پوتین تشکیل کارگروه برای خروج «همه» نیروهای خارجی از سوریه را تایید کرد

شنبه, 11ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

ولادیمیر پوتین (عکس از آرشیو)

یک روز پس از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین برای مذاکره درباره «مقابله با تلاش‌های ایران برای تثبیت نظامی در سوریه»، رئیس جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه، نهم اسفندماه، در سخنانی تشکیل یک کارگروه برای خروج همه نیروهای خارجی از خاک سوریه را تایید کرد.

«یک مقام ارشد اسرائیلی» که مذاکرات روز چهارشنبه میان نخست وزیر این کشور با رهبر روسیه را همراهی کرده بود، در پایان آن ملاقات در کرملین به رسانه‌های اسرائیل گفته بود، آقای پوتین از برپایی کارگروهی برای خارج کردن همه افراد مسلح خارجی از سوریه خبر داده که شامل نظامیان ایران و «اذناب» آن نیز خواهد شد.

این مقام اسرائیلی افزوده بود که این «کارگروه شامل روسیه، اسرائیل و شمار دیگری از کشورها حول بررسی خروج نیروهای خارجی از سوریه برپا می‌شود».

فایل صوتی:

آقای پوتین روز پنج‌شنبه در مصاحبه با خبرنگاران روسی گفت، طرح کشورش ایجاد کارگروه‌هایی برای تشکیل ساختار عملی و بین‌المللی با هدف عادی‌سازی اوضاع سوریه بعد از نابودی آخرین کانون‌های تروریستی در این کشور است.

بر اساس متن گفته‌های رهبر روسیه که در وب‌سایت رسمی کرملین نقل شده، این طرح بر اساس الزام «خروج همه نیروهای خارجی از سوریه» و بازپس‌گیری نهادهای دولتی و حفظ تمامیت ارضی سوریه اجرا خواهد شد.

ولادیمیر پوتین افزود، این طرح کشورش در دیدار چهارشنبه او با بنیامین نتانیاهو مطرح شد.

وی افزود، اوضاع سوریه تثبیت شده و مابقی کانون‌های تروریسم در آینده نزدیک از بین می‌رود و از جمله مناطقی در استان ادلب و شرق (رود) فرات، هنوز امن نیست و تلاش برای برقراری امنیت در این مناطق را نیز با نتانیاهو بررسی کردیم.

رئیس جمهوری روسیه در توضیح بیشتر افزود، پس از عقب راندن داعش و مابقی تروریست‌ها، کمیته بین‌المللی با کارگروه‌هایش با هدف بازگرداندن ثبات کامل، فعالیت خود را آغاز می‌کند که سوریه و سایر کشورهای درگیر در بحران سوریه را شامل خواهد شد تا حاکمیت و سیادت ارضی سوریه تضمین شود.

آقای نتانیاهو پیشتر از نتیجه آخرین مذاکرات خود با رهبر روسیه در خصوص درک مسکو از نیازمندی‌های امنیتی اسرائیل ابراز رضایت کرده بود.

نخست وزیر اسرائیل به‌ویژه در چند ماه گذشته از هر فرصتی برای تاکید بر این که ایران باید از سوریه برود استفاده کرده است.

آقای پوتین پنج‌شنبه در دیدار با خبرنگاران روسی گفت: «تلاش‌های رهبری اسرائیل و بنیامین نتانیاهو که شخصا در این زمینه فعالیت می‌کند، پذیرفتنی است.»

رئیس جمهور روسیه اواخر تیرماه امسال، اندکی پس از دیدار با علی‌اکبر ولایتی، نماینده اعزامی رهبر ایران به مسکو گفته بود، وظیفه روسیه نیست که ایران را به زور از سوریه بیرون کند.

از واکنش ایران یا سوریه به تشکیل کارگروه جدید مورد نظر اسرائیل و روسیه برای خارج کردن همه نظامیان خارجی از خاک سوریه هنوز گزارشی منتشر نشده است.

اسرائیل تایید کرده در سه سال گذشته «صدها بار» به «اهداف ایرانی و متحدان آن» در سوریه حمله کرده و برخی از حملات خود را تنها دقایقی پیش از آغاز آن، به ارتش روسیه که در سوریه حضور نظامی دارد، آگاهی می‌دهد.

نخست وزیر اسرائیل که در سه سال اخیر بیش از ده بار با سفر به مسکو و سوچی در خصوص «هماهنگی ارتش‌های اسرائیل و روسیه» در زمان عملیات اسرائیل علیه «اهداف ایرانی و متحدان ایران» در سوریه گفت و گو کرده، دیدار سه ساعته این بار خود با رهبر روسیه را نیز حول این موضوع انجام داد.

مقامات ایران و سوریه در جریان دیدار روز دوشنبه این هفته بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، از تهران، بر تحکیم مناسبات دمشق- تهران در چارچوب اتحاد سیاسی دیرینه و ادامه «حضور مستشاری ایران در سوریه تا هر زمان که لازم باشد» بر اساس پیمان‎‌های نظامی تاکید کردند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.