وزارت علوم ایران: بین ۱۷ تا ۴۰ درصد فارغ‌التحصیلان بیکارند

شنبه, 31ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم ایران، آمار فارغ‌التحصیلان بیکار به تناسب مقطع و رشته تحصیلی آنان بین ۱۷ تا ۴۰ درصد است. به گفته این مقام دولتی، وزارت علوم ایران قصد دارد رشته‌های دانشگاهی بدون بازار کار را “حذف” کند.

مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، امروز جمعه ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل) با اشاره به تصمیم این وزارتخانه درباره حذف رشته‌های دانشگاهی بدون بازار کار گفت: «جمعیت فارغ‌التحصیلان بیکار ما به تناسب اینکه در چه مقطع و در چه رشته‌ای درس می‌خوانند بین ۱۷ تا ۴۰ درصد است.»

این مقام وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزود: «چند سالی است که مسئله حذف رشته‌های بدون بازار کار مطرح شده است و طبق استخراجی که از آمارهای سازمان سنجش انجام داده‌ایم، متوجه شدیم برخی از رشته‌ها اصلا اقبال ندارند و به همین دلیل این رشته‌ها را به تناسب محل و دانشگاهی که مجری آن است، شناسایی می‌کنیم و رشته‌محل‌هایی که مورد اقبال واقع شدند را جایگزین و یا ظرفیت آن رشته‌ها را صفر خواهیم کرد، البته تا زمانی که احساس کنیم جامعه به آنها نیاز ندارد. به این ترتیب شمار فارغ‌التحصیلان را مهار می‌کنیم.»

شریعتی نیاسر همچنین با تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن “تناسب” و “ظرفیت بازار” کار، گفت: «نکته مهم اینجاست که ما فقط باید بتوانیم یک مقدار ظرفیت‌هایمان را مهار کنیم، همچنین میان مراکز دانشگاهی یک هم‌افزایی ایجاد کنیم تا دانشجویانی که در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند، متناسب با نیاز منطقه خودشان و متناسب با ظرفیتی که آن واحد دانشگاهی دارند ورود پیدا کنند و نه بیشتر.»

معاون آموزشی وزارت علوم ایران در رابطه با “حذف رشته‌های بدون بازار کار” خاطرنشان کرد: «بعضی از رشته‌هایی که اقبال نداشته‌اند با درخواست خود دانشگاه‌ها حذف شدند، ولی ما یک سیاست ساماندهی را نیز دنبال می‌کنیم که به دانشگاه‌ها اعلام خواهیم کرد تا رشته‌های بدون بازار کار را حذف کنند، ولی فعلا ارزیابی‌هایمان را به دانشگاه‌ها اعلام نکردیم. همچنین از سوی دانشگاه‌ها مواردی را داشته‌ایم که گفته‌اند فلان رشته اقبال ندارد و دیگر به ما ظرفیت پذیرش در این رشته را ندهید.»

مجتبی شریعتی نیاسر اوایل دی‌ماه گذشته نیز اعلام کرده بود که ۲۰ هزار دانش‌آموخته مقطع دکترا در ایران بیکار هستند. او همچنین گفته بود که تنها چهار هزار نفر از مجموع ۱۰۰ هزار دانشجویی که در این مقطع مشغول تحصیل‌اند، جذب دانشگاه شده‌اند.

یدالله مهرعلیزاده٬ قائم‌مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان نیز ۲۲ آذرماه سال گذشته (۱۳۹۷) اعلام کرده بود که “حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد جمعیت بیکار ۳.۵ میلیونی” ایران از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها هستند.

فرهاد رهبر، رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی نیز بهمن‌ماه سال ۹۶ از وجود ۲۰ هزار دانشجوی بیکار در مقطع دکترا در این دانشگاه خبر داده و گفته بود که ایران دیگر به “لشکر دانشجو” نیازی ندارد. وبسایت اقتصادآنلاین نیز آبان‌ماه همان سال از وجود ۲۰۴ هزار بیکار در ایران با مدرک فوق لیسانس و دکترا خبر داده بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران٬ بیشترین جمعیت شاغل ایران (پنج میلیون و ۳۸ هزار نفر) “دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی” هستند. در مقابل اما کمترین جمعیت شاغل در ایران (۱۰۰ هزار و ۷۰۴ تن) را افراد دارای مدرک دکترای تخصصی تشکیل می‌دهند. طبق آخرین آمار منتشرشده در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، نرخ بیکاری در ایران ‌در سال ۱۳۹۵، در میان افراد باسواد‌ ۱۳.۱ درصد و در میان افراد بی‌سواد ۴.۶ درصد بوده است.

درگاه ملی آمار ایران در گزارش اواسط آبان‌ماه گذشته خود میزان بیکاری در بهار سال ۹۷ را اندکی بیش از ۱۲ درصد اعلام کرد و افزود شمار بیکاران ایران به نسبت فصل مشابه سال ۹۶ نیم درصد کاهش یافته است.

بسیاری از کارشناسان اما میزان واقعی بیکاری در ایران را بسیار فراتر از آمار رسمی ارزیابی می‌کنند و یکی از علت‌های این امر را تعریف افراد شاغل در نهادهای رسمی می‌دانند. به گفته آنان، تعریف “جمعیت شاغل” در ایران با استانداردهای توسعه‌یافته تفاوت‌های اساسی دارد. برخی تحلیلگران معتقدند، بیکاری بیش از یک چهارم جوانان که در آمار رسمی نیز تائید شده نشان‌دهنده وضعیت بحرانی بازار کار و اشتغال در ایران است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.