گزارشگر ویژه سازمان ملل از تداوم اعدام کودکان، شکنجه متهمان و محاکمه ناعادلانه دوتابعیتی‌ها در ایران انتقاد کرد

پنجشنبه, 9ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، آخرین گزارش خود را در مورد وضعیت حقوق بشر منتشر کرد و طی آن به طور ویژه نسبت به تداوم اعدام محکومانی که در کودکی مرتکب جرم شده اند، اشاره کرد.

جاوید رحمان در این گزارش که هشتم اسفند به نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شده، به مواردی از نقض حقوق بشر از جمله نقض حقوق متهمان اشاره کرده و آورده است که بازداشت هایی با روند غیرقانونی و بر اساس اتهامات کلی، شکنجه و بازجویی در شرایط نامناسب و خودداری از ارایه امکانات پزشکی کافی به زندانیان، ادامه داشته است.

در این گزارش همچنین به زندانیان دوتابعیتی در ایران اشاره شده و آورده است که نقض حقوق متهمان در هنگام بازداشت تقریبا شامل همه این زندانیان شده است. گزارشگر سازمان ملل از دولت ایران خواستار توجه ویژه به این متهمان و آزادی احمدرضا جلالی و دیگر متهمانی که نیاز به کمک های پزشکی دارند، شده است.

در گزارش سازمان ملل همچنین به شکنجه در دوران بازجویی که به اعترافات اجباری متهمان ختم می‌شود، اشاره کرده است.

در بخش دیگری از گزارش وضعیت حقوق بشر ایران، به طور مفصل به تداوم اعدام افرادی که در کودکی مرتکب جرم شده و تا رسیدن به سن قانونی در حبس نگهداری می شوند، اشاره شده و یادآوری کرده است که این اقدام خلاف کنوانسیون حقوق کودک و دیگر کنوانسیون های بین المللی است که جمهوری اسلامی به آن پیوسته است.

در این بخش با اشاره به این که بسیاری از نهادهای حقوق بشری خواستار توقف اعدام کودکان در ایران شده اند، آمده است که در سال ۲۰۱۸ دست کم ۶ نفر که بین ۱۴ تا ۱۷ سالگی مرتکب جرم شده بودند، اعدام شدند. گزارشگر سازمان ملل بار دیگر خواستار توقف این احکام شد.

مقام‌های دولت آمریکا بارها به نقض حقوق بشر در ایران از جمله نقض حقوق بازداشت شدگان و سرکوب اقلیت‌های مذهبی اشاره کرده اند.

برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، مهر ماه گذشته درجلسه فراخوان آمریکا برای حمایت از حقوق بشر در ایران که در سازمان ملل متحد برگزار شد، با یادآوری اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت که رژیم ایران در ۴۰ سال گذشته نشان داده یکی از بدترین نقض کنندگان منشور سازمان ملل و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.