طرح جدیدی برای تحریم ایران یک روز بعد از قرارگرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی ارایه شد

چهارشنبه, 21ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

مایکل مک‌کال، نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس و عضو کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را ارایه داده است. مایکل مک‌کال، نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس و عضو کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را ارایه داده است.

صدای آمریکا – مایکل مک‌کال، نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس و نفر دوم کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، طرح جدیدی را پیشنهاد کرده که بر اساس آن با توجه به قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی و همچنین برنامه موشکی جمهوری اسلامی، شماری از تحریم‌های جدید را علیه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می‌کند.

این طرح به کمیته‌های مختلف ارجاع شده و پس از بررسی و در صورت موافقت رئیس مجلس نمایندگان به رای گذاشته خواهد شد.

مایکل مک‌کال در زمان معرفی این طرح و با صدور بیانیه‌ای که در اختیار صدای آمریکا قرار گرفته گفت:‌«دیروز پرزیدنت ترامپ در اقدامی تاریخی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داد.»

او افزود:‌«این طرح مجوز اعمال تحریم‌های را می‌دهد که تمامی تجهیزات، گسترش، فناوری و تامین مالی برنامه موشکی را دربر می‌گیرد. همچنین آستانه مبادلات مالی که می‌تواند در تحریم‌ها قرار گیرد را به پایین‌ترین حد ممکن می‌رساند تا دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از منابع مالی کوتاه شود.»

طرح اچ.آر ۲۱۱۸ با عنوان «قانون تشدید تحریم‌های بین‌المللی و برنامه موشکی بالستیک ایران»، روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین به عنوان طرح دریافتی ثبت شده است.

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۱۹ فروردین و به طور رسمی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داد.

اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران

پرزیدنت دونالد ترامپ ۱۹ فروردین در بیانیه ای رسما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد. به گفته وزیر خارجه آمریکا تصمیم پرزیدنت ترامپ برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی ایالات متحده، از ۲۶ فروردین به شکل رسمی به اجرا گذاشته می‌شود.

این نخستین بار است که ایالات متحده واحد نظامی یک دولت را به عنوان یک گروه تروریستی شناخته است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیرون از مرزهای ایران مسئول عملیات نظامی در سوریه، لبنان، عراق، و یمن است. در داخل کشور نیز نیمی از اقتصاد و نیروهای امنیتی و نظامی در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه ۱۹ فروردین و در جریان اعلام قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: «این کار آمریکا نباید هیچ‌کس را غافلگیر کند. سپاه پاسداران از شماری باج‌گیر تشکیل شده و نه انقلابی‌ها.»

به گزارش بخش انگلیسی صدای آمریکا دوشنبه شب نیز شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا را دولت حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام و نیروهای وابسته به آن را گروه تروریستی می‌داند.

این چندمین بار است که دولت ایران در واکنش به تصمیمات ایالات متحده اقدامات فوری مشابه انجام می دهد اما نادر اسکویی پژوهشگر ارشد در شورای آتلانتیک به صدای آمریکا گفت که به نظر نمی رسد نیروی قدس و سپاه آمادگی درگیری با نیروهای آمریکا را داشته باشند.

واکنش ها به تصمیم پرزیدنت ترامپ

ساعتی بعد از تصمیم دولت آمریکا، شماری از سناتورهای آمریکایی در پیام‌هایی از تصمیم دولت آمریکا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی استقبال کردند.

همچنین تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان از اقدام دولت آمریکا تقدیر کردند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز خطاب به پرزیدنت ترامپ گفت: «از تصمیم شما برای قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی سپاسگزارم. از شما متشکرم که به یکی دیگر از درخواست‌های مهم من پاسخ مثبت دادید.»

نگرانی های ایالات متحده از اقدامات جمهوری اسلامی و فشار بیشتر

ایالات متحده می‌گوید که توافق هسته ای با ایران در رفتار این کشور تاثیر مثبتی نداشته است.

پرزیدنت ترامپ در دو مقطع در مرداد و آبان سال گذشته دستور بازگشت تحریم های هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.

ایالات متحده می‌گوید که جمهوری اسلامی بزرگترین دولت حامی تروریسم است، برنامه موشک بالستیک خود را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می دهد، و عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متولی برنامه موشکی ایران است.

در ماههای گذشته چند نقشه افراد وابسته به جمهوری اسلامی برای ترور مخالفان سیاسی در اروپا نیز کشف شد و منجر به اقدام دیپلماتیک از سوی کشورهای فرانسه،‌ آلمان، دانمارک، و هلند علیه رژیم ایران شد.

آزمایش‌های موشکی ایران پیش از این نیز با واکنش کشورهای غربی مواجه شده بود و آن‌ها بارها از جمهوری اسلامی خواسته بودند تولید و آزمایش این موشک‌ها را متوقف کند.

ایران طی سال‌های اخیر دست به انجام آزمایش‌های موشکی زده است که روی برخی از آن‌ها به زبان‌های مختلف (از جمله عبری) شعار «نابودی اسرائیل» نقش بسته بود.

وزیر خارجه آمریکا یکم خرداد سال گذشته با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران،۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است.

برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.