پرونده جدید؛ گلرخ ایرایی و آتنا دائمی در دادسرا حاضر شدند

سه شنبه, 17ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – جلسه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی از بابت پرونده ای که در دوران حبس علیه آنها مفتوح شده است روز جاری در شعبه ۴ دادسرای اوین برگزار شد. این دو کنشگر مدنی پیشتر طی احضاریه ای به  این دادسرا احضار شده بودند. آتنا دائمی هم اکنون در زندان اوین در حال تحمل حبس است و گلرخ ایرایی ماه گذشته با پایان دوران محکومیت و با تودیع قرار از بابت این پرونده، از زندان آزاد شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۹۸، جلسه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی در شعبه ۴ دادسرای اوین برگزار شد.

در این جلسه که صبح روز جاری به ریاست قاضی خدابخشی و با حضور متهمین برگزار شده است، اتهامات مطروحه علیه آنها در دو پرونده مجزا مورد بررسی قرار گرفته است.

این دو کنشگر مدنی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه در ارتباط با پرونده‌هایی که سال گذشته و در دوران حبس علیه آنها مفتوح شده است به این دادگاه احضار شده بودند.

در پرونده اول اتهام “اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری” مطرح شده است، مسئولان زندان مدعی هستند این فعالان به بهانه اعتراض به اجرای حکم اعدام سه زندانی سیاسی (در سال گذشته) در حین خواندن سرود در سالن ملاقات این عمل را انجام داده‌اند. همین‌طور اتهام “تبلیغ علیه نظام” به بهانه صدور بیانیه‌ها و نامه هایی طرح شده است که به خانم ایرایی و خانم دائمی نسبت داده می‌شود.

پرونده دیگر نیز شامل اتهام “اخلال در نظم زندان” است. این پرونده نیز سال گذشته مفتوح شده است، این دو کنشگر مدنی متهم هستند که در روز ملاقات با بازرسی بدنی بعد از انجام ملاقات و هنگام ورود به بند مخالفت کرده‌اند، خودداری آنها از تفتیش شدن و تمرد و درگیری با مامورین، از طرف مسئولین مصداق اخلال در نظم زندان قلمداد شده است.

این دو پرونده در شعبات ۳ و ۵ دادسرای اوین بررسی شده و نهایتا به شعبه ۴ دادسرای اوین به ریاست بازپرس خدابخشی ارسال شده است. جلسات بازپرسی از آبان‌ماه ۹۷ و پس از آن در ۶ جلسه به صورت مجزا برای این افراد تشکیل شده است.

به گفته یک منبع مطلع از وضعیت پرونده این دو کنشگر مدنی، ادامه روند دادرسی پرونده اول خانم ایرایی و خانم دائمی در دادگاه انقلاب صورت خواهد گرفت با این حال تاکنون تعیین شعبه نشده است.

آتنا دائمی پیشتر با انتشار نامه‌ای سرگشاده که نسخه‌ای از آن در اختیار هرانا قرار گرفته و منتشر شده بود نسبت به این احضارها و پرونده‌سازی‌ها واکنش نشان داده و به تشریح مشکلاتی که به بهانه‌های واهی از طریق مسئولین زندان و مقامات قضایی به همراه گلرخ ابراهیمی ایرایی و دیگر هم‌بندیان خود متحمل شده است پرداخته بود.

گفتی است روز جاری و پس از پایان جلسه دادرسی، با نظر قاضی خدابخشی، پدر و مادر آتنا دائمی برای دقایقی در حضور قاضی موفق به ملاقات حضوری با فرزندشان شدند”.

آتنا دائمی از تاریخ ۱۹ اسفندماه به دلایل نامعلوم و به دستور رئیس زندان از ملاقات حضوری با خانواده خود محروم شده است.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده دائمی ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفته بود: “آخرین ملاقات حضوری خانواده دائمی با دخترشان ۱۹ اسفند بوده و ۲۶ اسفند نیز آخرین ملاقات کابینی‌شان بوده است.”

به گفته این منبع نزدیک به خانواده دائمی “بعد از پیگیری‌های مداوم خانواده هنوز حکمی مبنی بر ممنوعیت از ملاقات حضوری ابلاغ نشده و دادیاری زندان و بازپرس شعبه ۵ و حتی ریاست بند نسوان اعلام کردند که این دستور از جانب آنها نبوده است. طبق گفته رییس سالن ملاقات اعلام شده که این دستور از جانب رییس زندان آقای چهارمحالی است و به آنها گفته‌اند که طبق ماده ۱۸۳ تمام ملاقات‌ها کابینی است و اگر رییس زندان بخواهد می‌تواند ملاقات حضوری به خانواده‌ها بدهد و در حال حاضر این امتیاز را از آتنا دریغ کرده‌اند.”

لازم به یادآوری است، آتنا دائمی، در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۳ بازداشت و تحمل ۵ سال حبس تعزیری به دلیل فعالیت های مدنی خود محکوم شد. این زندانی از آذرماه سال ۹۵ دوره محکومیت خود را آغاز کرده است و هم اکنون در زندان اوین تحمل حبس می کند.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، دیگر فعال مدنی متهم در این پرونده در تاریخ ۱۹ فروردین ماه سال جاری با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شد. خانم ایرایی از سوم آبان ماه سال ۹۵ همزمان با آرش صادقی -همسر خود- در حال تحمل محکومیت حبس خود به دلیل فعالیت های مدنی در زندان اوین بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.