گزارش تازه الجزیره درباره «قتل» خاشقجی؛ «سر جدا شده» به ریاض برده شد

سه شنبه, 14ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

شبکه تلویزیونی الجزیره در جزییات تازه‌ای از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، خبر داد که جسد او در کوره محل اقامت سرکنسول سعودی سوزانده و نابود شد.

این شبکه در مستند یکشنبه شب دوازدهم اسفند با نام جسد کجاست، احتمال داد که سر جدا شده خاشقجی در یکی از چمدان‌های تیم ترور سعودی، با هواپیما به عربستان برده شد.

الجزیره این گزارش را از جمله با استناد به سخنان یک مرد سوری‌تبار ساکن ترکیه که در ساخت کوره با توان ذوب بالا در اقامتگاه سر کنسول سعودی نقش داشته است، منتشر کرد.

جمال خاشقجی که مدتی در آمریکا زندگی می‌کرد اما شهروند آمریکا نبود، روز دوم اکتبر، دهم مهر، با پای خود وارد کنسولگری سعودی در استانبول شد تا برگه‌ رسمی سعودی را در خصوص طلاق از همسر اولش، برای ازدواج با نامزد ترکیه‌ای خود، خدیجه چنگیز، دریافت کند اما در حالی که خانم چنگیز در بیرون از کنسولگری انتظار او را می‌کشید، هرگز از آنجا خارج نشد.

عربستان در طول روزها انجام جنایت را شدیدا تکذیب می‌کرد اما بعد از ۱۷ روز، با اذعان به کشته شدن او، قتل را کار «یک تیم خودسر» و بر اثر «یک مشاجره ناخواسته» نامید.

جسد خاشقجی هرگز بدست نیامد و سران ترکیه تاکید کردند که پیکر او مثله شده است.

در گزارش جدید الجزیره با استناد به تحقیقات تیم جنایی ترکیه آمده است که تنور بزرگ تعبیه شده در حیات منزل محمد العتیبی، سرکنسول عربستان در استانبول، با قدرت حرارت بیش از هزار درجه، توان ذوب آهن و فولاد را نیز دارد.

سازنده این تنور که چهره او پوشانده و صدایش پخش شده، گفته است که کنسول از او خواسته بود که تنوری با ویژگی‌های معینی برای محل رسمی اقامتش بسازد که بتوان «گوسفند کامل را در آن کباب کرد» و او تنور را ساخته و آن را ماهها از تاریخ قتل خاشقجی، در آنجا تعبیه کرده بود.

این کارگر گفته است، از او خواسته شد که ابعاد و درجه حرارت تنور و لوله‌های گاز به کار رفته در آن دو برابر استاندارهای تنورهای معمولی باشد.

این تحقیقات نشان داده است که این تنور سه شبانه روز بعد از انتقال قطعات مثله شده جسد خاشقجی به منزل سرکنسول، دایم روشن بوده است.

به گزارش الجزیره، در شب قتل خاشقجی، کارمندان کنسولگری سعودی ۴۵ کیلوگرم گوشت از یک رستوران استانبول سفارش دادند که این بسته‌های گوشت نیز با تکه‌های مثله شده بدن خاشقجی سوزانده شد تا رد ماجرا گم شود.

تیم تحقیقات جنایی ترکیه در حالی به روشن بودن تنور در طول سه شبانه روز اشاره کرده که از ساعاتی اندک بعد از آنکه این روزنامه نگار از کنسولگری عربستان بیرون نیامد، محل کنسولگری و خانه کنسول زیر نظر دقیق نهادهای امنیتی دولت ترکیه بود اما چون این اماکن دیپلماتیک عملا خاک کشور مقابل محسوب می‌شود، هنوز به آن ورود نکرده بودند.

تاکید گزارش الجزیره بر این امر که این تنور ماهها قبل از قتل خاشقجی ساخته و تعبیه شد، می‌تواند این ذهنیت را تقویت ‌کند که کشاندن این روزنامه نگار به استانبول و قتل او از مدت‌ها پیش، برنامه ریزی شده بود.

در گزارش الجزیره یادآوری شد که رییس سازمان امنیت عربستان در یک مکالمه اسکایپی با اعضای تیم ترور به آنها گفته بود که سر خاشقجی را برایش به عربستان ببرند؛ گزارش‌های رسانه‌ای می‌گوید که سازمان امنیت ترکیه این فیلم اسکایپ را در اختیار دارد.

عربستان در حالی تیم ترور اعزامی به استانبول را «خودسر» نامیده بود که شمار زیادی از اعضای این تیم تا پیش از آن، حلقه‌های نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بودند و در میان مشاوران و محافظان و یاران وی محسوب می‌شدند.

تیمی از سعودی که از سوی ملک سلمان، پادشاه عربستان به ترکیه فرستاده شد، همکاری‌های اولیه را با نهادهای قانونی ترکیه انجام داد اما این کشور هنوز حاضر به استرداد افراد این تیم به ترکیه نیست؛ امری که رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه بر سر آن اصرار می‌ورزد.

الجزیره در گزارش جدید خود نیز گفت، محمد بن سلمان همچنان با درخواست رییس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه برای همکاری بیشتر سعودی در کشف حقیقت قتل جمال خاشقجی مخالفت می‌کند و این درخواست را «تهدیدی غیر قابل قبول» می‌نامد.

عربستان گفته است که احمد عسیری، رییس سازمان اطلاعات این کشور و سعود القحطانی، یکی از مشاوران ارشد ولیعهد را در ارتباط با این قتل برکنار کرده و ۱۸ تن دیگر را هم بازداشت و محاکمه و شماری از آنها را به قصاص محکوم کرده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.