هفتاد و دو روز در قرنطینه؛ گزارشی از آخرین وضعیت محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمد شیرانی در زندان اردبیل

پنجشنبه, 16ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمد شیرانی، دو زندانی سیاسی تبعیدی در زندان اردبیل با گذشت بیش از ۷۰ روز از انتقال تنبیهی به قرنطینه این زندان، کماکان در وضعیت نامشخص و در بی خبری بسر می‌ برند. این دو زندانی اوایل بهمن ماه مورد تفهیم اتهام از بابت پرونده جدیدی قرار گرفتند. این دو زندانی سیاسی از زمان تبعید به قرنطینه اجازه تماس یا ملاقات با خانواده های خود را نیافته اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با گذشت بیش از ۷۰ روز از انتقال تنبیهی محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمد شیرانی به قرنطینه زندان اردبیل، این زندانیان کماکان در بی خبری و وضعیت نامشخصی به سر می‌ برند.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “علیرغم پیگیری‌های مکرر خانواده این زندانیان، مسئولین زندان تاکنون پاسخ روشنی در ارتباط با وضعیت آنها نداده‌اند و نزدیک به ۲ ماه و نیم بی‌خبری از وضعیت ملک رئیسی و شیرانی باعث افزایش نگرانی خانواده آنها شده است”.

این منبع نزدیک به خانواده های زندانیان در ادامه سخنان خود افزود: “روز شنبه هفته گذشته ۴ اسفندماه شیراحمد شیرانی و روز یکشنبه ۵ اسفندماه محمدصابر ملک رئیسی به دادگاه منتقل شده و مجددا به قرنطینه بازگردانده شده‌اند. دلیل این انتقال مشخص نیست ولی گفته شده که مربوط به وضعیت پرونده جدید آنان است که به تازگی علیه آنان در زندان مفتوح شده است”.

این زندانیان که کماکان در بند قرنطینه زندان اردبیل نگهداری می‌شوند از تماس با خارج از زندان و ملاقات با خانواده نیز محروم هستند.

نگهداری طولانی مدت آنها در قرنطینه و محروم کردن آنها از تماس با خانواده های خود بدون حکم مشخص قضایی یا انضباطی خلاف آیین نامه های مدون سازمان زندانها و مصداق رفتار سلیقه ای مسئولین زندان محسوب می شود.

محمد صابر ملک رئیسی که در حال تحمل دوران محکومیت ۱۵ سال حبس در تبعید خود است در تاریخ دوم مهر ماه ۱۳۸۸در سن ۱۵ سالگی بازداشت و پس از یک سال از بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان به زندان زاهدان و پس از محاکمه به زندان اردبیل تبعید شده است.

آقای ملک رئیسی در زمان محاکمه اقاریر خود را تحت شکنجه و فشار دانسته بود با این حال با حکم سنگین ۱۵ سال حبس در تبعید روبه رو شده بود.

لازم به ذکر است محمدصابر ملک رئیسی بعنوان یک نمونه کم سابقه در دهه اخیر، در سن ۱۵ سالگی بازداشت شد و آنطور که خود در نامه هایش گفته به خاطر فعالیت‌های یکی از برادرانش و در حالی که دستگاه امنیتی دسترسی به برادرش نداشت به عنوان “گروگان “دستگیر شده است.

دیگر زندانی مورد اشاره این گزارش شیراحمد شیرانی است، آقای شیرانی ۳۵ ساله، فرزند چاکر، اهل زاهدان و ساکن تهران، در تاریخ ۱۳ خرداد ۷۹ توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مدت ۲ سال در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مورد بازجویی و شکنجه قرار داشته است. وی نهایتا در یک دادگاه پر ابهام به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق محاربه به تحمل ۲۲ سال حبس در تبعید محکوم شد.

محمدصابر ملک رئیسی، که در تاریخ ۳ دی‌ماه سال جاری با دستور قضایی به قرنطینه زندان تبعید شد. همچنین شیراحمد شیرانی دیگر زندانی محبوس در این زندان نیز که در تاریخ ۲ دی‌ماه پس از بازجویی به بند بازگردانده شده بود، در تاریخ ۵ دی ماه به قرنطینه این زندان تبعید شد.

در تاریخ ۲ و ۳ بهمن ماه ۹۷، این دو زندانی پس از احضار به دفتر قاضی ناظر بر زندان با گشایش پرونده جدیدی در زندان روبرو شده و تحت عنوان “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” از طریق نشر اخبار خود و سایر زندانیان در شبکه‌های معاند در جهت تخریب نظام مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند.

گفته می‌شود پرونده این دو زندانی پس از تفهیم اتهام با تعیین قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون ریالی به دادگاه ارجاع شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.