ماکرون خواستار آزادی نسرین ستوده و خودداری ایران از بی ثبات کردن خاورمیانه شد

چهارشنبه, 21ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه

بقلم ناصر اعتمادی

ار اف ای: کاخ الیزه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در گفتگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، از این کشور خواست که از هر گونه “تشدید خشونت یا بی ثبات کردن منطقۀ خاورمیانه” خودداری ورزد.

این گفتگو ساعاتی پس از تصمیم دولت آمریکا مبنی بر گنجاندن سپاه پاسداران در فهرست سیاه سازمان های تروریستی صورت گرفت.

امانوئل ماکرون در گفتگوی تلفنی خود با حسن روحانی تعهد فرانسه و شرکای اروپایی خود را نسبت به توافق اتمی و سازکار مبادلۀ تجاری با ایران اعلام و خواستار “ادامۀ گفتگوی سازنده با تهران بر اساس این توافق و نگاهی روشن نسبت به آیندۀ برنامۀ اتمی غیرنظامی ایران شد.”

در این گفتگو رئیس جمهوری فرانسه نسبت به وضعیت خانم نسرین ستوده وکیل زندانی در ایران ابراز نگرانی و بار دیگر خواستار آزادی او شد. نسرین ستوده به اتهام دفاع از زنان زندانی و مخالف حجاب اجباری در ایران و حضور در دادگاه بدون حجاب اجباری به ١۲ سال زندان و ١۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است. نسرین ستوده در سال ۲٠١٢ برندۀ جایزۀ ساخاروف، جایزه آزادی بیان، از سوی پارلمان اروپا شد.

رئیس جمهوری فرانسه خانم ستوده را به عضویت افتخاری شورای مشورتی گروه هفت قدرت اقتصادی جهان در زمینۀ برابری حقوقی زنان و مردان در آورده است. قرار است فرانسه در نشست آتی سران هفت قدرت اقتصادی جهان در ژوئن آینده به طور نمادین صندلی خالی را به خانم نسرین ستوده اختصاص دهد که در واقع صندلی دفاع از حقوق زنان و حقوق بشر در ایران است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.