به اتهام نشر اخبار؛ محمدصابر ملک رئیسی به ۶ ماه حبس بیشتر محکوم شد

جمعه, 2ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – محمدصابر ملک رئیسی، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان اردبیل در حالی که نهمین سال از دوره محکومیت ۱۵ ساله خود را بصورت تبعیدی در زندان اردبیل سپری می کند از بابت پرونده جدیدی که در زندان برای او گشوده شده است با اتهام “نشر اکاذیب” به ۶ ماه حبس دیگر محکوم شد. این حکم روز گذشته در زندان به وی ابلاغ شد. شیراحمد شیرانی دیگر زندانی متهم در این پرونده از این اتهام تبرئه شد این دو زندانی تبعیدی که بیش از ۸۰ روز گذشته را در قرنطینه این زندان سپری کرده و اخیرا به بند بازگردانده شده‌اند، ماه گذشته با گشایش پرونده‌ی جدیدی تفهیم اتهام شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۲۹ اسفندماه ۹۷، حکم ۶ ماه حبس تعزیری از بابت پرونده جدید علیه محمدصابر ملک رئیسی در زندان اردبیل به وی ابلاغ شد.

بر اساس حکم صادره توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو اردبیل به ریاست قاضی عباس فیض الهی، محمدصابر ملک رئیسی از بابت اتهام “نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر” برابر با ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

در دادنامه صادره توسط این دادگاه شیراحمد شیرانی، دیگر زندانی متهم در پرونده از اتهام مشابه تبرئه شده است.

همزمان با صدور حکم، این دو زندانی پس از گذشت بیش از ۸۰ روز نگهداری در قرنطینه، در روزهای اخیر به بند ۷ این زندان بازگردانده شده‌اند.

لازم به یادآوری است محمدصابر ملک رئیسی در تاریخ ۳ دی‌ماه سال جاری با دستور قضایی به قرنطینه زندان تبعید شده بود. همچنین شیراحمد شیرانی نیز که در تاریخ ۲ دی‌ماه پس از بازجویی به بند بازگردانده شده بود، در تاریخ ۵ دی ماه به قرنطینه این زندان تبعید شد.

در تاریخ ۲ و ۳ بهمن ماه، این دو زندانی پس از احضار به دفتر قاضی ناظر بر زندان با گشایش پرونده جدیدی در زندان روبرو شده و تحت عنوان “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” از طریق نشر اخبار خود و سایر زندانیان در “شبکه‌های معاند در جهت تخریب نظام” مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند. پرونده این دو زندانی پس از تفهیم اتهام با تعیین قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون ریالی به دادگاه ارجاع شد و نهایتاً طی روزهای شنبه و یکشنبه ۴ و ۵ اسفندماه به دادگاه منتقل و مجددا به قرنطینه بازگردانده شده بودند.

لازم به ذکر است محمد صابر ملک رئیسی که در حال تحمل دوران محکومیت ۱۵ سال حبس در تبعید خود است در تاریخ دوم مهر ماه ۱۳۸۸در سن ۱۵ سالگی بازداشت و پس از یک سال از بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان به زندان زاهدان و پس از محاکمه به زندان اردبیل تبعید شده است.

آقای ملک رئیسی در زمان محاکمه اقاریر خود را تحت شکنجه و فشار دانسته بود با این حال با حکم سنگین ۱۵ سال حبس در تبعید روبه رو شده بود.

محمدصابر ملک رئیسی به عنوان یک نمونه کم سابقه در دهه اخیر، در سن ۱۵ سالگی بازداشت شد و آنطور که خود در نامه‌هایش گفته به خاطر فعالیت‌های یکی از برادرانش و در حالی که دستگاه امنیتی دسترسی به برادرش نداشت به عنوان “گروگان “دستگیر شده است.

دیگر زندانی مورد اشاره این گزارش شیراحمد شیرانی است، آقای شیرانی ۳۵ ساله، فرزند چاکر، اهل زاهدان و ساکن تهران، در تاریخ ۱۳ خرداد ۷۹ توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مدت ۲ سال در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مورد بازجویی و شکنجه قرار داشته است. وی نهایتا در یک دادگاه پر ابهام به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق محاربه به تحمل ۲۲ سال حبس در تبعید محکوم شد.

این دو زندانی هم اکنون در بند ۷ زندان اردبیل در حال تحمل حبس هستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.