زندان تهران بزرگ؛ ممانعت از رسیدگی پزشکی به سهیل عربی

شنبه, 4ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سهیل عربی، زندانی عقیدتی محبوس در زندان تهران بزرگ، علیرغم آسیب دیدگی در اثر ضرب و شتم توسط ماموران با عدم رسیدگی پزشکی مناسب مواجه شده است. علیرغم پیگیری مستمر خانواده و وکیل آقای عربی و دستور دادیار ناظر بر زندان مبنی بر اعزام وی پاسخ روشنی از سوی مسئولین زندان در باب دلایل مخالفت با اعزام داده نمی‌شود. آقای عربی در تاریخ ۹ اردیبهشت به دلیل درد شدید ناشی از “ترومای بلانت” به بیمارستان اعزام شد اما بدون رسیدگی کافی پزشکی به زندان بازگردانده شد. این زندانی در حال حاضر با توجه به صدمه فیزیکی و درد شدید نیازمند رسیدگی درمانی و انجام آزمایشات جهت انجام جراحی احتمالی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سهیل عربی، زندانی عقیدتی محبوس در زندان تهران بزرگ علیرغم وجود درد شدید در ناحیه بیضه چپ با مخالفت مسئولین زندان با اعزام به بیمارستان و عدم رسیدگی پزشکی مواجه شده است.

کارشکنی مسئولین زندان تهران بزرگ در اعزام سهیل عربی به بیمارستان در حالی صورت می‌گیرد که وزیری، دادیار ناظر بر زندان پیشتر دستور اعزام وی به بیمارستان را صادر و در حضور خانواده عربی از طریق فکس به زندان ارسال کرده است. با این حال در پیگیری خانواده و وکیل این زندانی، مسئولین زندان منکر دریافت این دستور شده و علاوه بر این موضوع نبود وسیله نقلیه حمل زندانی و مامور اعزام را نیز بعنوان دلایل عدم اعزام سهیل عربی عنوان کرده‌اند.

گفته می شود در پیگیری خانواده آقای عربی از دادستان واقع در زندان و دفتر رئیس زندان به آنها گفته شده است که لزومی به اعزام آقای عربی نیست و رفتار ایشان را “سیاه نمایی علیه زندان عنوان کرده‌اند”. این در حالی است که در پرونده پزشکی آقای عربی صراحتا به “ترومای بلانت” ناحیه بیضه اشاره شده و طبق دستور پزشک باید سریعا مورد رسیدگی قرار گیرد.

سهیل عربی اواخر ماه فروردین در رابطه با نامه اخیر وی از زندان که در خصوص تیپ یک زندان تهران بزرگ نوشته بود به مقر یک نهاد امنیتی منتقل شد و مورد بازجویی همراه با ضرب و شتم قرار گرفت. وی در اثر ضرب و شتم از ناحیه بیضه دچار آسیب دیدگی شدید شد.

پزشک بیمارستان در یکی از اسناد پزشکی منتشر شده در ضمیمه گزارش پیشین هرانا از این مضروب شدن با عنوان “ترومای بلانت” نام می‌برد.

وی در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه ۹۸  به دلیل درد شدید به بیمارستان فیروزآبادی تهران اعزام شده و به دلیل عدم هماهنگی قبلی با بیمارستان به دلیل نبود تخت خالی پس از انجام معاینات ابتدایی بدون رسیدگی پزشکی به زندان بازگردانده شده بود. با وجود تداوم درد شدید، مسئولین زندان تاکنون با اعزام مجدد او به بیمارستان و رسیدگی مناسب پزشکی به وی موافقت نکرده‌اند.

لازم به یادآوری است آقای عربی از ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۲ در بازداشت و زندان به سر می‎برد و تمام این مدت از مرخصی محروم بوده است.

این زندانی علاوه بر حکمی که شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران برای او به اتهام سب النبی صادر کرده است، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به اتهام توهین به رییس وقت دانشگاه علامه طباطبایی، آیت‌الله احمد جنتی و غلامعلی حدادعادل از طریق نوشته‌هایش در فیسبوک در شعبه ۱۰ دادگاه ویژۀ کارکنان دولت به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد. او همچنین در شهریورماه ۱۳۹۳ به اتهام “توهین به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی” و “تبلیغ علیه نظام” در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۳ سال حبس محکوم شد که این حکم نیز به فاصله کوتاهی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

پس از اعتراض وکیل سهیل عربی به حکم اعدام صادر شده توسط شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران و ارجاع آن به شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور، این شعبه اتهام «افساد فی الارض» را نیز به پرونده اضافه و حکم اعدام این زندانی راتایید کرد. طبق آنچه در متن حکم آمده، سهیل عربی به دلیل «تعدد صفحات فیسبوک» به “افساد فی الارض” نیز محکوم شد، اما در نهایت درخواست اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد و این بار شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور حکم اعدام را لغو و پرونده را برای رسیدگی مجدد به یکی از دادگاه‌های بدوی فرستاد. دادگاه در رسیدگی مجدد اتهام “سب النبی” را حذف کرد و سهیل عربی را به هفت سال و نیم زندان و دو سال تحقیقات مذهبی (برای اثبات پشیمانی) و دو سال ممنوع الخروجی پس از آزادی محکوم کرد.

وی در تیرماه سال ۹۷ از بابت پرونده جدیدی که در زندان علیه وی مفتوح شده، در تاریخ ۳۱ شهریورماه ۹۷ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “تشویش اذهان عمومی” به سه سال حبس، سه سال تبعید و جزای نقدی مضاعف محکوم شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.