ظریف: افزایش حضور نیروهای آمریکایی ‘برای منطقه ما بسیار خطرناک است’

شنبه, 4ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران افزایش نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را برای صلح و امنیت “بسیار خطرناک” خوانده و گفته است باید “با آن برخورد شود.”

تنش‌ها میان ایران و آمریکا طی هفته‌های اخیر شدت گرفته و آمریکا ناوهای جنگی، سیستم پاتریوت و بمب‌افکن‌های بی-۵۲ به منطقه اعزام کرده است.

این کشور روز گذشته اعلام کرد ۱۵۰۰ نیروی نظامی به خاورمیانه می‌فرستد و میلیاردها دلار سلاح از جمله بمب‌های هدایت شونده به عربستان سعودی می‌فروشد.

دولت دونالد ترامپ به دلیل آنچه تهدید ایران خوانده دست به چنین کاری زده و مدعی شده ایران تهدیدی برای ثبات در منطقه است.

آقای ظریف در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفته است ادعاهای آمریکا در باره کشورش، برای “توجیه سیاست‌های خصمانه و برای تنش‌آفرینی در خلیج فارس است.”

مقام‌های آمریکایی تامین امنیت تنگه هرمز، مهم‌ترین گذرگاه برای تجارت دریایی نفت در جهان را یکی از اولویت‌های خود می‌دانند.

چند مقام ایرانی تهدید کردند که اگر این کشور نتواند نفت خود را صادر کند، با بستن تنگه هرمز جریان تجارت نفت را مختل خواهد کرد.

دولت ایران می‌گوید امنیت منطقه برایشان اولویت دارد و این نیروهای آمریکایی هستند که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند.

فروش سلاح به عربستان بدون مجوز کنگره

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پیش اجازه فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان سعودی را بدون کسب مجوز از کنگره و به دلیل “تهدید ایران” صادر کرد.

آقای ترامپ به استناد یک قانون فدرال که کمتر تا کنون مورد استفاده قرار گرفته مجوز این قرارداد ۸ میلیارد دلاری را بدون تائید آن از سوی کنگره آمریکا صادر کرد.

آقای ترامپ، تنش‌ها با ایران را یک وضعیت اضطراری اعلام کرده و با استناد به آن این قرارداد فروش سلاح را تائید کرده است.

این اقدام با انتقاد گروهی از سیاستمداران آمریکایی مواجه شده که از آن هراس دارند این سلاح‌ها علیه شهروندان غیرنظامی به کار گرفته شوند.

شماری از اعضای حزب دموکرات آمریکا، آقای ترامپ را به دور زدن کنگره متهم کرده‌اند. فروش سلاح از جمله بمب‌های هدایت شونده و سایر انواع بمب‌ها باید با مجوز کنگره باشد و در صورت طرح این قرارداد فروش در کنگره، شدیدا با فروش این سلاح‌ها به عربستان مخالفت می‌شد.

گزارش شده که قرار است سلاح‌هایی به امارات و اردن نیز فروخته شوند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه کنگره را از تصمیم دولت برای فروش سلاح به عربستان باخبر کرد.

او در نامه‌ای که در رسانه‌های آمریکا به طور وسیعی انعکاس داشته، گفته است “فعالیت بدخواهانه ایرانی‌ها” نیازمند “فروش فوری” این سلاح‌هاست.

آقای پومپئو گفته است فعالیت‌های ایران، “تهدیدی بنیادین” برای ثبات در خاورمیانه و امنیت آمریکا در داخل و خارج این کشور است.

او گفته است “انتقال سلاح‌ها باید به سرعت انجام شود تا با ماجراجویی بیشتر ایرانی‌ها در خلیج (فارس) و خاورمیانه مقابله شود.”

این اقدام دولت آقای ترامپ با مخالفت سریع دموکرات‌ها مواجه شد.

سناتور رابرت منندز که در کمیته روابط خارجی سنا حضور دارد آقای ترامپ را متهم کرد که “همکاری با دولت‌های مستبد را ترجیح می‌دهد.”

پاتریک شاناهان، کفیل وزارت دفاع آمریکا ارسال این نیروها و تجهیزات دفاعی را به کنگره این کشور اطلاع داد و گفت اعزام نظامیان آمریکایی برای تقویت نیروها “در مقابل تهدید مداوم نیروهای ایرانی، از جمله سپاه پاسداران و وابستگانش” انجام می‌شود.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند تحرکات این کشور، در پاسخ به تهدیدهایی بوده که نهادهای اطلاعاتی آمریکا از تحرکات ایران برداشت کرده‌اند. آمریکا جزئیات چندانی در این باره نداده است و ایران می‌گوید این اقدامات آمریکا “جنگ روانی” است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.