تخریب اکوسیستم خلیج فارس توسط چینی‌ها و «بی‌غیرتی آقای ظریف»

پنجشنبه, 2ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

انصاف نیوز – مجوزی که سازمان شیلات به کشتی‌های چینی برای صید داده است حالا به گفته‌ی بسیاری از صیادان و بوم‌شناسان باعث ایجاد مشکلاتی در خلیج فارس شده است. مشاور سازمان حفاظت از محیط زیست در امور محیط طبیعی می‌گوید از بین رفتن موجودات تا عمق ۲۰۰ متر در عمان و خلیج فارس باعث خسارت حتی در دریای مازندران هم می‌شود زیرا تا ده سال آینده دیگر موجودی در دریای جنوب کشور باقی نمی‌ماند و افراد به سمت شمال کشور کوچ خواهند کرد که این هم مسایل خود را خواهد داشت.

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی مساله‌ی صید چینی‌ها از خلیج فارس گفت: «بخش‌هایی از مسوولان ما یک سری افراد بی‌غیرت اجنبی هستند، کشتی‌های چینی تورها را در عمق ۲۰۰ متری می‌اندازند که دهانه‌ی آن باز می‌شود و با سرعت حدود ۲۸ کیلومتر در کف دریا حرکت می‌کنند و تور را با خود می‌کشند، این تور هرچه ته دریا است را جمع می‌کند و روی عرشه می‌ریزد، در اثر فشار یک ماهی زنده نمی‌ماند و همه می‌میرند. توری مثل قیف را تصور کنید که به طول ۵۰۰ متر دهنه‌اش تا دید پنچاه متر باز می‌شود و همه چیز را جارو می‌کند.

زندگی همه‌ی این موجودات زنده به هم بستگی دارد اما از کف دویست متر تا روی دریا دیگر غذایی برای موجودات باقی نمانده است.

تمام موجودات را از بین برده‌اند و بنابراین اکوسیستم دریا تخریب شده است و آن ۴۰۰ هزار ماهیگیر سنتی که تمام زندگی‌شان به این کار بستگی دارد بی‌کار شده‌اند. لذا مدت‌هاست که فریاد می‌زنند و می‌گویند کاسبی نداریم و یک به یک در حال ورشکستی هستند و مجبور به فروش قایق‌هایشان شده‌اند حتی در تلویزیون هم این موضوع را نشان داد. بنابراین از بی‌غیرتی آقای ظریف است که می‌گوید ما آن منطقه را به چینی‌ها اجاره دادیم.»

این بوم شناس در جواب این سوال که آسیب‌های وارد شده به اکوسیستم چه زمان خودش را نشان می‌دهد، گفت: «همین حالا خودش را نشان داده که ۴۰۰ هزار ماهیگیر سنتی ما دیگر چیزی ندارند که صید کنند چون صید آنها از روی آب است ولی چینی‌ها موجودات را از کف دریا تا سطح جمع کرده‌اند یعنی دیگر اکوسیستمی نیست. اگر این کار تاثیری بر اکوسیستم نمی‌گذاشت ماهیگیران سنتی ما که با یک تور ده دوازده متری ماهی می‌گیرند، ماهی‌ها دست نخورده باقی می‌ماند اما حالا اکوسیستم از کف آب تا سطح از بین رفته است.»

کهرم در جواب خبرنگار در مورد شرایط اکوسیستم ساحل خلیج فارس در پنچاه سال آینده گفت: «آنجا برهوت می‌شود، شما پنچاه سال آینده را کار نداشته باش بلکه تا ده سال آینده این افراد حاشیه‌نشین می‌شوند؛ یعنی حلبی‌آباد نشین می‌شوند و در حاشیه‌ی خلیج فارس و دریای عمان و دریای مکران چیزی باقی نمی‌ماند، از موجودات گرفته تا انسان‌ها به سمت شمال و دریای مازندران کوچ می‌کنند.

وقتی چهارصد هزارنفر و هرکدام با زن و بچه به سمت شمال کوچ کنند از یک طرف جمعیت ساحل نشینان خلیج فارس از بین می‌رود و از طرف دیگر تعداد افراد کوچ کننده به شمال کشور هست، نمی‌خواهد به پنچاه سال آینده فکر کنیم چون این اتفاقات تا همین پانزده سال آینده یا همین حالا در حال رخ دادن است.»

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس در تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه به خانه ملت گفته بود: سپاه حدود ۱۴ فروند از ۹۰ فروند شناور صید غیرمجاز چینی در دریای عمان و خلیج‌فارس را توقیف کرده است.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.