کویت از آغاز مذاکرات میان آمریکا و ایران خبر داد

یکشنبه, 5ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

el_jarallah.jpg

العربیه – رورنامه «الشرق الاوسط» روز شنبه ۲۵ ماه مه در شماره [۱۴۷۸۸] گزارشی داد، خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه کویت از آغاز مذاکرات میان آمریکا و ایران خبر داده و گفته: «به نظر می‌رسد مذاکرات میان واشینگتن و تهران آغاز شده است».

بنا به گزارش این روزنامه وزیر خارجه کویت سخنان خود درباره آغاز مذاکرات میان آمریکا و ایران را شامگاه پنج‌شنبه ۲۳ ماه مه و در پاسخ به سئوال خبرنگاران در حاشیه مراسم افطاری که وزارت خارجه کویت به مناسبت ماه رمضان و به افتخار نمایندگی‌های دیپلماتیک در این کشور تدارک دیده، مطرح کرده است.

الجارالله در این مراسم خطاب به خبرنگاران و ضمن اشاره به سفر یوسف بن علوی، وزیر خارجه سلطنت عمان به تهران، توضیح داد: «آن طور که به نظر می‌رسد، مذاکرات میان دو طرف آغاز شده و تحرکات و ارتباطاتی در این زمینه در حال انجام است».

این مقام کویتی گفت کشورش اطمینان دارد که در این میان حکمت و عقل حکمفرما خواهد شد تا آرامش در منطقه برقرار شود و در غیر این صورت منطقه شاهد جنگ خواهد بود.

الجارالله افزود: «ما در این دایره قرار داریم و بر این باوریم که امید و خوش‌بینی به کنترل اوضاع به شکلی که خطر یا تهدیدی را برای امنیت منطقه باعث نشود، همچنان وجود دارد».

الجارالله در ادامه گفت: «کویت همواره این آمادگی را دارد و حاضر است تا هر گونه تلاشی را برای ایجاد آرامش، ثبات و پیش‌گیری از وقوع جنگ مبذول دارد».

الجارالله افزود که «این اطمینان خاطر برگرفته از اظهارات دو طرف آمریکایی و ایرانی است که هر دو عدم تمایل خود به جنگ را ابراز کرده‌اند».

وی در ادامه گفت: «ما در این دایره قرار داریم و بر این باوریم که امید و خوش‌بینی به کنترل اوضاع به شکلی که خطر یا تهدیدی را برای امنیت منطقه باعث نشود، همچنان وجود دارد».

در پی خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ امضا شده میان غرب و ایران و نیز ازسرگیری و تشدید تحریم‌های واشینگتن علیه تهران، تنش‌های میان ایران و آمریکا بالا گرفته است.

عراق پیشنهاد میانجی‌گری داد، ظریف پیشنهاد عدم تعرض

ایران اینترنشنال – محمدعلی حکیم،‌ وزیر خارجه عراق، از آمادگی کشورش برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا خبر داد.

او روز یکشنبه پنجم خردادماه در کنفرانسی مطبوعاتی با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش گفت عراق در کنار ایران ایستاده و مایل است میان تهران و واشینگتن نقش میانجی را ایفا کند. حکیم همچنین با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت عراق بر این باور نیست که «محاصره اقتصادی» تهران نتیجه‌بخش باشد.

پیش از او محمد حلبوسی، رییس پارلمان عراق، هم از تمایل این کشور برای میانجی‌گری بین تهران و واشینگتن سخن گفته بود.

تنش‌ میان ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر رو به افزایش بوده و برخی از کشورهای منطقه نگرانی خود را از احتمال وقوع درگیری نظامی اعلام کرده‌اند.

در واکنش به این نگرانی‌ها، ظریف در سفر به بغداد از پیشنهاد تهران برای «امضای معاهده عدم تعرض با همه کشورهای منطقه خلیج فارس» خبر داد و گفت این پیشنهاد روی میز است.

سفر ظریف به بغداد شش روز پس از حملات راکتی در منطقه سبز بغداد در شامگاه یکشنبه ۲۹ اردیبهشت اتفاق می‌افتد. این حمله تنش‌ها و تحرک‌های منطقه‌ای بین تهران و واشنگتن را افزایش داده بود.

در واکنش به این حملات،‌ جمعه سوم خرداد و یک روز پیش از سفر ظریف به بغداد، مایکل گیلدی، مدیر ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، در یک موضع‌گیری رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دست داشتن در حملات راکتی در نزدیکی سفارت آمریکا متهم کرد.

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها بین تهران و واشینگتن، ثامر غضبان‌، وزیر نفت عراق، هم از امکان بسته شدن تنگه هرمز سخن گفته و اعلام کرد کشورش برای هر سناریویی خود را آماده کرده است.

ظهر شنبه چهارم خرداد، تعدادی از مردم شهرهای کربلا و بغداد با برگزاری تظاهرات ضد جنگ از امکان کشیده شدن درگیری نظامی ایران و آمریکا به کشور خود ابراز نگرانی کردند. این تظاهرات با فراخوان مقتدی صدر،‌ از رهبران شیعه عراق،‌ صورت گرفته بود.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.