زندانی محبوس در زندان ارومیه همچنان در هراس از قطع دست / متن کامل دادنامه

پنجشنبه, 9ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – شعبه یکم دادگاه کیفری ویژه نوجوانان ارومیه پیش تر کسری کرمی، زندانی محبوس در زندان این شهر را به اتهام “سرقت” به قطع دست محکوم کرده بود. حکم وی در طی آخرین فرجام خواهی، از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است. این حکم در صورت عدم رضایت شکات اجرا خواهد شد. حکم قطع دست از جمله مواردی است که نافی اصل کرامت انسانی بوده و کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتاً استفاده از مجازات‌های غیرانسانی و موهن را ممنوع کرده است. متن کامل دادنامه این زندانی را در ادامه بخوانید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کسری کرمی فرزند یدالله، متولد ۱۳۵۹، اهل کرمانشاه در تاریخ ۲۰ مهرماه ۱۳۹۴ بازداشت و ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۵، در شعبه یکم دادگاه کیفری ارومیه ویژه نوجوانان به قطع چهار انگشت دست راست به شرطی که انگشت شست و کف دست باقی بماند محکوم شد.

این حکم با تایید از سوی شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور و ارسال به شعبه ۹ اجرای احکام کیفری ارومیه در آستانه اجرا قرار دارد.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی پیشتر به گزارشگر هرانا گفته بود: “کسری کرمی مورخ ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ به شعبه ۹ اجرای احکام کیفری ارومیه احضار شد که در آنجا به او گفته شد در صورت عدم جلب رضایت شکات حکمش به زودی اجرا خواهد شد”.

متن کامل دادنامه دیوان عالی کشور این پرونده به نقل از هرانا در ادامه می‌آید:

“شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور

دادنامه ۹۶۰۹۹۷۰۹۱۰۰۰۰۶۱۱ – تاریخ تنظیم: ۱۹ آذر ۱۳۹۶

فرجام خواه: متهم آقای کسری کرمی و وکیل وی

فرجام خواهنده: شکات پرونده

فرجام خواسته: دادنامه شماره ۰۱۷۶ – ۱ مهر ۹۶ صادره از شعبه ۱ دادگاه کیفری ۱ ویژه اطفال و نوجوانان استان آذربایجان غربی

شماره پرونده: ۹۴۰۹۹۸۴۴۱۵۹۰۰۷۴۹

شماره بایگانی: ۹۶۰۴۷۵ شماره دادنامه : ۶۱۱-۹۶/۹/۱۹

تاریخ ابلاغ دادنامه به فرجام خواه: ۳ مهر ۱۳۹۶

تاریخ وصول دادخواست فرجام خواهی: ۲۳ مهر ۱۳۹۶

مرجع رسیدگی: شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور

هیات شعبه: مرتضی فاضل (رییس)، عزیزالله رزاقی (مستشار)

در طی گزارش قبلی این شعبه (۰۴۵۲) آقای کسری کرمی متولد سال ۱۳۵۹ اهل کرمانشاه با وکالت تعیینی آقای وحید معظم اسلام لو، شغل آزاد، متاهل، متهم به سرقت های متعدد، که با شکایت مالباختگان، مورد تحقیق قرار گرفته، با این توضیح که هر سه گزارش ضابطین دادگستری به اظهارات متهم نزد آنها، نامبرده در زمانهای مختلف در سالهای ۹۲ و ۹۴ از کرمانشاه به ارومیه می آمده و با ماشین شخصی خود در مقابل بانکهای ارومیه خصوصا آنهایی که در محدوده خیابان آزادگان بوده منتظر افرادی که از بانک خارج می شدند، می شده است و دریک فرصت مناسب با استفاده از غفلت رانندگان، وجوه نقدی آنها را با تخریب قفل ماشین توسط وسیله دست ساز و پیچ گوشتی به سرقت می برده است، تا اینکه در اثر اعتراض های مردمی و حساسیت پلیس و آگهی استان متهم مورد شناسایی واقع و دستگیر می گردد، و وسیله دست ساز که به واسطه آن اقدام به سرقت می نموده از وی کشف می گردد. در مواجهه با شکات، نحوه سرقت و مقدار آن را بیان می نماید و به سابقه اعتیاد و صدور چک بلامحل اعتراف می نماید و به سرقت از خودروی شاکی رسول احمدی اعتراف نموده و نیز به سرقت های متعدد دیگر اذعان نموده و متعاقباً به سرقت از خودروی رسول احمدی اعتراف و سایر سرقت‌ها را انکار نموده است، در مجموع با عنایت به شکایت شکات و درخواست ۱۱ نفر از آنها، اجرای حد شرعی مبنی بر قطع ید و اینکه در مواجهه حضوری شکات با متهم، وی مورد شناسایی قرار گرفته و ملاحظه اقاریر اولیه متهم در بازپرسی و تشریح چگونگی سرقت‌ها و مشکلات مالی خویش و اینکه خودروها موضوع شکایت شکات، نسبت به وجوه نقدی که داخل آنها بوده، حرز عرفاً محسوب می گردد و باز کردن آنها به شرح موصوف هتک حرز تلقی می گردد، علی هذا مستنداً به مواد قانونی از قانون مجازات اسلامی دادنامه شماره ۰۱۷۶-۹۶/۷/۱۰ متهم را به قطع چهار انگشت از دست راست محکوم نموده و نیز به استرداد وجوه مسروقه محکوم نموده، به نحوی که در رای آمده است و اموال غیرنقدی را عیناً یا مثل با قیمت آن را به مالباختگان پرداخت نماید.

