سخن‌گوی خانواده مایکل وایت: دادستان مشهد دستور منع تماس تلفنی مایکل را صادر کرده است

چهارشنبه, 22ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

«جاناتان فرانکس»، سخن‏گوی خانواده «مایکل وایت» پس از اعلام صدور حکم او از سوی دادستان مشهد، به «ایران‎وایر» گفت جلسات دادگاه این شهروند امریکایی به زبان فارسی و بدون مترجم و حضور وکیل برگزار شده است.
فرانکس گفت هیچ اطلاعی از تعداد جلسات دادگاه و دیگر جزییات آن ندارد و مایکل وایت از زمان بازداشت در ماه جولای ۲۰۱۸ تاکنون، حق هیچ تماسی با خانواده‌اش نداشته است و آن‏ها در بی‌خبری کامل به سر می‌برند.

هفت ماه پس از بازداشت این شهروند امریکایی، هنوز مقامات ایران پاسخ روشن و واضحی به علت بازداشت او نداده‌اند و وزارت امور خارجه امریکا نیز در این باره سکوت کرده است. با این حال، «غلام‏علی صادقی»، دادستان مشهد امروز(۲۰ اسفند۱۳۹۷) از صدور حکم مایکل وایت خبر داد. او با بیان این که از جزییات پرونده اطلاعی ندارد، گفت در پرونده او اتهام امنیتی نیز وجود دارد.

دادستان مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی «ایرنا» مایکل وایت هم شاکی خصوصی و هم شاکی عمومی دارد.
پیش از این، دادستان مشهد پنجم بهمن ماه به خبرگزاری «مهر» گفته بود مایکل فقط مواجه با شاکی خصوصی است.

سخن‏گوی خانواده وایت با بیان این که از زمان بازداشت تاکنون، مایکل هیچ تماسی با مادرش و بیرون از زندان نداشته است، به «ایران‏وایر» گفت: «به ما گفتند دادستان مشهد دستور منع تماس تلفنی و نامه را برای او صادر کرده است اما ما علت این تصمیم را نمی‌دانیم.»

جاناتان فرانکس در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون توانسته‌اند با مقامات ایران وارد مذاکره شوند، گفت: «نه ما، نه وزارت امور خارجه امریکا و نه سفارت سوییس در تهران هیچ‌کدام نتوانسته‎ایم درباره این پرونده اطلاعات بگیریم. ما هیچ اطلاع درستی از وضعیت مایکل، اتهامش و بقیه جزییات نداریم. تنها باخبر شدیم وضعیت سلامتی او خوب نیست. ممکن است سرطانش بازگشته باشد و آسم هم دارد. تنها چیزی که می‌دانیم، این است که شرایط زندان مسلما بیماری‌هایش را تشدید می‌کند.»

جاناتان فرانکس هم‏چنین از جمع‌آوری پول برای گرفتن وکیلی برای مایکل در ایران خبر داد و اضافه کرد:«از آن جا که غذای زندان مناسب نیست و زندانیان بیش‎تر از فروشگاه زندان خورد و خوراک خود را تامین می‌کنند، ما این پول را جمع‌آوری می‌کنیم تا کمکی برای مایکل باشد هم برای تامین غذای روزانه‌اش از فروشگاه زندان و هم برای گرفتن وکیل. او هیچ کسی را در ایران ندارد و هیچ امکان ارتباطی هم با این طرف برایش فراهم نیست.»
به گفته سخن‎گوی خانواده وایت، پول مورد نظر به سفارت سوییس در ایران برای انجام این امور منتقل می‌شود.

جاناتان فرانکس درباره وضعیت دختری که مایکل وایت برای دیدن او به ایران سفر کرده بود و عکس‌های مشترکی نیز با هم در فضای مجازی دارند، به «ایران‌وایر» گفت: «هیچ اطلاعی از این دختر نداریم و نمی‌دانیم بازداشت شده است یا نه. هیچ خبری از او ندارم.»

از سوی دیگر، «ایوار فرهادی»، هم‌بندی سابق وایت که اولین بار از حبس این شهروند امریکایی در گفت‏وگو با «ایران‌‏وایر» خبر داده بود، امروز (۲۰ اسفند) به شبکه «سی‎بی‎سی نیوز» گفت از طریق منابع داخل زندان باخبر شده مایکل وایت در اعتراض به بازداشتش، از روز جمعه ۱۷ اسفند ماه اعتصاب غذا کرده است.

این شهروند امریکایی گفته در اعتراض به وضعیت نامشخص خود و شرایط ضدانسانی بازداشتش، از جمله عدم اطلاع‌رسانی درباره اتهاماتش، دست به اعتصاب غذا نامحدود زده است.

