صدور مجوز قتل‌عام باغ‎های تهران

جمعه, 17ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

بیش از یکسال از لغو مصوبه موسوم به برج-باغ می گذرد اما همچنان اصابت ترکش هایش که یک عضو شورا آن را قتلگاه باغ ها می خواند بر پیکره تهرانِ خسته ادامه دارد.

آفتاب‌‌نیوز :

دیروز ۱۵ اسفند روز پرخبری برای شورای اسلامی شهر تهران بود؛ اعضای پنجمین دوره شورا در پایتخت همزمان با روز درختکاری مصوبه ای را گذراندند که خبرساز شد.
روز گذشته با موافقت اعضای شورای تهران ۶۲ پرونده برج-باغ که مالکان آنها پیش از هفتم فروردین امسال نسبت به پرداخت تمامی عوارض صدور پروانه خود به صورت سیستمی اقدام کرده بودند و به صورت قانونی باغ به شمار می روندد مشمول قانون قبلی شدند تا بتوانند اجازه ساخت و ساز بگیرند.
زهرا نژاد بهرام، محسن هاشمی، افشین حبیب زاده، محمد علیخانی، حسن رسولی، مرتضی الویری، محمد سالاری، شهربانو امانی، علی اعطا، ابراهیم امینی، مجید فراهانی، صدر اعظم نوری، حسن خلیل آبادی و محمد حق شناس از جمله اعضایی بودند که به استفساریه شهردار تهران در این زمینه پاسخ مثبت دادند و محمود میرلوحی، ناهید خداکرمی، آرش میلانی و الهام فخاری نیز با آن مخالفت کردند؛ حجت نظری و بهاره آروین دو عضو دیگر شورا با وجود حضور در جلسه شورا در رای گیری مربوط به این موضوع شرکت نکردند.
به دنبال این تصمیم و از آنجاکه مصوبه برج -باغ توسط همین افراد لغو شده بود، انتقادها از این اقدام شورا آن هم در روز درختکاری بالاگرفت.
**دلایل استفساریه شهرداری
موافقان این مصوبه اما می گویند موضوع کلی جلوگیری از تخریب باغ ها به عنوان شُش های تنفسی پایتخت سرجای خود است و اعضای شورا و مدیران شهرداری هم بر آن اصرار دارند، چه اینکه در نخستین اقدام با لغو مصوبه مذکور، این مهم را عملیاتی کردند اما این دلیل نمی شود حقوق شهروندانی که به موجب این مصوبه قانونی که در گذشته محقق شده، هزینه هایی را پرداخت و مجوزهایی را گرفته اند معطل بمانند یا از حقوقشان منع شوند.
علی اعطا سخنگوی شورا شب گذشته در توئیتی اعلام کرد: اگر شورا اسفند ٩۶ مصوبه برج-باغ را لغو نمی کرد، امسال حداقل ۶٠٠برج باغ بر زمین سبز می شد.
وی تصریح کرد: ۶٢پرونده مطرح شده -بی استثنا- مواردی است که قبل از لغو مصوبه، تمامی مراحل را طبق ضوابط وقت گذرانده اند و همه عوارض را پرداخت کرده اند؛ بنابرین دارای حقوق مکتسبه ای بودند که نمی شد نادیده گرفت.
**قتلگاه باغ ها
به دنبال این موضوع حجت نظری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران اما اینچنین توئیت کرد: معتقدم قتلگاه باغ‌ها، نام مناسبت‌تری برای برج-‌باغ‌ است؛ به همین دلیل حتی با ساخت یک برج نیز در باغ‌های تهران مخالفم و به استفساریه امروز ‎شهردار تهران در مورد صدور پروانه ساخت در ۶۲ باغ رای مثبت ندادم.
وی در ادامه خاطرنشان کرده که نباید محیط زیست شهر، قربانی بیش‌خواهی عده‌ای معدود و یک سبک زندگی خاص شود.
**برج-باغ چه بود؟
بر مبنای مصوبه برج-باغ به سازندگان اجازه داده می شد در ۳۰ درصد از مساحت باغ، ساخت‌وساز انجام و ۷۰ درصد باقیمانده باغ حفظ شود اما برپایه گزارش ها درختان بیشتر از مجوز صادره تخریب شده اند.
در مصوبه برج- باغ ها به مالکان اجازه ساخت و ساز در ۳۰ درصد سطح اشغال باغات داده می شد و مالک از نظر ارتفاع نیز تا ۱۳ طبقه ساخت و ساز می کرد.
تلاش برای اخذ مصوبه برج باغ ها از سال ۸۲ شروع شده بود و گزارش ها حاکیست که تخریب گسترده باغ ها در نتیجه این مصوبه از چند سال پس از سال ۸۳ شدت گرفت.
مشکل از آنجا بیشتر خود را نشان داد که مالکان در اجرا پا را از این مصوبه فراتر گذاشتند، اقدام به ساخت و ساز در بخش زیادی از باغ ها کردند و گفتند در کمیسیون ماده هفت جریمه تخریب باغ (درختان) را می پردازیم.
**تلفات برج-باغ چقدر بود؟
بنا به آمار مدیران شهری پایتخت مصوبه برج-باغ از سال ۸۳ تا ۹۶ به نابودی حدود ۱۲۹ هکتار از باغ های تهران منجر شده و آنگونه که صحبت های اعضای شورای شهر نشان می دهد عایدی چندانی از نظر مالی برای تهران نداشته و تنها یک درصد از درآمد شهرداری تهران در این سال ها در نتیجه اجرای این مصوبه بوده است.
۲۲ اسفند سال گذشته شورای شهر پنجم مصوبه برج- باغ را لغو و تاکید کرد از این پس باغی در تهران تخریب نخواهد شد.
