وزارت خارجه ایران ‘در هیچ سطحی تا پایان سفر بشار اسد به تهران از آن اطلاع نداشت’

سه شنبه, 14ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

 بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، درباره سفر هفته گذشته بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تهران گفته است که “وزارت امور خارجه در هیچ سطحی از آن اطلاع نداشت و این بی‌اطلاعی تا پایان سفر حفظ شد”.

سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز چهاردهم اسفند (پنجم مارس) این موضوع را “یک واقعیت تلخ” خوانده و گفته از سفر آقای اسد “تعداد محدودی به‌جز وزیر امور خارجه می‌توانستند از آن اطلاع داشته باشند و وزارت امور خارجه در هیچ سطحی از آن اطلاع نداشت”.

آقای اسد یک هفته پیش در جریان سفری چند ساعته به تهران با آیت‌الله علی خامنه ای دیدار کرد. در این سفر سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی رئیس جمهور سوریه را همراهی می کرد اما حسن روحانی رئیس جمهور ایران و محمدجواد ظریف وزیر خارجه حضور نداشتند.

پس از دیدار با آقای خامنه ای، بشار اسد با همتای ایرانی خود دیدار در نهاد ریاست جمهوری ایران ملاقات کرد اما در این دیدار وزیر خارجه ایران حضور نداشت. ساعاتی پس از انتشار تصاویر و اخبار این دیدار، محمدجواد ظریف با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از سمت خود استعفا داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز گفته که “یکی از دلایل استعفای آقای ظریف این نوع از ناهماهنگی‌ها با وزارت امور خارجه بوده و همانگونه که قبلا هم اعلام شده موضوع استعفای وزیر محترم یک موضوع شخصی و فردی نبوده و نیست و هدف و نیت از آن تلاشی مثبت برای ارتقاء و بازگرداندن وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور به جایگاه اصلی خود بوده است”.

در دیدار کاظم جلالی و ظریف چه گذشت؟

کاظم جلالی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته است که یک روز پس از استعفای آقای ظریف با او در منزل وزیر خارجه دیدار کرده و او را تشویق به بازگشت به کار کرده است.

آقای جلالی از محمدجواد ظریف نقل کرده است که “بالاخره این ملاقات حداقل یک ربع به طول انجامیده است. حتی اگر همان ابتدای ملاقات هم تماس می‌گرفتند، بنده نهایتا به انتهای جلسه می‌رسیدم و لااقل در عکس‌ها حضور می‌یافتم تا این وضعیت به وجود نیاید”.

او در نقل قولی دیگری از وزیر خارجه گفته است که آقای ظریف “حدود پنج دقیقه با محل مذاکره فاصله داشته و اگر به او اطلاع داده می‌شد، خود را می‌رساند”.

در دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه با حسن روحانی، وزیر خارجه غایب بود اما سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی حضور داشت

آقای جلالی گفته در دیداری که در آپارتمان وزیر امور خارجه ایران داشته “ایشان ابتدا گلایه‌ها و مسائلی که داشت را مطرح کرد و گفت که قبلا هم در نامه‌هایی به مسوولان کشور گفته بودم که چه وضعیتی دارم. در ادامه نیز توضیح داد که کار وزارت امور خارجه با دیگر وزارتخانه‌ها متفاوت است. چراکه وزارت خارجه که مثلا دارای پول چندانی نیست، جاده نمی‌سازد، برق نمی‌کشد و دنبال مسائل عمرانی و اجرایی اینچنینی نیست و تمام سرمایه وزارت خارجه، اعتبارش است… اگر این اعتبار از ما گرفته شود، طبعا نمی‌توانیم در دنیا کاری انجام دهیم. خلاصه اینکه گله‌مند بود”.

این نماینده مجلس به سایت اعتمادآنلاین گفته پیش از دیدار با وزیر خارجه با محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی که در ملاقات با بشار اسد حضور داشته، تماس گرفته و از جزئیات موضوع پرسیده بوده است. کاظم جلالی گفته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران “تاکید بسیاری کردند که شدیدا موضوع را پیگیری کرده و مکرر تماس گرفته تا بتواند با آقای ظریف دیدار کند اما ایشان پاسخی به تلفن نمی‌دهند”.

با گذشت یک روز از استعفای محمدجواد ظریف، حسن روحانی در نامه ای سرگشاده استعفای او را نپذیرفت و آقای سلیمانی هم با انتشار نامه ای، غیبت وزیر خارجه از دیدار با بشار اسد “تعمدی” نبوده و به “برخی ناهماهنگی‌ها” در نهاد ریاست جمهوری برمی‌گردد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.