من خودم جمهوریخواهم ولی…

چهارشنبه, 15ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

kamran

رامین کامران

یکی از انواع موجوداتی که چند سالی است در اپوزیسیون پیدا شده و متأسفانه، نه تنها در حال انقراض نیست، خوب هم زاد و ولد میکند، جمهوریخواه طرفدار پهلویست.

به طور متناوب در اینترنت میخوانید یا از تلویزیون و رادیو میشنوید که باز یکی پیدا شده است که با جدیت میگوید: من خودم جمهوریخواهم، ولی نامزدی بهتر از رضا پهلوی برای رهبری، برای عرضه به خارجی، برای گرد هم آوردن همه یا… نداریم. داستان توقف هم ندارد. گویی طرفداران پهلوی دائم از این بخش طیف سیاسی به وی میپیوندند، طوری که پیدا کردن طرفداران سلطنت طلب وی دارد کم کم مشکل میشود.

اوضاع ـ نه فقط از این جهت البته ـ کمابیش شده مثل اول انقلاب اسلامی که کسانی که تا دور گرفتن اسلامیها و مطرح شدن جدی خمینی، اصلاً اثری از اسلامی بازی در رفتار و گفتارشان نبود، به ناگاه اسلام آوردند. اگر خویشاوند آخوند داشتند که تا آن زمان پنهان میکردند تا پرستیژ اجتماعیشان پایین نیاید، ناگهان یادشان افتاد که از خانواده ای روحانی برخاسته اند. اگر کس و کار نماز خوان داشتند و نشان نمیدادند، تا امل به نظر نیایند، به یاد یاسهای جانماز مادربزرگ افتادند. اگر آوانگارد هنری بودند، ناگاه هنر و معنویت تؤامان تعزیه را کشف کردند و…

اینبار البته داستان با رودربایستی کمتری همراه است. قصد، نزدیک شدن به رضا پهلوی است و بهره مند شدن از خوان نعمت. اگر پولی باشد، میگیرند؛ اگر فرصتی برای ظاهر شدن در رسانه ها و کسب شهرت باشد، غنیمت میشمرند؛ در نهایت هم لابد فکر میکنند که احتمال دارد طرف برنده شود، پس چرا جا بمانیم. ولی در نهایت، شعورشان در ارزیابی موقعیت، چندان بیش از پایمردی شان بر سر اصول نیست.

از دید صاحبکار هم حضور اینها غنیمت است. از یک طرف این داستان «چه سلطنت، چه جمهوری، همه دور پهلوی» را که به جای آزادی انتخاب در دمکراسی به همه عرضه میکنند، تبلیغ میکنند و میگویند ببینید: همه فهمیده اند باید کدام طرف رفت و اپوزیسیون دارد به این طریق وحدت پیدا میکند. باید پذیرفت که نقداً برای تبلیغ، به اینها بیشتر احتیاج دارند تا سلطنت طلبانی که خواه ناخواه جای دیگری ندارند بروند و اختیارشان به دست شاهزاده است.

به هر صورت، دستگاه پهلوی هیچگاه معتقد و مرید نداشته است ـ در زمان انقلاب دیدیم که چطور همۀ مقربان درگاه، قبل از شاه به خارج گریختند تا با دلار هفت تومانی آیندۀ خود را بسازند. دستگاه استبداد همیشه در ایران با پول چرخیده. تا پول بوده، اینها هم بوده اند، وقتی ته کشیده، رفته اند. نه قبحی برای خودشان داشته و نه صاحبکارشان از این جریان تعجبی کرده. با هم شیر نخورده اند که هیچ، اگر هم عقدی بینشان بسته شده، عقد منقطع بوده و دو طرف خوب از شرایط این عقد آگاه بوده اند. این دستگاه نه فدایی داشته و نه معتقد، فقط مشتری داشته و مواجب بگیر.

پنجاه شصت سال قبل، آنهایی که آمادگی رنگ عوض کردن داشتند، بعد از بیست و هشت مرداد که سر و صداها خوابید، این کار را کردند. اینبار حرکت زودتر شروع شده. بی عاقبت بودن این پیشدستی، زود معلومشان خواهد شد.

۴ مارس ۲۰۱۹

rkamrane@yahoo.com

از: ایران لیبرال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۲ نظر

  1. عکس اون کسی بنده روزی عاشفش بودم اون مستوفی قجر را میگویم بردارید خودتان را روشنفکر وملی نشان ندهید هنوز در حد وفهم کلمه ملی نیستید .خاندان پهلوی بهترین خدمتگزاران ایران بودند خاک بر دهن امثال بنده که در پیش از ۵۷ احمق بودیم متطق سند میخواهد بنگریم به نوشتهدهای بسیار و قیاس خود گویدت که ادای ملی در آوردن نه در حد مصدق بود و نه بهرام مشیری خاطی و اخراجی کهدنخست برای احترام به اعلیحضرت پلیس میشود چون گند میزند اخراجش میکنند و حال حتا رضا شاه را زمانی که جو خوب باشد میکوبد و زمانیکه بد باشد تعریفش عکس سردار ملی را پشت سرش مینهد واز خان کثیفی بنام اسعد هی اسعد ما اسعد ما میکند و نمیگوید که مزدوران اسد سردار ملی را تیر زدند و همین تیر جانش را گرفت درتاریخ بابک ها وسند بادها سردار ایرانزمین اند وستار وباقر خانها ملی اند نه هر مزدوری که بدلیل دشمنی شخصی عکسب را در سایت و برنامه اش آویخت

  2. استاد معظم: شما در غار گیر کردید و اصحاب کهف شدید. شماها به دوران پارینه سنگی تعلق دارید. چه ربطی داره که اسم یک نفر چیست و فرزند کیست؟ ملاک و معیار انتخابات ازاد و رای مردم است. اگر ملتی انقدر عقب افتاده بمانند (انهم از دولت سر باططلاح روشنفکران تیره فهمی مانند شماها) که در یک انتخابات ازاد دوباره بخواهند به اخوند جنایتکار یا شاه دیکتاتور رای بدهند راهی جز قبول ان وجود ندارد. شما خودتان اگر به قدرت برسید از هر دیکتاتوری دیکتاتورتر خواهید بود چون نمیخواهید به رای اکثریت گردن نهید.
    به خود زحمت داده از کرسی خداوندی پایین بیایید و به دوتا از مصاحبه های رضا پهلوی گوش کنید تا ببینید از خروار خروار ادمهای مثل شما دمکرات تر هست.
    بیش از این به جلادان امداد غیبی نرسانید!!!
    متشکرم