سیل‌زدگی چندین روستا «به خاطر عدم لایروبی به‌موقع» هیرمند

سه شنبه, 3ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

روستای آبیل از مناطق سیل‌زده در شهرستان هیرمند

روستای آبیل از مناطق سیل‌زده در شهرستان هیرمند

با افزایش باران‌ شدید در جنوب شرق ایران و بخش‌های گسترده‌ای از افغانستان، منطقه سیستان ایران دچار ویرانی‌های ناشی از سیل شده و مسئولان از خطر روان شدن سیلاب‌های بیشتر در این منطقه خبر می‌دهند.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه، سوم اردیبهشت‌ماه، به نقل از استانداری سیستان و بلوچستان خبر داد که حجم سیلاب ورودی از افغانستان به سمت منطقه سیستان از روز گذشته تاکنون در حال افزایش است.

محمد حاجی حسینی، فرماندار شهرستان نیمروز سیستان و بلوچستان، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «رودخانه هیرمند ظرفیت مشخص و خوبی دارد، ولی چون از سالیان قبل کارهایی چون لایروبی و… که باید بر روی آن از قبل به‌صورت اساسی انجام می‌گرفته، انجام نشده، از این رو با افزایش حجم آب، نقاط آسیب‌پذیر با مشکل مواجه می‌شوند.»

بنا بر این گزارش، هم‌اینک خاکریز کانال نیاتک در این منطقه شکسته و باعث جاری شدن سیلاب در ۹ روستای هیرمند به نام‌های نمرودی، دشک، آبیل، اسماعیل علی، شندک غلام‌رسول، لورگ خاری، یوسف‌زهی، بلوچ آبیل و خانه‌های عبدالله و تخلیه ساکنان آن شده و ۹ روستای دیگر هیرمند نیز اکنون در معرض آبگرفتگی قرار دارند.

رسول راسکی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان، نیز خبر می‌دهد که روستای ارگ میرعلی در محاصره کامل سیلاب قرار گرفته و هیچ گونه دسترسی به این روستا وجود ندارد.

کارشناسان هواشناسی بین‌المللی خبر می‌دهند سامانه‌های بارشی تازه‌ای که از ترکیه به سمت شرق حرکت کرده از دوشنبه تا چهارشنبه این هفته باعث بروز رگبار شدید، رعد و برق و سیلاب در بخش‌های وسیعی از مرکز ایران تا افغانستان و شمال پاکستان می‌شود.

به گفته کارشناسان، پیش از بروز رگبار، وزش بادهای تند باعث ایجاد توفان گرد و خاک در بسیاری از این مناطق می‌شود که خطری برای ترددکنندگان در جاده‌ها است.

به گزارش ایسنا، استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرده که هم‌اکنون آب با حجم ۲۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه در حال ورود به شمال این استان است که باعث مسدود شدن بسیاری از جاده‌ها شده و خساراتی نیز داشته‌ است.

به گفته مسئولان، به خاطر بروز این سیلاب‌ها تاکنون بیش از ۳۵ درصد از تالاب هامون آبگیری شده‌ است.

محمد حاجی حسینی، فرماندار شهرستان نیمروز، روز سه‌شنبه در این باره گفت: «پس از چندین سال با اقدامی بی‌سابقه، انتهای رودخانه‌ای که پل قرآن بر روی آن قرار دارد و به تالاب ختم می‌شود، هم قبل از روستای لورگ باغ و هم بعد از آن را، به طور کامل عریض کردیم تا توان هدایت آب با حجم زیاد ایجاد شود و برای مردم مشکلی به وجود نیاید.»

Embedded video

فرشته عسکری??@askari1414

خدا قوت به بچه های هلال احمر سیستان، واقعا خدا خیرشون بده در هر شرایطی همراه هستن، با قایق دارند کمک می کنند اهالی روستای آبیل رو تخلیه کنند

۴۶ people are talking about this

از سوی دیگر، خبرگزاری صدا و سیما نیز از قول مسئولان می‌نویسد که خروج مارهای سمی از لانه‌هایشان پس از سیلابی شدن مناطقی در شمال سیستان و بلوچستان، تهدیدی برای ساکنان این منطقه شده و مواردی از مارگزیدگی نیز گزارش شده است.

بنا بر این گزارش، سیلاب ابتدا به منطقه جنگلی نیاتک هیرمند نفوذ کرده و خشکسالی‌های ۲۰ ساله در این منطقه موجب لانه‌گزینی انواع جانوران از جمله مارها در این جنگل شده بود که با سیلابی شدن محیط، از لانه‌ها خارج و به سمت مناطق خشک رفته‌اند.

جز سیستان، خراسان جنوبی که در شمال سیستان قرار دارد نیز خسارت زیادی از سیل‌های اخیر متحمل شده و روز سه‌شنبه غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از ۳۹۹ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد.

بر اثر سیل و حوادث مرتبط با آن در طول یک ماه گذشته حدود ۸۰ تن در ایران جان باختند و وزیر کشور نیز خسارات سیل‌های اخیر در ۲۵ استان را ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، و مسئولان دولت او در هفته‌های اخیر بارها در رابطه با مسئله کمک‌رسانی بین‌المللی به سیل‌زدگان ایران زبان به شکایت از ایالات متحده گشوده‌اند.

هلال احمر ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار ندارد، اما با این حال رئیس جمعیت هلال احمر ایران می‌گوید که به دلیل وجود «تحریم‌های خارجی» تاکنون برای کمک به سیل‌زدگان «مبلغی به حساب ایران واریز نشده است».

پیش از این روابط عمومی صلیب سرخ جهانی در گفت‌وگویی با رادیوفردا عنوان کرده بود که مانعی بر سر راه کمک این سازمان به هلال احمر نیز وجود ندارد.

اما روز سه‌شنبه لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران، در این باره گفت: «رئیس هلال احمر اعلام کرد علی‌رغم این که خیلی‌ها اعلام داوطلبی کردند، هیچ گونه کمک نقدی را نتوانستند از طریق بانکی پرداخت کنند؛ این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها تخلف بزرگی انجام می‌دهند.»

این در حالی است که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، حکومت تهران را مسئول بالا بودن خسارات سیل شدید هفته‌های اخیر در ایران دانسته و در عین حال گفته استکه واشینگتن آماده ارسال کمک مالی به سیل‌زدگان از طریق صلیب سرخ و انتقال آن به هلال احمر ایران است.

آقای پومپئو گفت که «سوء‌مدیریت» حکومت ایران در زمینه شهرسازی و آمادگی برای سوانح به این فاجعه منجر شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.