به دنبال آن معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران درصدد تهیه لایحه جایگزین آن برآمد تا اینکه پیروز حناچی شهردار کنونی، اواسط آبان ماه امسال و زمانی که در کسوت معاون شهرسازی و معماری فعالیت می کرد از ارسال لایحه «خانه-باغ» به جای مصوبه لغو شده برج-باغ به شورای شهر خبر داد.
به گفته حناچی در لایحه جدید تقسیم بندی تا سه هزار متر، سه تا پنج هزار متری و بالای پنج هزار متری لحاظ و برای هر کدام ضوابط جدا نوشته شده است.
مدیران شهری در دوره جدید می گویند در مصوبه خانه-باغ تلاش شده از تخریب باغ ها جلوگیری و مشوق هایی نیز برای صاحبان باغ ها درصورت تحویل بخشی از فضای باغ برای استفاده عمومی در نظر گرفته می شود.
**مجوز برج-باغ پسندیده نبود
به دنبال تدوین مصوبه خانه- باغ انتقادها از مدیران شهری بویژه حناچی بالا گرفت زیرا می گفتند شما تاکنون از مصوبه برج-باغ انتقاد می کردید و آن مصوبه لغو شد اما خودتان به دنبال تدوین لایحه ای مشابه با نام دیگری هستید.
حناچی اما اسفند امسال در نخستین نشست خبری خود به عنوان شهردار ضمن ارائه توضیحاتی در این زمینه، مجوز برج-باغ ها را پسندیده ندانست و خاطرنشان کرد: مشاهده سوابق نیز نشان می دهد سال ۸۲ در این خصوص نامه نوشتم و آن را رد کردم.
وی تاکید کرد: اما وقتی عده ای زندگی خود را با آن گره می زنند «کات» کردن آن مشکل است و در این زمینه هر چه شورای شهر تصویب کند آن را دنبال می کنیم.
**دلایل مخالفان
افشین حبیب زاده دیگر عضو شورای شهر تهران که رای منفی به مصوبه دیروز شورا داد نیز در جریان بررسی استفساریه شهردار تهران در مخالفت خود گفت: نزدیک به سه هزار باغ در پایتخت مانده است که باید از آنها حفاظت کنیم.
وی تاکید کرد: شهرداری کم کاری کرده زیرا مصوبه ای که اسفند سال گذشته تصویب شد را اردیبهشت ۹۷ ابلاغ کرد.
عضو شورای شهر با بیان اینکه شهرداری چرا زودتر به مردم اعلام نکرده و این تخلف در کجا باید رسیدگی شود؟ تصریح کرد: سند داریم که بعد از تاریخ ابلاغ شده نیز پرونده تشکیل شده و باغ اکنون در حال ساخت است.
وی گفت: باید شهرداری طی مدت یک ماه یا پرونده مردم را صادر کند یا پول هایی را که پرداخت کرده اند را با حفظ جریمه پرداخت کند.
**نگرانی دیگر عضو شورا
مجید فراهانی دیگر عضو مخالف شورا با این پیشنهاد نیز گفت: نگرانیم افرادی با استفاده از رانت اطلاعاتی و پس از مصوبه شورا پول را به حساب شهرداری تهران پرداخت کرده باشند.
وی ادامه داد: ملاک و پایه باید ۲۲ اسفند باشد و نه هفتم فروردین و به نظر من باید تنها مالکانی را که پیش از این تاریخ کامل عوارض صدور پروانه پرداخت کرده اند از قانون جدید مستثنی کنیم.
**پاسخ رئیس شورا
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در پاسخ به انتقادهای حبیب زاده گفت: این لایحه ۲۳ اسفند ۹۶ تصویب به فرمانداری ارسال شد تا مورد تایید قرار گیرد اما در این فاصله زمانی با توجه به تعطیلات عید و همچنین استعفای (محمدعلی) نجفی(شهردار پیشین تهران)، معاون شهرسازی وی در آن زمان سرکار خود حاضر نمی شد.
وی ادامه داد: این عوامل موجب شد اردیبهشت ماه این موضوع از طریق شهرداری تهران ابلاغ شود.
وی تاکید کرد که از این پس پرونده باغات از بلاتکلیفی خارج می شوند.
**عمده ۶۲ پرونده مربوط به مدیریت گذشته است
در همین زمینه محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران روز گذشته در حاشیه جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران عمده ۶۲ پرونده برج-باغ را مربوط به مدیریت شهری گذشته دانست و اظهارداشت: در این پرونده ها مناطق ۲۲ گانه شهرداری قبل از اینکه در خصوص باغ بودن یا نبودن آن از شورا استعلام کنند، عوارض دریافت کرده اند.
وی گفت: شهرداری مکلف شده مالکان برج- باغ هایی که علی الحساب پرداخت هایی برای دریافت پروانه ساخت داشته اند اما با تصویب مصوبه خانه-باغ مجوز نگرفته اند را از طریق پرداخت وجوه دریافتی یا تهاتر راضی کند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: مقرر شد از بین ۴۷۳ پرونده که بلاتکلیف هستند ۶۲ پرونده که مالکان آنها پیش از هفتم فروردین به صورت سیستماتیک اقدام به پرداخت عوارض کرده اند پروانه بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: قرار شد وضعیت ۶۲ پرونده در کمیته فنی متشکل از ناظران شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران تصمیم گیری شود تا ساخت و سازها به گونه ای باشد که کمترین تعداد درخت ها خسارت ببینند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.