رای صادره مورد اعتراض متهم و وکیل وی واقع شده، و پرونده به این شعبه از دیوان عالی کشور ارسال شده است، هیات شعبه در تاریخ فوق‌الذکر تشکیل، پس از قرائت گزارش آقای فاضل و نظر دادیار محترم مبنی بر ابرام، مشاوره نموده و چنین رای می دهد، نظریه دادیار:

بسمه تعالی، احتراماً در پرونده پیش رو راجع به فرجام خواهی ۱- آقای کسری کرمی فرزند یدالله متولد سال ۵۹ شمسی ۲- وکیلش وحید معظم اسلام لو از محکومیت کسری کرمی به قطعیت در دادنامه به شماره ۰۱۷۶-۹۶/۶/۱ شعبه ۱ دادگاه کیفری۱ استان آذربایجان غربی اینجانب در نظریه مورخه ۹۶/۳/۳ خود در اوراق ۴۴۹ و ۴۵۰ پرونده با همان استدلالات باقی بوده و بزهکاری محکوم علیه را ثابت می دانم، بعلاوه نقص مورد نظر شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور که در دادنامه شماره ۰۰۱۸۴-۹۶/۳/۱ در اوراق ۴۵۱و ۴۵۲ بدان توصیه شده یعنی قطع دست منوط به مطالبه قطع دست از سوی مالباختگان دانسته‌اند، در رای فعلی رفع و به حکایت پایان گردش کار دادنامه یادشده، ۱۱ نفر مالباختگان مطالبه حد (قطع دست) نموده‌اند و همانگونه که در نظریه مورخه ۹۶/۳/۳ خود تصریح نموده‌ام، شرایط قطع دست اجتماع دارند، حاصل آنکه نظر به ابرام رای فرجام خواسته فعلی نیز دارم.

دادیار دادسرای دیوان عالی کشور- محمود حاتمی. ۱۸ شهریور ۱۳۹۶.

رای شعبه در خصوص فرجام خواهی آقای کسری کرمی و وکیلش آقای وحید معظم اسلام لو نسبت به دادنامه شماره ۰۱۷۶-۹۶/۷/۱ صادره از شعبه ۱ دادگاه کیفری ۱ ویژه اطفال و نوجوانان استان آذربایجان غربی با توجه به محتویات پرونده و تحقیقات انجام شده و مفاد آرای سابق الصدور دادگاه و این شعبه دیوان عالی کشور و رفع نواقص اعلامی و احراز موضوع توسط دادگاه و مطابقت رای صادره با موازین شرعی و قانونی و مفاد و مستندات ملاک در رای و عدم اقامه دلیل قاطع موجب نقض از سوی فرجام خواهان، دادنامه فرجام خواسته مطابق مقررات تشخیص و مستنداً به ماده ۴۶۹ و رعایت ماده ۴۳۵ قانون آیین دادرسی کیفری ابرام می گردد.

مرتضی فاضل- رییس
عزیزالله رزاقی – مستشار”.

لازم به یادآوری است که در تاریخ ۶ دیماه سال ۱۳۹۵ حکم قطع انگشتان دست دو زندانی با اتهام سرقت در زندان ارومیه اجرا شد. مسئولان قضائی و زندان، برای «درس عبرت» زندانیان با اتهام سرقت را مجبور به تماشای اجرای این احکام کردند.

حکم قطع دست از جمله مواردی است که نافی اصل کرامت انسانی بوده و کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتاً استفاده از مجازات های غیر‌انسانی و موهن را ممنوع کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.