تفهیم اتهام، تداوم بیماری؛ گزارشی از آخرین وضعیت آتسا احمدآئی، شهروند بهایی در زندان اوین

دوشنبه, 13ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – آتسا احمدآئی رفسنجانی، شهروند بهایی ساکن تهران که از ابتدای دیماه سال جاری در بازداشت به سر می برد پس از ۴۳ روز، سرانجام روز گذشته اجازه یافت برای نخستین بار با خانواده خود در زندان اوین ملاقات کند. این شهروند بهایی که به تازگی در دادگاه انقلاب تفهیم اتهام شده است از بیماری ناشناخته ای رنج می برد بطوری که در مدت بازداشت بر اساس دو آزمایش موجود دچار کاهش شدید گلبولهای سفید خون شده است. علیرغم درخواست پزشک معالج زندان اجازه انجام آزمایش های تخصصی مورد نیاز پروسه درمانی تاکنون به این زندانی داده نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته مورخ ۱۲ اسفندماه ۹۷، آتسا احمدآئی رفسنجانی، شهروند بهایی ساکن تهران بعد از گذشت ۴۳ روز از زمان بازداشت اجازه یافت با خانواده خود ملاقات کابینی داشته باشد.

یک منبع نزدیک به خانم احمدآئی در اینباره به گزارشگر گفت “دیروز بعد از ۴۳ روز نگرانی، خانواده توانستند آتسا را برای ۶۵ دقیقه بصورت کابینی – از پشت شیشه – در زندان اوین ملاقات کنند. او از ۶ اسفندماه از محل بند ۲۴۱ (تحت مدیریت حفاظت اطلاعات قوه قضاییه) به بند عمومی زنان اوین منتقل شده است منتها تاکنون به او اجازه تماس با خانواده داده نشده بود و بی خبری خانواده از سرنوشت آتسا به همین دلیل تا روز گذشته ادامه یافته بود.”

این منبع مطلع در خصوص وضعیت سلامتی خانم احمدآئی به گزارشگر هرانا توضیح داد “آتسا بسیار لاغر شده بود، در ایام بازداشت در بند ۲۴۱ حداقل ۲ بار به بهداری اعزام شده بود و از او آزمایشاتی گرفتند که مشخص شد دچار کاهش شدید گلبولهای سفید خون شده است. علیرغم وضعیت نگران کننده که موجب درخواست پزشک معالج برای آزمایش های پیشرفته جهت تشخیص بیماری شده است مسئولین زندان کماکان با انجام این نیاز پزشکی مخالفت می کنند. این در حالی است که پزشک برای تجویز دارو قبل از هر چیز نیاز به تشخیص درست بیماری و شرایط بیمار دارد.”

به گفته این منبع مطلع “از دیگر نگرانی های خانواده این بود که زندان اجازه تحویل دادن وسایل شخصی آتسا را به آنها نداد، خانواده مشاهده کردند که آتسا همان لباسهایی را به تن دارد که ۴۳ روز قبل با آنها در منزل بازداشت شده بود.”

لازم به اشاره است خانم احمدآئی پس از بازداشت به صورت رسمی در بازپرسی شهید مقدسی به “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت کشور ” متهم شده است. اتهامی که مصداق های آن کماکان مشخص نیست.

این شهروند بهایی، پیش تر در تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی و در منزل شخصی خود بازداشت و به یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه حفاظت اطلاعات قوه قضاییه موسوم به بند ۲۴۱ زندان اوین منتقل شده بود.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.