محکومیت مایکل وایت، شهروند آمریکایی در مشهد به ۱۰ سال حبس

شنبه, 25ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

مایکل وایت به همراه مادرش جوان

خبرگزاری هرانا – مارک زاید، وکیل مایکل وایت، شهروند آمریکایی بازداشت شده در مشهد از محکومیت موکلش به ۱۰ سال حبس خبر داد. به گفته وکیل آقای وایت “این حکم از بابت اتهامات “توهین به رهبری” و انتشار یک عکس خصوص در فضای مجازی”، علیه موکلش صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مارک زاید، وکیل مایکل وایت روز گذشته ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۷ به خانواده وایت گفته است که از طریق وزارت خارجه آمریکا از محکومیت مایکل وایت به ۱۰ سال حبس مطلع شده است.

مارک زاید این خبر را در گفتگو با نیویورک تایمز اعلام کرد و افزود: “این اطلاعات از طریق سفارت سوئیس به وزارت خارجه آمریکا منتقل شده است. آقای وایت که از هشت ماه پیش در شهر مشهد بازداشت شده است، تاکنون دو بار با کارمندهای کنسولگری سوئیس ملاقات داشته است”.

وی همچنین گفته است که این حکم از بابت اتهامات “توهین به رهبری” و انتشار یک عکس خصوص در فضای مجازی، علیه موکلش صادر شده است.

پیشتر در روز دوشنبه ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۷، غلامعلی صادقی دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی از صدور حکم پرونده مایکل وایت خبر داده گفته بود که در این پرونده شاکی خصوصی، شاکی عمومی  و اتهامات امنیتی مطرح است.

چندی پیش جوآن وایت، مادر مایکل وایت به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود که فرزندش پس از بازداشت در ایران کتک خورده است، پولی برای استخدام وکیل ندارد و نمی داند به چه اتهام هایی بازداشت و زندانی شده است. وی مدعی شده بود که فرزندش در این مدت دست کم دو بار در دادگاه حاضر شده و وضعیت جسمی او هم بدتر از پیش شده است.

خانم وایت همچنین گفته بود که پسرش مایکل ر. وایت، ۴۶ ساله، تابستان سال جاری برای چندمین بار به ایران سفر کرده تا دوست دختر ایرانی خود را ببیند، اما هرگز به پرواز بازگشت خود نرسیده است. مایکل وایت قرار بوده ۶ تیرماه از دبی به آمریکا پرواز کند. به نوشته نیویورک تایمز، او در مشهد بازداشت شده و از آن زمان تاکنون در زندان وکیل آباد به سر می‌برد.

مایکل وایت که سابقه خدمت در نیروی دریایی آمریکا را دارد، به گفته مادرش “پنج یا شش بار” برای دیدار با زنی که او دوست دختر خود معرفی کرده به ایران سفر کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرده که از بازداشت یک شهروند آمریکایی دیگر در ایران مطلع است اما از او نام نبرده بود.

دستکم ۴ شهروند آمریکایی و ۱ مقیم قانونی ایالات متحده در حال حاضر در ایران در زندان به سر می‌برند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.