جاری و در سالیان گذشته نیز به صورت مکرر زندانیان این سالن بارها مورد حمله و بازرسی توام با خشونت و تخریب وسایل شخصی قرار گرفته‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.