سدهای بافت و رابر آبی برای کشاورزان جیرفتی باقی نمی‌گذارد/ جازموریان خشک شود شرق کرمان و جنوب غرب سیستان و بلوچستان را ریزگرد فرامی‌گیرد

جمعه, 2ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

ایلنا: مسئول نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: سد بافت و سد در حال احداث رابر موجب خواهند شد دیگر آبی برای سد جیرفت (در پایین‌دست هلیل‌رود) و تالاب جازموریان باقی نماند. این مساله نه تنها معیشت کشاورزان جیرفت، بلکه محیط زیست و زندگی ساکنان شرق کرمان و جنوب غربی سیستان و بلوچستان را به خاطر احتمال بروز پدیده ریزگرد تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، به دنبال انتشار فیلمی از اعتراض کشاورزان و حقآبه‌داران هلیل‌رود جیرفتی به انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود به کرمان که به ادعای کشاورزان مشکلات بسیار زیادی را در پی داشته است، قاسم سالاری (عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، مسئول نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان، عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و عضو هیات رییسه بنیاد ملی گندم کشور) تاکید کرد: سد جیرفت که در ابتدای دهه ۷۰ روی هلیل‌رود احداث و آغاز به کار کرد نه فقط به کشاورزان آن منطقه آبرسانی می‌کند بلکه شرق تالاب جازموریان را نیز مشروب می‌سازد.

وی ادامه داد: سالها بعد در ۱۵۰ کیلومتری سد جیرفت و در بالادست آن، سد دیگری برای تامین آب شهرستان بافت (روی شاخه شرقی هلیل‌رود) ایجاد شد. اکنون نیز سدی (در محل شاخه غربی هلیل‌رود واقع در شهرستان رابر) برای انتقال آب به کرمان در دست احداث قرار گرفته که ساخت تونل‌های آن نیز به پایان رسیده است.

سالاری اظهار داشت: این مسائل موجب شده که برای شرق تالاب جازموریان آبی نماند. با توجه به خشکسالی‌های پیاپی طی سال‌های اخیر، سد بافت و سد در حال احداث شهیدان امیرتیموری رابر مشکلات زیادی را برای آب مورد نیاز کشاورزان جیرفت و تالاب جازموریان ایجاد کردند و اکنون کشاورزان جیرفتی معترض به این سدها هستند.

مسئول نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان اشاره کرد: البته تمام ادله و نقطه نظرات منتقدانه‌ای که از سوی کشاورزان جیرفتی در دیدار با وزیر نیرو مطرح شد، درست نیست. با این حال، نکته‌ای که باید لحاظ شود این است که مشکلات متعددی که از خشکسالی و عدم برنامه‌ریزی درست بخش کشاورزی طی این سال‌ها ایجاد شده، موجب استیصال و رنج بسیار برای کشاورزان شده است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز مطرح کرد: این مساله به اختلافات بین شهرستان‌های مختلف استان کرمان دامن زده است. برخی مسئولان نیز بعضا و از روی ناآشنایی با مباحث حوزه آب و کشاورزی، به اختلافات دامن می‌زنند.

وی اشاره کرد: کشاورزان جیرفت سابقا از طریق چاه، آب کشاورزی خود را تامین می‌کردند اما خشکسالی موجب شده که آب چاه‌ها به شدت کاهش یابد.

عضو هیات رییسه بنیاد ملی گندم کشور تصریح کرد: استان کرمان به لحاظ موضوع آب جزو بحرانی‌ترین مناطق کشور است و میزان کمبود آب به حدی است که وزارت نیرو کار چندانی هم نمی‌تواند انجام دهد. با این حال و به‌رغم وجود شرایط بحرانی، کشاورزی در اینجا به درستی مدیریت نمی‌شود. با توجه به شرایط منطقه، الگوی مناسبی نیز برای کشت تعریف نشده است. هر کسی هر آنچه را که می‌تواند کشت می‌کند و شرایط اقلیمی و نیازهای بازار سنجیده نمی‌شود.

سالاری اظهار داشت: امسال نوسانات ارزی و تورم‌های بی‌سابقه موجب شد که کشاورزان برای بازپرداخت وام‌های‌شان با مشکلات بسیار مواجه شوند. کشاورزان این منطقه همان خرده مالک‌ها هستند و اصلا از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارند.

عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به این نکته که شمال کرمان قطب پسته‌کاری کشور محسوب می‌شود، گفت: بیشترین باغ پسته کشور در این منطقه (زرند، شهربابک، سیرجان، رفسنجان) است اما به خاطر مشکلات اقتصادی و مسائل ناشی از خشکسالی، امسال عملا تولید پسته‌ای صورت نگرفته است.

مسئول نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان در پایان، اظهار داشت: اگر سدی که اکنون برای تامین آب کرمان در ارتفاعات شهرستان رابر در حال احداث است تکمیل شود ــ با در نظر گرفن سد بافت ــ  دیگر هیچ آبی برای سد جیرفت، پایین‌دست هلیل‌رود و در نتیجه تالاب جازموریان نخواهد بود. این امر خطرات بسیار زیادی نه فقط برای کشاورزان بلکه برای محیط زیست این منطقه از کشور دارد. خشک شدن جازموریان منجر به پخش ریزگردهای کشنده در شرق استان کرمان و جنوب غرب سیستان و بلوچستان خواهد شد و زندگی مردمان این مناطق را تحت تاثیر قرار خواهد داد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.