هراس سیل‌زدگان از پشه و لجن با آغاز فصل گرما در ایران

جمعه, 30ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

انباشت لجن در کوچه‌ها و حاشیه شهرهای سیل‌زده افزایش می‌یابد. در شهرها آب فروکش کرده ولی هزاران هکتار زمین‌ هنوز زیر آب است و فضای مناسبی ساخته برای رشد و نمو پشه‌ها. سیل‌زدگان از شیوع بیماری‌های عفونی و انگلی وحشت دارند.

    
default

دکتر حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت می‌گوید: «نگرانی‌ ما در مناطق سیل‌زده برای فصل گرماست. در این زمینه به تدریج در حال ارسال دستورالعمل‌هایی درباره راهکارهای پیشگیری از عفونت‌های منتقله با آب و غذا برای دانشگاه‌های این مناطق هستیم.»

این مقام وزارت بهداشت روز جمعه ۳۰ فرودین (۱۹ آوریل) در مصاحبه با ایسنا هشدار داد که وضعیت در مناطق سیل‌زده کشور بحرانی است. او تاکید کرد بعد از دسترسی به آب شُرب سالم و لوازم امدادی باید در حوزه سلامت فعالیت را ادامه داد.

برکاتی ضمن اشاره به وضعیت شهرهای ترکمن‌نشین ایران گفت که در استان گلستان بحران اولیه پشت سر گذاشته‌ شده و حالا نگرانی‌مان بروز بیماری‌های عفونی و انگلی منتقله از طریق آب و غذا است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت توصیه میکند که آب‌ لوله‌کشی در مناطق سیل‌زده به صورت روزانه و ساعت به ساعت بررسی شود. او به سیلزدگان هم توصیه کرده است که از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده کنند.

برکاتی افزود در لرستان با توجه به حجم زیاد گل‌ولای انباشته شده، نگرانی از خشک‌ شدن گل و لای وجود دارد و ممکن است با تندبادی، گرد و خاک ایجاد شود و منجر به بروز مشکلات و معضلات تنفسی شود.

وضعیت در مناطقی که آب‌گرفتگی هنوز به طور کامل برطرف نشده وخیم‌تر است. در آققلا که یکی از نخستین شهرهای آب گرفته ایران بود، آب هنوز در بخشی از شهر کاملا تخلیه نشده است.

دکتر عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم هشدار داده که خطر بیماری‌های عفونی، پوستی، اسهال، هپاتیت و مارگزیدگی مردم مناطق سیل‌زده را تهدید می‌کند. به گفته دکتر فاضل شیوع این بیماری‌ها با فروکش کردن سیل و گرم شدن هوا شایع می‌شود که مردم باید با رعایت توصیههای بهداشتی، از مبتلا شدن به این بیماریها پیش‌گیری کنند.

مقامات بهداشت بعد از آب‌گرفتگی درباره مارهای سمی هشدار دادند

مقامات بهداشت بعد از آب‌گرفتگی درباره مارهای سمی هشدار دادند

اسحاق حمایتی، از امدادگران داوطلب که در محل به مردم کمک می‌کند، در تماسی با دویچه وله گفت: «در گمیشان (کومیش‌تپه) آبگرفتگی رفع شده است. شهر تمیز شده، سم‌پاشی و آهک‌پاشی هم انجام گرفته است. از طرف اداره بهداشت خانه به خانه بدون استثنا همه افراد خانواده، زیر زمین‌ها و انبارها پایش شده است.»

این امدادگر در ادامه توضیحات خود ضمن اشاره به اوضاع شهر آق‌قلا گفت: «در آققلا، از آنجا که زمین در “کل آباد” همچنان زیر گل و لای فرو رفته، حالا این منطقه “گل آباد” لقب گرفته. در این شهر هنوز آب مانده است، چون به کانالی وصل نیست. لجن‌کشی از بالادست یعنی از جنوب شهر به سمت شمال شروع شده و الآن لجن‌کشی در جنوب شهر تمام شده و در “کل آباد” ادامه دارد و نیروهای مردمی، جهادی و علوم پزشکی و حتی گروه‌های کوهنوردی از مناطق مختلف کشور آمده‌اند تا به اهالی این شهر کمک کنند.»

این امدادگر محلی در ادامه افزود: «ما نگران بالادست گمیشان در نفتیلجه و صوفی‌کم هستیم، یعنی در مراتع چندین هزار هکتار زیر آب فرو رفته و هر روز پشه‌ها به صورت گله‌ای در چرخشاند و در هوا جولان میدهند. وضعیت بسیار بدی به وجود آمده: لای و لجن را توی کوچه‌ها می‌ریزند و یا به حاشیه شهر انتقال می‌دهند. لجن جایی نمی‌رود یعنی کثافت در اطراف شهر برای تغذیه هر نوع جانور و موجودی انباشت شده است.»

به نظر این امداگر‌ محلی باید حتما پیش از آغاز فصل گرما چاره‌چویی کرد و فوریترین کاری که باید انجام گیرد این است که جلو هجوم پشه‌ها گرفته شود، چون پشه‌ها ناقل هر نوع بیماری هستند.

او در این ارتباط توضیح داد: «اطراف آققلا و گمیشان باید خوب سم‌پاشی شود. در گمیشان از جاده قلاجیق تا گمیشان، از خواجه نفس تا گمیشان از گمیشان تا دریا، از کانال محیطبانی تا مرز ترکمنستان و آن طرف تا نصف ایالت بالکان ترکمنستان آبگرفتگی هست، بنابراین برای جلوگیری از بعضی پیامدها مجبور هستیم دشت را سم‌پاشی بکنیم  وگرنه ما به یک معضل بزرگ انسانی گرفتار خواهیم شد.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.