بحرین: به ایران اجازه داده نمی‌شود حتی برای یک روز تنگه هرمز را ببندد

جمعه, 13ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین (عکس از آرشیو)

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین (عکس از آرشیو)

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین، پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت با اشاره به این‌که سیاست فعلی ایران، این کشور را به لبه «پرتگاه» رسانده، اظهار داشت، به ایران اجازه داده نمی‌شود که حتی برای یک روز تنگه هرمز را ببندد.

وزیر امور خارجه بحرین در گفت‌وگو با «الشرق الاوسط» در پاریس گفته است: ایران با مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه، یعنی با فرستادن پول، اسلحه و شبه نظامی، اشتباه بزرگی مرتکب شد. وضعیت امروز نتیجه توافق هسته‌ای با (ایران) است که اکنون از واشینگتن از آن خارج شده است.

اشاره وزیر امور خارجه بحرین به توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، برجام، در سال ۱۳۹۴ است که بر اساس آن فعالیت های هسته ای ایران محدود شد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد. اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت سال گذشته از این توافق خارج شد و تمام تحریم‌ها را دوباره بازگرداند.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه گفته است: این توافق تنها به برنامه هسته‌ای ایران پرداخت، اما به برنامه موشک‌های بالیستیک و فعالیت‌های ایران برای اعمال هژمونی در منطقه نپرداخت.

وی اضافه کرده است: در حالی‌که این مسائل هنوز حل نشده‌اند، ایران همچنان به رویکرد قبلی خودش ادامه می‌دهد و تهدید می‌کند که تنگه هرمز را خواهد بست. اما این کشور می‌داند که با بستن (تنگه هرمز) خودش خفه خواهد شد.

وزیر امور خارجه بحرین در ادامه و در پاسخ به پرسشی در خصوص تهدیدهای ایران برای بستن تنگه هرمز گفته است،این یک تهدید جدی برای همه کشورهای خلیج (فارس) است. باور دارم ، ایران بهتر است پیش از دست زدن به چنین اقدامی به خوبی فکر کند، چرا که این اقدام تنش را وارد مرحله بسیار خطرناک خواهد کرد و اجازه داده نمی‌شود که حتی برای یک روز هم تداوم داشته باشد.

پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، چند بار تهدید به بستن تنگه هرمز کرد. همچنین به دنبال اضافه شدن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی و همچنین عدم تمدید معافیت مشتریان نفتی ایران، فرماندهان سپاه نیز این تهدید را بارها تکرار کردند.

ماه گذشته علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، نیز گفته بود چنانچه جلو استفاده ایران از تنگه هرمز گرفته شود، سپاه این تنگه را خواهد بست.

«ایران سیاست‌های خود را تغییر دهد»

وزیر امور خارجه بحرین همچنین از ایران خواست تا سیاست‌های خود را نسبت به منطقه و آمریکا تغییر دهد.

وی تصریح کرده است که هم اکنون این فرصت برای ایران وجود دارد که در سیاست های خود بازنگری کند چرا که این سیاست‌ها ایران را به لبه پرتگاه می برد.

ایران اتهام‌ دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه را رد می‌کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.