جواب سازمان حقوق بشر ایران به تکذیبیه قوه قضاییه در مورد سن نوجوانان اعدام شده/ سند

چهارشنبه, 18ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

جواب سازمان حقوق بشر ایران به تکذیبیه قوه قضاییه در مورد سن نوجوانان اعدام شده/ سند

سازمان حقوق بشر ایران، ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸: رسانه‌های رسمی در داخل ایران به نقل از غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در طی یک نشست خبری زیر ۱۷ سال بودن دو کودک-مجرمی که روز پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ماه در زندان مرکزی شیراز اعدام شدند را تکذیب کرند. وی گفت «ارتکاب این قبیل جرایم از افراد نوجوان ساخته نیست.» در این رابطه سازمان حقوق بشر ایران مدارکی را منتشر می‌کند که نشان می‌دهند هردو نوجوان زمان اجرای حکم، حدود ۱۷ سال و شش ماه داشته‌اند.

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران گفت: «اگر آنطور که آقای اسماعیلی میگوید، افرادی که زیر ۱۷ یا ۱۸ سال هستند قادر به انجام جرم های خشن نیستند، پس چه دلیلی دارد که اعدام افراد زیر ۱۸ سال را بدون قید و شرط لغو نمیکنند. در ۵ سال گذشته قریب به ۴۰ کودک-مجرم در ایران اعدام شده‌اند که اکثر آنها در هنگام ارتکاب جرم بین ۱۵ تا ۱۸ سال سن داشتند و ایران بزرگترین اعدام کننده کودکان در جهان است. از سوی دیگر سیستم قضایی ایران آنقدر غیرشفاف است که بیش از ۷۰ درصد اعدام‌های اجرا شده را اعلام نمیکند و حاضر به پاسخگویی در خصوص گزارشهای حقوق بشری نیستند».

رسانه‌های رسمی در داخل ایران به نقل از غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در طی یک نشست خبری زیر ۱۷ سال بودن دو کودک-مجرمی که روز پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ماه در زندان مرکزی شیراز اعدام شدند را تکذیب کردند.

اسماعیلی در بخشی از سخنانش گفت: «اولاً اتهامات آنها سنگین بوده؛ سرقت مسلحانه، آدم ربایی، تجاوز به عنف و جنایت‌های خشن و متعدد بوده است».

وی همچنین افزود: «به غیر از وضعیت سنی که ۱۷ سال اعلام کرده‌اند و ما تأیید نمی‌کنیم، چرا که سن آنها بیش از میزان اعلامی بوده، اوضاع و احوال نیز حکایت از این دارد که ارتکاب این قبیل جرایم از افراد نوجوان ساخته نیست».

سخنگوی قوه قضائیه همچنین افزود: «دقت کنید سرقت مسلحانه متعدد، تجاوز به عنف، آدم ربایی، برهم زدن نظم منطقه در استان مربوطه و … جرایم این افراد است. هم نوع جرم حکایت از سن و سال این افراد می‌کند و هم اطلاعاتی که به ما منعکس شده است. بنا بر گزارش مرجع قضائی ذیربط، سن و سال مورد ادعای مجامع مدعی دروغین حقوق بشر با واقعیتِ این پرونده انطباق ندارد».

سازمان حقوق بشر ایران همیشه اخبار خود را با دقت کامل و براساس مدارک و اسنادی که بعضا منتشر هم نمی‌شوند تهیه می‌کند. این درحالی است که سیستم قضایی ایران که در طی تمام سال‌های گذشته فاقد رویه عادلانه قضایی بوده است از مدارکی برای اثبات مجرمیت افراد در دادگاه‌های استفاده می‌کند که تحت شکنجه اخذ شده‌اند.

در این خصوص سازمان حقوق بشر ایران مدارک شناسایی مربوط به مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت را منتشر می کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.