بیکاری قریب‌الوقوع چهارهزار کارگر در مازندران/ حفظ جنگل از سوی دولت، نباید منافاتی با اشتغال کارگران داشته باشد

سه شنبه, 27ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

رییس مجمع نمایندگان کارگران استان مازندران پیرامون مشکلات این روزهای کارگران شرکت‌های نکاچوب و بسیاری دیگر در این حوزه گفت: مسئولان کشور توجه داشته باشند که بسیاری از کارگران سه استان شمالی کشور در بخش جنگل فعالیت می‌کنند. حفظ جنگل از سوی دولت، نباید منافاتی با اشتغال کارگران داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی روزهای اخیر، اخباری مبنی بر تعطیلی احتمالی شرکت نکاچوب و بسیاری دیگر واحدهای تولیدی در عرصه بهره‌برداری از فرآورده‌های جنگلی در استان مازندران با توجه به اتمام قرارداد حفاظت از جنگل این شرکت‌ها با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در یک اردیبهشت ۹۸ و عدم تمدید آن از سوی این سازمان مطرح شد. مساله‌ای که در صورت تحقق، موجبات بیکاری حداقل ۶۰۰ کارگر را در نکاچوب و عده بسیار بیشتری را در دیگر شرکت‌ها فراهم می‌آورد. این موضوع واکنش‌های اعتراضی کارگران این شرکت‌ها را دربرداشته است.

در همین رابطه، سیدعلی‌اکبر علوی‌نژاد (رییس مجمع نمایندگان کارگران استان مازندران) با بیان اینکه عموما بخش بزرگی از نیروهای کارگری سه استان شمالی کشور (شامل گلستان، مازندران و گیلان)، در حوزه جنگل و فرآورده‌های جنگلی اشتغال داشتند، گفت: با اجرای قانون تنفس جنگل‌ها، عملا بیشتر کارگرانی که به صورت مستقیم و در قالب شرکت‌های دولتی، تعاونی و پیمانی در عرصه جنگل فعالیت می‌کردند، بیکار شدند.

وی خاطرنشان ساخت: در زمان اجرایی شدن قانون تنفس، قرار بر این بود که کلیه نیروهای کارگری به امر حفاظت از جنگل‌ها اشتغال یابند. همچنین مقرر شده بود که پرداخت حقوق و دستمزد از ناحیه دولت صورت گیرد.

علوی‌نژاد ادامه داد: این سیاست اما، با گذشت زمان تغییر پیدا کرد و ما هر روز شاهد ابلاغ برنامه جدیدی در این حوزه بودیم. در تازه‌ترین بخشنامه اعلام شده، قرارداد حفاظتی کلیه شرکت‌هایی که کارگرانشان در جنگل و در امر حفاظت از جنگل‌ها کار می‌کردند، از تاریخ ۱/۲/۹۸ لغو شده است.

وی پیرامون عواقب لغو این قرارداد که از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تمدید نشده، اظهار داشت: این مساله موجب بیکاری کارگران شرکت نکاچوب، چوب و کاغذ مازندران، شرکت چوب فریم، تعاونی‌های نقیب‌ده، مزده، الغدیر، خلیل، کولا و… که در این عرصه در استان مازندران فعالیت می‌کنند، می‌شود.

علوی‌نژاد با اشاره به تحصن کارگران نکاچوب در روز بیست و ششم فروردین ماه در اعتراض به همین مساله، تاکید کرد: در صورت حل نشدن موضوع، کارگران کلیه شرکت‌ها، تعاونی‌ها و پیمانکاری‌ها به پیگیری‌ها و اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

وی پیرامون تعداد شاغلان در این عرصه، توضیح داد: تعداد کارگرانی که به صورت مستقیم و در قالب شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند حدود ۲۲۰۰ نفر می‌باشد اما اگر بخواهیم آنهایی که به واسطه پیمانکاری در این حوزه فعالیت می‌کنند را هم مورد بررسی قرار دهیم تعدادشان به حدود ۴۰۰۰ نفر می‌رسد.

رییس مجمع نمایندگان کارگران استان مازندران در پایان، تصریح کرد: مسئولان کشور این نکته را در تصمیم‌گیری‌های خود باید لحاظ نمایند که بسیاری از کارگران این سه استان در بخش جنگل مشغول به فعالیت می‌باشند. بنابراین، با توجه به حفاظتی شدن جنگل، دولت باید مواضع محیط زیستی خود را روشن نموده، و برای نگاهداشت آن هزینه‌های لازم را صورت دهد. حفظ جنگل از سوی دولت، نباید منافاتی با اشتغال کارگران داشته باشد. چرا درحالی‌که عده‌ای از خواص! در جنگل‌ها برای خودشان تفریحگاه درست کرده‌اند، عده‌ای از کارگران باید کارشان را از دست دهند؟ 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.