فرمانده کل سپاه: در عراق و سوریه دویست هزار نیرو را سازمان‌دهی کرده‌ایم

یکشنبه, 26ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

اظهارات محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با دوهفته‌نامه سروش ایراد شده است

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، با اشاره به نقش جمهوری اسلامی در «سازمان‌دهی یکصدهزار نیروی مردمی» در عراق و همین تعداد در سوریه، و همچنین «توانایی موشکی» گروه حزب‌الله لبنان، این موارد را «از موفقیت‌های بی‌نظیر انقلاب اسلامی» توصیف کرده است.

محمدعلی جعفری در گفت‌وگوی مفصلی با دوهفته‌نامه «سروش» که خلاصه‌ای از آن روز یکشنبه ۲۶ اسفند در رسانه‌های ایران منتشر شد، با اشاره به اقدامات نظامی جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه گفته است که «این موفقیت‌ها … خیلی هم قابل بیان نیست؛ یعنی بیشتر حسی است و باید حس شود».

فرمانده کل سپاه پاسداران در این مصاحبه گفته است جمهوری اسلامی «حدود یکصدهزار نیروی مردمی» را در سوریه سازمان‌دهی کرد که «مقابل داعش و جبهه‌النصره مقاومت می‌کنند و با معارضان سوری می‌جنگند».

جمهوری اسلامی به‌جز اعزام نیروهای نظامی‌اش به سوریه، شبه‌نظامیانی شامل شهروندان سوری، افغان، پاکستانی و برخی دیگر از کشورها را نیز تحت عناوینی چون «گردان‌های زینبیون» و «گردان‌های فاطمیون» سازمان‌دهی کرده است.

سرلشگر جعفری همچنین در ادامه گفته است جمهوری اسلامی در عراق نیز «یکصدهزار نیرو از مردم» را ایجاد کرد «و برخی نیروهای ایرانی نیز برای انتقال تجربه‌ها رفتند تا آنها را سازمان‌دهی کنند».

محمدعلی جعفری با تأکید بر اینکه «وظیفه ما است که تجربه‌ها را در اختیار آنها قرار دهیم و در بخش‌های مختلف توانمند‌سازی کنیم» گفته است: «کمک نظامی را خود محور مقاومت از ایران مطالبه می‌کند».

آمریکا بارها اقدامات ایران در منطقه، از جمله فعالیت‌های نظامی جمهوری اسلامی در عراق، سوریه و لبنان، را «مخرب» نامیده و این اقدامات را از جمله دلایل خروج واشینگتن از برجام اعلام کرده است.

دو روز پیش از انتشار اظهارات فرمانده سپاه پاسداران، یک مقام وزارت خارجه آمریکا بار دیگر هشدار داده بود جمهوری اسلامی به فکر تأمین منافع کشورهایی چون عراق و سوریه نیست و هدف دیگری جز تسلط بر این کشورها ندارد.

برایان هوک، دستیار ارشد وزیر خارجه آمریکا در امور ایران، گفته بود در طول چهل سال گذشته سیاست خارجی جمهوری اسلامی با نقض حاکمیت و استقلال کشورهای منطقه «فقط در پی تضعیف حکومت‌ها و جایگزین کردن هویت‌های فرقه‌ای» بوده است.

اتحادیه اروپا نیز گفته است با وجود اختلاف نظرش با آمریکا درباره حفظ برجام، درباره اقدامات ایران در منطقه کاملاً با واشینگتن هم‌نظر است.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره این اتهام‌ها را رد کرده‌اند اما فرمانده سپاه پاسداران در تازه‌ترین اظهار نظر خود گفته است «توانمندی امروز در منطقه» از جمله «موفقیت‌های» جمهوری اسلامی است.

محمدعلی جعفری با ادعای اینکه موشک‌های حزب‌الله لبنان تمام نقاط اسرائیل را «تحت پوشش دارند» گفته است اسرائیل «در اطراف خود در محاصره کامل بوده و بخش عمده‌ای از خاک اشغال‌کرده را نیز از دست داده است».

آمریکا و بریتانیا گروه حزب‌الله لبنان را در زمره «گروه‌های تروریستی» اعلام کرده‌اند و اتحادیه اروپا نیز شاخه نظامی این گروه را «تروریستی» دانسته است.

اسرائیل نیز همواره تأکید کرده است اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی با تثبیت حضور نظامی‌اش در سوریه، و ایجاد «کریدوری بین تهران تا بیروت»، تجهیزات نظامی به گروه حزب‌الله برساند.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، در طول سال‌های اخیر مواضع ایران و شبه‌نظامیان متحدش در سوریه «صدها بار هدف قرار گرفته است».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.