زیباکلام: آمدن هاشمی باعث بحران جدی در اردوگاه اصولگرایان شده است

جمعه, 27ام اردیبهشت, 1392
اندازه قلم متن

sadeghzibakalam

صادق زیباکلام گفت: اصولگرایان نمی‌توانند از عملکرد هشت‌ساله خود فرار کنند و با یک لبخند زدن بگویند همه چیز تقصیر احمدی‌نژاد بوده است.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره انتخابات با بیان این‌که «ثبت‌نام هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات شور و هیجان بسیاری را در جامعه به ویژه در میان دانشجویان ایجاد کرده است» اظهار کرد: آمدن هاشمی رفسنجانی یک دردسر و بحران جدی در اردوگاه اصولگرایان ایجاد کرده است. عده‌ای شروع به تخریب ایشان کردند و عده دیگری که واقع‌بین‌ترند و تقوای سیاسی دارند و حاضر نیستند توهین کنند به فکر فرو رفتند که در برابر شرایطی که هاشمی به راه انداخته است چه باید بکنند.

وی افزود: پیش از آمدن هاشمی رفسنجانی، اصولگرایان دچار اختلافات شدید و تشتت بودند. ائتلاف‌های متعددی به وجود آوردند و یک سرطیف اصولگرایان در دست آیت‌الله مصباح‌یزدی و طرف دیگر آن در دست جامعتین و آیت‌الله مهدوی‌کنی قرار گرفته است. آمدن هاشمی مشکلات اصولگرایان را دوچندان کرده است. اگر پیش از آمدن هاشمی، اصولگرایان تلاش می‌کردند به وحدت و اجماع برسند و این تلاش یک امر مستحب برای آنان بود اکنون برای آنان وجه وجوب پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که آمدن «هاشمی، اصولگرایان را به نتیجه رساند که باید ائتلاف کنند» ادامه داد: آن‌ها به این نتیجه رسیدند که در مصاف با هاشمی باید به یک نامزد واحد برسند، شرایطی که در سال ۸۴ نیز وجود داشت، اما تفاوتی که وجود دارد این است که در سال ۸۴ اصولگرایان توانستند به وحدت برسند، اما امروز علیرغم تمام تلاش‌های‌شان هیچ یک از جریان‌های اصلی حاضر نیست به نفع دیگری کنار برود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: آقای قالیباف حاضر نیست به نفع جلیلی کنار بکشد، جبهه پایداری حاضر نیست به نفع اصولگرایان سنتی کوتاه بیاید. سعید جلیلی، باقری لنکرانی و زاکانی همه مدعیان جبهه پایداری‌ هستند و جملات قشنگی درباره هم می‌گویند اما در عمل هیچ یک حاضر نیست به نفع دیگری کنار بکشد. آقای متکی هم حاضر نشد به نفع آقای ابوترابی کنار بکشد، لذا جبهه اصولگرایان با مشکل اساسی مواجه است.

وی با اشاره به جریان اصلاحات، تصریح کرد: البته اردوگاه مقابل اصولگرایان یعنی اصلاح‌طلبان از وضعیت مطلوبی برخوردارند و پس از آمدن هاشمی رفسنجانی پشت ایشان قرار گرفتند به طوری‌که همه نامزدهای کلی اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند اعلام کرده‌اند که پس از تایید یا ردصلاحیت‌ها به نفع هاشمی کنار خواهند رفت.

وی ادامه داد: هر چند کسانی مثل آقای کواکبیان بخواهند بمانند، اما شانسی نخواهند داشت؛ چراکه در مجموع آرای کسانی چون حسن روحانی، کواکبیان، شریعتمداری به ۵۰۰ هزار هم نمی‌رسد و بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان به هیچ وجه این افراد را در مقابل هاشمی‌رفسنجانی به رسمیت نخواهند شناخت. البته برخی از چهره‌های داخل اردوگاه اصلاح‌طلبان همچون عباس عبدی شاید به خاطر بغض و کینه‌هایی که از هاشمی رفسنجانی دارند تلاش می‌کنند علیه ایشان منفی‌بافی کنند و البته این تاسف‌آور است که منافع اصلاح‌طلبان را فدای احساسات و تمایلات خود بکنند در حالی‌که محمد خاتمی و سایر رهبران اصلاح‌طلب موکدا اعلام کرده‌اند که از هاشمی رفسنجانی حمایت می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نامزدی اسفندیار رحیم‌مشایی، گفت: ورود آقای مشایی به انتخابات به ضرر اصلاح‌طلبان است؛ چراکه رای اصولگرایان بیش از پنج تا هفت میلیون نیست و یک رای اعتقادی است که به اصولگرایان داده خواهد شد و تغییری هم پیدا نمی‌کند، اما از سوی دیگر برخی از کسانی که بنا داشتند به هاشمی رای دهند ممکن است با آمدن مشایی به او رای دهند. به طور کلی آمدن مشایی به ضرر اصلاح‌طلبان است و در واقع آرایی را از سبد هاشمی رفسنجانی کم خواهد کرد.

وی تصریح کرد:‌ از سوی دیگر طرفداران احمدی‌نژاد و بخشی از ایرانیان خارج از کشور و کسانی که به موضوع ایران‌گرایی علاقه‌مند هستند نیز ممکن است به آقای مشایی رای دهند.

