ترامپ: اعزام نیروهای تازه آمریکایی به منطقه جنبه دفاعی دارد

شنبه, 4ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

دونالد ترامپ بار دیگر با متهم کردن رهبران ایران به حمایت از تروریسم جهانی از اعزام ۱۵۰۰سرباز تازه به خاورمیانه خبر داد. هم‌زمان ده‌ها فرمانده سابق ارتش آمریکا به ترامپ نسبت به تشدید تنش‌ها با ایران هشدار داده‌اند.

    
USA Washington - Donald Trump verkündet neue Einwanderungspolitik (Getty Images/AFP/M. Ngan)

آمریکا در راستای مناقشه با ایران، سربازان بیشتری در منطقه مستقر می‌کند. رئیس جمهور ایالات متحده می‌گوید ۱۵۰۰ نیروی جدید  بیش از هر چیز، نقش حفاظتی و دفاعی خواهند داشت.

ترامپ با اعلام این تصمیم، بار دیگر رهبران ایران را به گسترش تروریسم در سراسر جهان متهم کرد و گفت: «فکر نمی‌کنم ایران قصد جنگ و رویارویی با ما را داشته باشد.» او هم‌زمان تاکید کرد که نباید گذاشت ایران به سلاح اتمی دست یابد.

رئیس جمهور آمریکا یک روز قبل از این تصمیم، گفته بود ضرورتی نمی‌بیند که با وجود بحران کنونی، سربازان بیشتری به خاورمیانه اعزام کند. پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا در توضیح این اقدام گفته که آنها جزء همان نیروهای دفاعی هستند که هم اینک نیز در خاورمیانه مستقرند: «وظیفه ما بازدارندگی است نه جنگ.»

طرح افزایش شمار سربازان آمریکایی مستقر در خاورمیانه روز پنجشنبه ۲۳ مه از سوی  پاتریک شاناهان رسانه‌ای شده بود. او اما از پاسخ به  تعداد این سربازان طفره رفته بود.

هشدار فرماندهان سابق ارتش آمریکا به ترامپ

در همین حال، ۷۶ فرمانده بازنشسته ارتش آمریکا در نامه ای که روز جمعه، سوم خرداد منتشر شد، به دونالد ترامپ،‌ نسبت به تشدید تنش‌ها با ایران هشدار داده‌اند.

نویسندگان این نامه می‌گویند که “به عنوان متخصصان امنیت ملی با تجربه کاری گسترده‌ در ارتش آمریکا و سرویس‌های دیپلماتیک،‌ ما شاهد این بوده‌ایم که چطور این گونه تنش‌ها می‌تواند از کنترل خارج شود.”

در نامه فرماندهان سابق ارتش آمریکا همچنین آمده است که فقدان ارتباط مستقیم میان آمریکا و ایران در دورانی که با لفاظی‌های شدید دو طرف علیه یکدیگر همراه است ممکن است به درگیری نظامی ناخواسته بیانجامد.

فرماندهان سابق ارتش آمریکا در پایان از ترامپ خواسته‌اند که برای حفظ منافع آمریکا و متحدانش در منطقه، سیاستی توام با حزم و احتیاط در پیش بگیرد و دیپلماسی تهاجمی را جایگزین درگیری نظامی غیرضروری کند.

سفر مایک پمپئو به آلمان

در این میان اعلام شده که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، هفته آینده برای دیدار با صدراعظم و همتای خود در آلمان، به این کشور سفر می‌کند. این سفر که ابتدا قرار بود هفتم ماه مه انجام گیرد اما  پس از بالا گرفتن تنش واشنگتن و تهران لغو شد

پمپئو سفر برنامه ریزی شده خود به آلمان را پس از بالا گرفتن تنش بین تهران و واشنگتن و اعزام ناو هواپیما بر لینکلن به خلیج فارس ملغی کرد و به جای آن به صورتی غیرمنتظره به عراق رفت.

اعلام شده که وزیر خارجه آمریکا پس از ملاقات با خانم مرکل، صدراعظم و هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان به سوئیس و هلند خواهد رفت تا سپس در لندن به پرزیدنت ترامپ بپیوندند. ترامپ قرار است در روزهای آتی دیداری رسمی از بریتانیا داشته باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد جلسات دوجانبه مذاکره پمپئو با مقامات سوئیسی، احتمالا شامل بحث در باره ایران نیز خواهد بود. سوئیس به عنوان یک کشور بی طرف، در غیاب مناسبات دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن، حافظ منافع طرفین بوده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.