آذربایجان؛ گزارشی از فعالیت ها به مناسبت روز جهانی زبان مادری

جمعه, 3ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – روز جهانی زبان مادری ۲۱ فوریه هر سال برابر با دوم اسفندماه با هدف افزایش آگاهی‌های عمومی درباره زبانشناسی و تنوع فرهنگی و زبانی در سرتاسر جهان گرامی داشته می‌شود. شعار سال ۲۰۱۹ سازمان یونسکو که نامگذاری این روز را انجام داده است «اهمیت زبان مادری، برای توسعه و برقراری صلح و آشتی» بوده است. از روز گذشته و همزمان با این روز تعدادی از فعالین ترک (آذربایجانی) اقدام به توزیع کتاب‌هایی به زبان ترکی در میان دانش آموزان و طراحی گرافیتی روی دیوار برخی مدارس با مفهوم اهمیت زبان مادری کرده‌اند. این اقدام با آغاز اعتصاب غذای ۵ روزه پنج فعال ترک زندانی در گرامیداشت این روز نیز همزمان بوده است. همچنین ۹۰۰ تن از دانشجویان دانشگاه مراغه با امضای طوماری خواستار ارائه رشته زبان و ادبیات ترکی در این دانشگاه شدند. تعدادی از فعالین تبریز نیز با انتشار و نصب گسترده اعلامیه‌هایی در سطح شهر ضمن اشاره به حق آموزش به زبان مادری از سیاست های تبعیض آمیز حکومت انتقاد کردند. این اقدام به صورت همزمان در شهر تهران به صورت چاپ و انتشار پوسترهایی با عنوان «زبان مادری، هویت انسان را شکل می دهد» صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۲ اسفندماه ۹۷، برابر با ۲۱ فوریه ۲۰۱۹، توسط سازمان یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده است.

شعار سازمان یونسکو برای این روز در سال ۲۰۱۹ «اهمیت زبان مادری، برای توسعه و برقراری صلح و آشتی» عنوان شده است.

طی روزهای گذشته تعدادی از فعالان ترک (آذربایجانی) اهل اردبیل جهت گرامی داشت این روز و یادآوری اهمیت زبان مادری، اقدام به توزیع کتابهایی به زبان ترکی در میان دانش آموزان مدارس این شهر کردند. همچنین این شهروندان با طراحی گرافیتی بر روی دیوار مدارس اهمیت تحصیل به زبان مادری را یادآوری کردند.

گفته می‌شود این اقدام طی روزهای آتی در اماکن عمومی شهر اردبیل نیز ادامه خواهد داشت.

همچنین همزمان با این روز و طبق اعلام قبلی، پنج فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان های مختلف نیز در اعتراض به بی عدالتی انتیکی، عدم آموزش به زبان مادری و فقدان آزادی مدنی دست به اعتصاب غذای ۵ روزه زدند.

لطیف حسنی زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، امیر ستاری زندانی محبوس در زندان تبریز، سیامک میرزایی، ابراهیم نوری زندانیان محبوس در بند ٨ و ۷ زندان اوین و عباس لسانی در زندان اردبیل پنج شهروندی هستند که از روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

این پنج زندانی پیشتر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که در اعتراض به بی عدالتی ملی-اتنیکی، عدم آموزش به زبانهای مادری، عدم به رسمیت شناخته شدن هویت‌ها، عدم احقاق حقوق جمعی به همراه حقوق فردی و عدم آزادی‌های مدنی در ایران همزمان با روز جهانی زبان مادری از اول اسفند ۹۷ به مدت ۵ روز دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

در شهر مراغه نیز ۹۰۰ تن از دانشجویان دانشگاه این شهر، با نگارش و امضای طوماری خواهان ارائه رشته زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی در این دانشگاه شدند.

این درخواست به همراه امضاهای دانشجویان روز چهارشنبه اول اسفندماه تحویل دفتر ریاست دانشگاه شد و مقرر شد از طریق ریاست دانشگاه به شورای دانشکده انسانی ارجاع داده شود تا بعد از طرح در شورا نسبت به ارائه این کد رشته از طریق وزارت علوم اقدام شود.

همچنین در گزارشی از شهر تبریز تعدادی از شهروندان این شهر به مناسب روز زبان مادری اقدام به انتشار و نصب اعلامیه‌هایی جهت یادآوری اهمیت تحصیل به زبان مادری کردند. در این بیانیه‌ها که از روز گذشته در سطح شهر تبریز منتشر شده، با اشاره به قوانین بین‌المللی و قانون اساسی ایران، سیاست‌های حکومت نسبت به این موضوع، سیاستی تبعیض آمیز خوانده شده است.

این اقدام به صورت همزمان در شهر تهران نیز به صورت چاپ و انتشار پوسترهایی با مفهوم اهمیت زبان مادری و تحت عنوان «زبان مادری، هویت انسان را شکل می دهد» صورت گرفته است.

لازم به ذکر است بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی ایران “‎‎زبان و خط رسمی و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبان‌های‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏‌های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏.”

علیرغم وعده های مسئولین علی‌الخصوص حسن روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری، نه تنها تاکنون تلاش مشخص و مثمر ثمری جهت عمل به این اصل قانون اساسی صورت نگرفته است؛ بلکه فعالین این عرصه نیز غالبا به بهانه‌ها و برچسب‌های مختلف از جمله جدایی طلبی، تحت فشارهای امنیتی و قضایی قرار دارند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.