وی با اشاره به موضوع تایید یا ردصلاحیت نامزدهای انتخاباتی، اظهار کرد: برخی از جریانات افراطی جناح راست تلاش می‌کنند که هاشمی را از طریق نظارت استصوابی کنار بگذارند و با جدیت می‌گویند که هاشمی باید رد شود. اگر به هر دلیلی شورای محترم نگهبان هاشمی رفسنجانی را ردصلاحیت کند هیچ اشکالی به وجود نمی‌آید و هاشمی هم کسی نیست که بخواهد طغیان کند یا دست به اغتشاش بزند، بلکه آن را خواهد پذیرفت و حتی زحمت اعتراض و درخواست تجدیدنظر را هم به خود نخواهد داد.

این استاد دانشگاه معتقد است: البته این تصمیم شورای نگهبان چنان لطمه‌ای بر اساس و پایه‌های نظام وارد خواهد ساخت و تاریخ درباره آن قضاوت خواهد کرد که به عنوان یکی از نقاط عطف منفی برای آینده لطمات جدی را به جا خواهد گذاشت. امیدوارم اصولگرایان مصالح کوتاه مدت را فدای مصالح و منافع بلندمدت نکنند. اگر قبول داشته باشیم که بناست نظام جمهوری اسلامی بماند باید بگوییم با ردصلاحیت هاشمی رفسنجانی صدمه هولناکی به بقای نظام جمهوری اسلامی وارد خواهد شد و نظام چه نزد مردم، چه جهانیان و چه آیندگان بی‌اعتبار خواهد شد.

وی درباره تایید یا ردصلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی از سوی شورای نگهبان نیز اظهار کرد: بنده به شدت معتقدم که آقای مشایی نباید ردصلاحیت شوند، نه تنها ایشان که هیچ نامزدی نباید ردصلاحیت شود؛ چراکه این با اساس دموکراسی در تناقض است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این‌که در صورت ردصلاحیت مشایی با چه واکنشی از سوی محمود احمدی‌نژاد مواجه خواهیم شد برای همه سوال است و هیچ کسی پاسخ آن را نمی‌داند و هر چیزی که هست در حد حدس و گمان است. آیا احمدی‌نژاد واکنش تندی نشان خواهد داد؟ دست به افشاگری خواهد زد؟ آیا اسناد و مدارکی دارد که می‌خواهد آن‌ها را رو کند؟ هیچ کدام معلوم نیست. آن‌چه مسلم است این است که احمدی‌نژاد دست خود را بسته نگه داشته است و معلوم نیست چه می‌کند.

وی گفت: البته این مساله نیز مطرح است که ممکن است شورای نگهبان مشایی را ردصلاحیت کند اما همچون مصطفی معین در سال ۸۴ با حکم حکومتی وارد رقابت انتخاباتی شود.

وی گفت: اگر نامزدهای انتخابات شامل جلیلی، مشایی و هاشمی باشد و کسی چون قالیباف تمکین کند و کنار برود در چنین وضعیتی شانس پیروزی هاشمی بسیار بیشتر از مشایی و به طریق اولی بیشتر از جلیلی است. اگر مشایی نیاید و تنها سعید جلیلی حضور داشته باشد و اصولگرایان بتوانند فقط با یک نفر وارد انتخابات شوند باز هم اختلاف میان این دو بسیار بالا خواهد بود.

زیباکلام خاطرنشان کرد: مساله‌ای که باید مدنظر قرار داد این است که اصولگرایان نمی‌توانند از عملکرد هشت‌ساله خود فرار کنند. آقای مشایی نمی‌تواند بگوید اقداماتی که در این هشت سال انجام شده است به من مربوط نیست. این‌که اصولگرایان بخواهند بگویند که تنها مقصر شرایط فعلی کشور احمدی‌نژاد بوده مردم قبول نخواهند کرد.

وی ادامه داد: چه کسانی باعث شده‌اند که احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ موفق شود، چه کسانی با تمام وجود پشت احمدی‌نژاد ایستادند، این‌ها را نمی‌توان کتمان کرد و اینگونه حرف زدن‌ها توهین به مردم است و من نمی‌دانم برخی آقایان در مورد مردم چگونه فکر می‌کنند و می‌گویند که احمدی‌نژاد به ما مربوط نیست. اصولگرایان باید نسبت به عملکرد هشت ساله خود پاسخگو باشند و نمی‌توانند لبخند بزنند و بگویند همه چیز تقصیر احمدی‌نژاد است.

وی درباره احتمال ایجاد دو قطبی میان هاشمی و مشایی یا هاشمی و جلیلی نیز گفت: هم احمدی‌نژاد و هم مابقی اصولگرایان تلاش خواهند کرد که انتخابات ۸۴ را تکرار کنند. آنها تلاش می‌کنند سعید جلیلی و مشایی را به عنوان سمبل درستی، تقوا، ساده‌زیستی و مبارزه با اشرافیت جلوه دهند و در مقابل هاشمی را سمبل خوردن و بردن. هم طرفداران سعید جلیلی و هم طرفداران مشایی و احمدی‌نژاد از این مساله استفاده خواهند کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: این مساله علیرغم اینکه در سال ۸۴ تا حدود زیادی جواب داد و بخشی از رای احمدی‌نژاد در انتخابات ۸۴ را به خود اختصاص داد و بخشی از مردم این تبلیغات را باور کردند اما بخشی از جامعه و به ویژه نخبگان آن را نپذیرفتند چرا که هاشمی در مقابل رای ۱۷ میلیونی احمدی‌نژاد ۱۰ میلیون رای به دست آورد.
از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.