مایکل وایت ۴۶ ساله، عضو سابق نیروی دریایی امریکا و اهل ایالت کالیفرنیا، از اوایل مرداد ۱۳۹۷ به دلایلی که هنوز پس از ماه‌ها نامشخص است، بازداشت شد. تاکنون نهاد بازداشت‌کننده این شهروند امریکایی نیز نامشخص مانده است.

ایوار فرهادی به «ایران‏وایر» گفته بود: «من در عمومی۴ بودم و ایشان در عمومی۳. در عمومی۳ بیش‎تر افراد، محروم از حق تلفن و ملاقات نگه‎داری می‌شدند. ساعت هواخوری هر عمومی با عمومی دیگر فرق داشت و برای همین من مایکل را ندیده بودم تا این که یک بار بعد از هواخوری که برای والیبال رفته بودم، مایکل وایت را دیدم و با او صحبت کردم. در همان فرصت کم این شخص خودش را مایکل وایت، ۴۵ ساله و اهل “سن‌دیگو” کالیفرنیا معرفی کرد و گفت عضو سابق نیروی دریایی امریکا هم بوده است. این طور که می‎گفت، در فضای مجازی با یک دختر ایرانی آشنا شده و سه بار برای دیدنش به ایران سفر کرده بود. دفعه سوم وقتی که با دوست دخترش قصد سفر به ترکیه را داشتند، در فرودگاه “هاشمی‎نژاد” مشهد دستگیر می‌شود. از اواخر تابستان در زندان بود و به گفته خودش، غده‌ای در بدنش ظاهر شده بود که مشکوک به سرطان است.»

ایوار فرهادی، زندانی عقیدتی هم‏چنین درباره وضعیت نامساعد جسمی مایکل وایت در زندان «وکیل‏آباد» مشهد به «ایران‏وایر» گفته بود: «اصلا شرایط روحی مناسبی نداشت و از حق تلفن و ملاقات محروم بود. او عملاً بدون اتهام به گروگان گرفته شده بود. یکی دو بار هم در مراسم عزاداری اجباری دیدمش. هیچ وقت چهره‌ متعجبش را در مراسم عزاداری محرم و اربعین فراموش نمی‌کنم. مایکل در کنار مجرمان خطرناک، از جمله قاتلان و قاچاق‏چیان حرفه‌ای موادمخدر نگه‏داری می‌شود و جانش در خطر است. من با خودم عهد کردم بعد از بیرون آمدن از زندان، یکی از اولین کارهایم، پی‏گیری و اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت این زندانی امریکایی باشد.»

مادر مایکل وایت ۱۷ دی ماه در گفت‌وگو با «نیویورک تایمز» گفته بود فرزندش قرار بوده ۲۷ جولای ۲۰۱۸ از ایران با پرواز تهران- دبی خارج شود و به امریکا بازگردد؛ پروازی که هرگز اتفاق نیفتاد. او به دنبال بی‌خبری از فرزندش، موضوع را گزارش داده است. مادر این شهروند امریکایی به نیویورک تایمز گفته بود سه هفته پیش از این گفت‌وگو، از طریق وزارت امور خارجه امریکا متوجه زندانی شدن فرزندش در ایران شده است.

مادر مایکل وایت هدف سفر پسرش به ایران را ملاقات دوست دختر ایرانی‌ خود عنوان کرده و توضیح داده بود تا قبل از بازداشت، چندبار دیگر به ایران برای همین منظور سفر کرده و هیچ‌ مشکلی برایش پیش نیامده بود.
او هم‏چنین گفته است فرزندش از بیماری آسم شدید در رنج است و پیش از این به دلیل داشتن توموری در گردن، تحت شیمی درمانی بوده و اکنون نگران سلامتی فرزندش است که بدون معاینات پزشکی و در فضای زندان به سر می‎برد.

دو روز پس از مصاحبه مادر مایکل وایت، «بهرام قاسمی»، سخن‏گوی وزارت امور خارجه ایران در تاریخ ۱۹ دی ماه از حضور یک شهروند امریکایی در زندان وکیل‌آباد مشهد خبر داد. او البته وضعیت بد این زندانی را «دروغ» و حاصل «فضاسازی، تشدید جنگ روانی و دروغ‌پردازی‌های هدفمند» نامید و گفت موضوع بازداشت آقای وایت در نخستین روزهای دستگیری از طریق دفتر حفاظت منافع امریکا در تهران به اطلاع دولت امریکا رسیده و دولت متبوع وی از همان ابتدای بازداشت در جریان این دستگیری قرار داشته است.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.