انتقاد وزارت امور خارجه آمریکا از نقض حقوق بشر در ایران

پنجشنبه, 23ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

گزارش سالانه حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است. در این گزارش به نقض حقوق بشر در ایران و چین اشاره شده است. لحن گزارش درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی و کره شمالی ملایم‌تر است.

    

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از نقض حقوق مسلمانان در چین انتقاد کرده است. انتقاد به نقض حقوق بشر در ایران نیز در گزارش سالانه حقوق بشر ایالات متحده آمریکا مطرح شده است.

خبرگزاری فرانسه غروب روز چهارشنبه ۲۲ اسفند (۱۳ مارس) خبر انتشار گزارش سالانه حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا را منتشر کرده است.

در گزارش خبرگزاری فرانسه به لحن نه چندان تند وزارت امور خارجه آمریکا در قبال نقض حقوق بشر در کشورهای کره شمالی و همچنین عربستان سعودی اشاره شده است.

گرچه در گزارش حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا اشاره‌ای به قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستان شده است، اما نام محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان در این گزارش به چشم نمی‌خورد. این در حالی است که به باور سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و حتی بسیاری از سناتورهای وابسته به حزب جمهوریخواه، محمد بن سلمان در ماجرای قتل خاشقجی دست داشته است.

در گزارش حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا از بلندی‌های جولان نیز تحت عنوان “مناطق تحت کنترل” اسرائیل سخن رفته و عبارت “مناطق اشغالی” در متن ذکر نشده است.

انتقاد از ایران و چین

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به نقض حقوق بشر در منطقه شین‌جیانگ چین اشاره کرده و از نقض بی‌سابقه حقوق مسلمانان در این منطقه خودمختار در سال ۲۰۱۸ سخن گفته است.

در گزارش حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا به افزایش محدودیت‌ها برای مسیحیان و شهروندان تبت و دگراندیشان در چین اشاره شده است.

در این گزارش، نقض حقوق بشر در ایران نیز به طور جداگانه‌ای مطرح شده است. در گزارش حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که در جریان ناآرامی‌ها و اعتراضات سال ۲۰۱۸ در ایران ۲۰ شهروند ایران کشته و هزاران نفر دستگیر شده‌اند.

افزون بر آن، حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی از شورشیان حوثی در یمن و همچنین از دولت بشار اسد در سوریه نیز از جمله مسائلی است که در این گزارش درباره فعالیت‌های ایران ذکر شده است.

در گزارش حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به موارد نقض حقوق بشر در ونزوئلا و نیکاراگوئه اشاره شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، لحن گزارش حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به کره شمالی در قیاس با گزارش‌های پیشین تا حدودی تعدیل شده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید