دهها تن کماکان در زندان؛ گزارشی از آخرین وضعیت بازداشت شدگان روز کارگر

یکشنبه, 15ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – در جریان برگزاری مراسم روز جهانی کارگر (۱ می) در مقابل ساختمان مجلس و اتفاقات پس از آن ده‌ها تن بازداشت و به زندان‌های اوین، قرچک و تهران بزرگ منتقل شدند. تداوم بازداشت بیشتر این شهروندان در حالی است که روز گذشته دادستان کل کشور از آزادی قریب‌الوقوع بازداشتی‌های روز کارگر خبر داده بود و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز ضمن غیرقانونی خواندن این بازداشت‌ها خواستار آزادی هرچه سریع‌تر آنان شد. از طرفی سازمان عفو بین‌الملل، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد خواستار آزادی بی قید و شرط کارگران و سایر فعالان بازداشتی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ با گذشت سه روز از بازداشت معترضین مراسم روز جهانی کارگر، بیشتر این افراد کماکان تحت بازداشت هستند.

بر اساس اطلاعات دریافتی تاکنون ۱۴ تن از بازداشت‌شدگان به نام‌های آنیشا اسداللهی، زهرا تهرانی‌زاده و لیلا ناصروندی از زندان قرچک و مهدی فخری عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران،محمد علی اصلاغی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد، ماهان صالحی، کامیار فکور، محمدعلی (مرداس) طاهری، علی یاور، محمد اخلاقی، افشین میرزاخانی، سهیل خدابخش، محمدرضا پناهی و محمد عادل فر از زندان تهران بزرگ با تودیع قرار کفالت آزاد شدند. سایر بازداشت‌شدگان کماکان تحت بازداشت هستند.

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره برخورد با تجمع کارگری روز چهارشنبه مقابل ساختمان مجلس گفت: بازداشت شدگان تجمع روز کارگر در مقابل مجلس باید سریع آزاد شوند و نباید احکام سخت‌گیرانه‎ای علیه آنان صادر شود. هرگونه برخورد قهری با جمعیت‌های دارای مجوز و تشکل‌هایی که مقدمات قانونی را طی کرده‌اند، جرم محسوب می‌شود.

وی همچنین مدعی شد: معمولاً اگر لازم شود، کمیسیون امنیت ملی به موضوع آزادی های مدنی وارد می شود. در حال حاضر نیز ما این موضوع را در کمیسیون امنیت ملی بررسی خواهیم کرد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر گفت مقامات ایرانی باید فورا و بدون قید و شرط کارگران و سایر فعالانی را که به خاطر شرکت در اعتراضات و اعتصابات صلح‌آمیز و یا اعمال دیگری که در چارچوب حق آزادی بیان، اجتماعات و گردهمایی صلح‌آمیز قرار می‌گیرند بازداشت شده‌اند، آزاد کنند. به گفته سازمان عفو بین‌الملل، از منظر قوانین بین‌المللی، این بازداشت‌ها غیرقانونی و خودسرانه محسوب می‌شوند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن هرگونه برخوردهای پلیسی امنیتی با کارگران، معلمان و دانشجویان، خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی بازداشت شدگان روز جهانی کارگر و تمام زندانیان صنفی و فعالان کارگری دربند شد.

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد–ایران هم طی بیانه‌ای اعلام کرده است که حقوق اتحادیه‌ای بخشی از حقوق بشر است  و خود را به حمایت از مبارزه اتحادیه‌ای برای ایجاد تشکل‌های مستقل و آزاد در ایران متعهد دانسته است. این پلاتفرم همچنین خواهان آزادی بی‌قید و شرط کارگران، معلمان و فعالان صنفی، به رسمیت شناختن اتحادیه‌های آزاد و مستقل و پایان دادن به فضای امنیتی و پلیسی علیه این فعالان شده است.

در مقابل محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور امروز در رابطه با بازداشت شدگان روزهای کارگر و معلم با تایید این بازداشت‌ها گفت: تعدادی انشاالله زودتر به مسائل‌شان رسیدگی و آزاد می‌شوند. وی در پاسخ به این سوال که چند نفر بازداشت شدند اظهار بی‌اطلاعی کرد.

بر اساس آخرین اطلاعات در حال حاضر حداقل ۳۰ تن از بازداشتی‌های روزهای کارگر به نام‌های “عاطفه رنگریز، سعید رضایی، مرضیه امیری، سمیرا امیری، سمانه امیری، نیما ویژه، ناهید خداجو، حُسنی ویژه، اعظم خضری، ندا ناجی، نسرین جوادی، رضا شهابی، حسن سعیدی، فرهاد شیخی، وحید فریدونی، ناصر محرم زاده، رسول طالب مقدم، خرسندی،  محسن سلیمانی نژاد، عباس شیخی، هادی سلیمانی، عادل گرجی، مهدی عظیمی، قاسم خالویی، محمد اصلاغی، کیوان صمیمی، داود رفیعی، حسین مرادی، محسن حادث و اکبر جمشیدی” کماکان تحت بازداشت هستند.

در این میان بازداشت مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق با واکنش‌های بیشتری روبرو بوده است. روزنامه شرق روز گذشته در حساب تویتری خود اعلام کرد :”پیگیری روزنامه شرق برای مشخص شدن مرجع بازداشت کننده و محل نگهداری مرضیه امیری، خبرنگار این روزنامه ادامه دارد”. وی پیشتر نیز در روز جهانی زنان در سال ۱۳۹۶ بازداشت و پس از پنج روز آزاد شده بود.

پیشتر سمانه طاهری، ناهید خداجو، مرضیه امیری، رضا شهابی و حسن سعیدی به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین موسوم به بند ۲۰۹، سایر بازداشت‌شدگان زن به زندان قرچک و بازداشت‌شدگان مرد به زندان تهران بزرگ منتقل شده بودند.

اسحاق روحی نیز که روز ۱۱ اردیبهشت‌ماه همزمان با روز جهانی کارگر توسط نیروهای اداره اطلاعات سنندج بازداشت شده بود، همچنان تحت بازداشت است.

لازم به یادآوری است که روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شدند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پیشتر با انتشار فراخوانی از کارگران خواسته بود که روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگر در تجمع اعتراضی در برابر مجلس شورای اسلامی حضور یابند.

گفتنی است پیش از این و در آستانه روز جهانی کارگر نیز روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه، تعدادی از فعالین کارگری که تعدادشان ۱۲ تن برآورد شده بود در پارک جهان نما واقع در اتوبان تهران-کرج بازداشت شدند. ۳ تن از این فعالین به نام های پروین محمدی، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده در بازداشت مانده و به مکان نامعلومی منتقل شدند. باقی افراد ساعاتی پس از بازداشت آزاد شدند.

روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت، “احمد تقی زاده” فعال کارگری ساکن ارومیه و روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت ماه، دو فعال کارگری سنندج به نام های “غالب حسینی” و “مظفر صالح نیا” نیز توسط نیروهای امنیتی احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند. احضار این افراد در آستانه روز جهانی کارگر صورت گرفته و به آنها اعلام شد هیچگونه مجوزی برای تجمعات کارگری صادر نشده و در صورت تجمع، با آنها برخورد خواهد شد.

هرانا پیشتر طی گزارشی در نگاهی آماری به وضعیت کارگران در سال ۹۷-۹۸ پرداخته است. بر اساس این گزارش طی یک سال گذشته (۱۰ اردیبهشت ۹۷ تا ۱۰ اردیبهشت ۹۸)، مرگ دست کم ۸۵۱ کارگر، تعداد ۱۴۶۵ مورد مصدومیت ناشی از حوادث کار ثبت شده است. همچنین دست کم ۷۶ هزار و ۵۷۱ کارگر بیش از ۲ هزار و ۵۹ ماه معوقات مزدی دارند و در این بین کارگران حداقل ۴۹۸ بار دست به تجمع اعتراضی زدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.