تداوم بازداشت امیر امیرقلی، ساناز اله یاری و امیرحسین محمدی فر

سه شنبه, 27ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا –  امیر امیرقلی زندانی سیاسی سابق که در تاریخ ۲۶ دی‌ماه سال گذشته در بابلسر بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود، از اواخر بهمن ماه سال گذشته در زندان اهواز به سر می‌برد. امیرحسین محمدی فر و ساناز اله یاری نیز که در تاریخ ۱۹ دی‌ ماه سال گذشته بازداشت شده بودند، کماکان در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برند. هر سه این افراد از اعضای بازداشت شده تحریریه نشریه گام هستند که مطالبی در ارتباط با اعتراضات کارگری در خوزستان منتشر کرده و اکنون در انتظار تعیین شعبه دادگاه جهت رسیدگی به پرونده هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیر (علی) امیرقلی، زندانی سیاسی سابق علیرغم گذشت ۳ ماه از زمان بازداشت، در انتظار تعیین شعبه دادگاه به صورت بلاتکلیف در زندان اهواز بسر می‌برد.

به گفته نزدیکان این فعال سیاسی، پرونده وی اواخر اسفندماه سال گذشته جهت تعیین شعبه رسیدگی به دادگستری تهران ارسال شده است.

امیر امیرقلی مبتلا به دیابت بوده و روزانه باید در چهار نوبت انسولین تزریق کند که در هنگام بازداشت به همراه نداشته و بالاجبار باید با کم کردن وعده‌های غذا قند خون خود را کنترل می‌کرده است. گفته می‌شود مسئولین زندان نهایتا اواخر سال گذشته داروهای وی را در اختیارش قرار داده‌اند.

امیر امیرقلی در تاریخ ۲۶ دی‌ماه ۹۷ در شهر بابلسر و توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران منتقل شده بود.

آقای امیرقلی از اعضای تحریریه نشریه گام است که به شکل دیجیتال در اینترنت منتشر می‌شود. پدر این فعال سیاسی پیشتر ضمن تایید خبر بازداشت پسرش گفته بود که فرزندش توسط وزارت اطلاعات و به دلیل عضویت در هیات تحریریه این نشریه بازداشت شده است با این حال از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

لازم به یادآوری است که امیر امیرقلی فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق، پیشتر در دی‌ماه ۱۳۹۴ از بابت اتهامات «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۱۹ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. سپس با اعتراض به رای صادره در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران از اتهامات «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» تبرئه و به اتهامات «توهین به مقدسات» به ۵ سال و «توهین به امام و رهبری» به ۱ سال و «تبلیغ علیه نظام» به ۲ سال و جمعا به ۸ سال حبس محکوم شد که با اجرایی شدن ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) مدت ۵ سال از آن قابل اجرا بود.

آقای امیرقلی نهایتا با توجه به اعطای عفو نوروزی از بابت اتهام “توهین به مقدسات” محکومیتش به دوسال و نیم حبس تعزیری تقلیل یافت و در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

همزمان با امیرقلی، امیرحسین محمدی فر و ساناز الله یاری، دو تن دیگر از اعضای هیات تحریریه نشریه گام نیز با گذشت بیش از ۳ ماه از زمان بازداشت کماکان در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شوند.

گفته می شود پرونده این زوج نیز در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۷ برای تعیین شعبه به دادگاه انقلاب تهران ارسال شده است.

این دو شهروند نیز در تاریخ ۱۹ دی ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. این افراد طی سال گذشته در حمایت از کارگران و به ویژه تجمعات اعتراضی کارگران شرکت ملی فولاد اهواز و مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در این نشریه مطالبی نوشته بودند.

پیشتر نیز در تاریخ ۱۳ آذرماه ۹۷، عسل محمدی یکی دیگر از اعضای تحریریه این نشریه توسط نیروهای امنیتی و در منزل شخصی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز منتقل شده بود. وی نهایتا در تاریخ ۱۵ دی‌ماه سال گذشته با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.