پومپئو: رهبری ایران به جای سیلزدگان به مادورو کمک می‌کند

سه شنبه, 27ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

پومپئو

پومپئو گفته است که در ملاقات با ایرانیان تاثیر اقدامات آمریکا بر مردم ایران را جویا شده است

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا رهبران ایران را به نادیده گرفتن نیاز سیلزدگان و حمایت مالی از رئیس جمهوری ونزوئلا متهم کرده است.

وزیر خارجه آمریکا که پس از ملاقات با گروهی از ایرانیان مقیم آن کشور در یک نشست خبری شرکت کرده بود، گفت که در آن ملاقات، که در شهر دالاس، ایالت تگزاس صورت گرفت، ایرانیانی حضور داشتند که خانواده‌هایشان هنوز در ایران زندگی می‌کنند.

آقای پومپئو گفت: “در پی اعلام رسمی قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی، مایل بودم نظر این افراد در مورد تاثیر این اقدام بر زندگی ایرانیان داخل ایران و امید به تغییر رفتار و ماهیت رهبری حکومت ایران را جویا شوم و همچنین تاثیر آن در حمایت ما از مردم ایران و اینکه ثروت آنان برای صدور تروریسم به سراسر جهان مورد استفاده قرار نگیرد را بدانم.”

وزیر خارجه آمریکا از ایرانیان شرکت کننده در جلسه تگزاس قدردانی کرد و گفت که در این جلسه در جریان نظرات آنان و اعضای خانواده و دوستانشان در داخل ایران قرار گرفت. وی افزود “در حال حاضر، آنجا گرفتار سیل بزرگی است که در رسانه‌های ما انعکاس چندانی نیافته اما در همان زمان، رهبری ایران به صدور تروریسم ادامه می‌دهد.”

کمک به سیلزگانوزیر خارجه آمریکا گفته است رهبری ایران به جای کمک به سیلزدگان امکانات مالی کشور را به دیگران اختصاص مید‌هد

مایک پومپئو حکومت جمهوری اسلامی را به نادیده گرفتن نیاز سیلزدگان متهم کرد و گفت: “در واقع، آنان دلارهای خود را به حمایت از [دولت نیکلاس] مادورو در ونزوئلا اختصاص می‌دهند در حالیکه مردم خودشان در داخل کشور در رنج هستند.. کسانی که بامن ملاقات داشتند فکر نمی‌کردند که چنین اقدامی معقول باشد و من هم اینطور فکر نمی‌کنم.”

ونزوئلا طی چند سال گذشته با مشکلات عمیق سیاسی و اقتصادی مواجه بوده است و اخیرا رئیس مجلس آن کشور با اعلام اینکه آخرین انتخابات ریاست جمهوری مبنای قانونی نداشته، خود را به عنوان رئیس جمهوری موقت تعیین کرده و خواستار برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری شده است. شماری از کشورهای جهان از این اقدام حمایت و رئیس جمهوری موقت را به رسمیت شناخته‌اند.

در مقابل چند کشور دیگر، از جمله روسیه، ایران، سوریه و چین همچنان از دولت آقای مادورو حمایت می‌کنند. جمهوری اسلامی همواره روابط نزدیک و دوستانه‌ای با دولت ونزوئلا به رهبری هوگو چاوز، رئیس جمهوری سابق، و نیکلاس مادورو داشته و گفته می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در آن کشور صورت داده است. اخیرا سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی از برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور خبر داد.

روحانی و مادوروروحانی و مادورو – جمهوری اسلامی همواره روابط نزدیکی با حکومت ونزوئلا داشته است

در نشست خبری مایک پومپئو، یکی از خبرنگاران پرسید که آیا “نگرانی” کنگره آمریکا در مورد اقدامات احتمالی دولت در قبال ایران را وارد می‌داند و آیا ممکن است دولت بدون مجوز کنگره به اقدام نظامی علیه ایران دست بزند؟ وی سئوال کرد که آیا ایرانیان حاضر در جلسه تگزاس به این موضوع اشاره کردند؟

آقای پومئو گفت که این موضوع در جلسه تگزاس مطرح نشد زیرا محور اصلی گفتگوها را اوضاع داخلی ایران تشکیل می‌داد. وی افزود که خود او به تشریح سیاست آمریکا در مورد شرایط ایران پرداخت.

وزیر خارجه آمریکا گفت که هدف ایالات متحده عقب راندن جمهوری اسلامی از جمله در لبنان و عراق و کمک به شکل‌گیری کشورهایی مستقل و حاکم بر سرنوشت خود است.

وی همچنین گفت: “ماموریت ما مشخص است،ماموریت ما کمک به مردم ایران برای تغییر است به نحوی که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان نباشد، سیاست ما کاملا مشخص است.”

یکی از خبرنگاران با اشاره به قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی در مبارزه با تروریسم، مصوب سال ٢٠٠١ میلادی، از وزیر خارجه آمریکا سئوال کرد که آیا خود او یا دیگر اعضای دولت دونالد ترامپ در مورد امکان اقدام نظامی علیه ایران با اعضای کنگره تماس‌هایی داشته‌اند؟ آقای پومپئو گفت که در مورد ارتباط بین نهادهای مختلف حکومتی در آمریکا اظهار نظری نمی‌کند.

وی در عین حال افزود که این قانون شامل اختیارات وسیعی است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.