تاکید وزارت خارجه آمریکا بر پابرجایی ۱۲ شرط پومپئو برای مذاکره با ایران

چهارشنبه, 8ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

یک سال پیش مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ۱۲ شرط فراگیر را برای مذاکره با تهران تعیین کرد

یک سال پیش مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ۱۲ شرط فراگیر را برای مذاکره با تهران تعیین کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید اگر رهبران ایران ۱۲ شرط تعیین‌شده از سوی مایک پومپئو را «جدی بگیرند»، آن گاه «ما هم آماده هستیم در مورد آن گفت‌وگو کنیم».

شرایط فراگیر وزیر خارجه آمریکا برای دستیابی به توافق تازه با ایران یک سال پیش مطرح شد، شرایطی که سخنگوی وزارت خارجه ایران در همین روز «کذایی» خواند و گفت که برای تهران «قابل پذیرش» نیست.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری هفتم خردادماه، به پرسش‌های خبرنگاران در مورد ایران و اظهارات تازه دونالد ترامپ در مورد جمهوری اسلامی، پاسخ گفت.

خبرنگاران از جمله با اشاره به گفته‌های آقای ترامپ در ژاپن پرسیده‌اند اگر ایران از مذاکره سر باز بزند، سیاست واشینگتن چه خواهد بود و این‌که جمع‌بندی سخنگوی وزارت خارجه از اظهارات مختلفی که از سوی مقام‌های دولت بیان شده چیست.

دونالد ترامپ طی سفر اخیر خود به ژاپن ضمن ابراز آمادگی برای مذاکره با تهران گفت خواسته‌اش نه «تغییر رژیم»، بلکه «ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی» است: «ایران شانس این را دارد که کشوری بزرگ باشد. با همین رهبری. ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم و این را صریح می‌گوییم.»

یک سال پیش مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ۱۲ شرط فراگیر را برای مذاکره با تهران تعیین کرد که از برنامه اتمی تا توقف حمایت از گروه‌های نیابتی، از آزادی شهروندان آمریکایی، پایان‌ دادن به تولید موشک‌های بالیستیک و خروج از سوریه تا پایان دادن به عملیات مخرب سایبری یا توقف حمایت از طالبان را در بر می‌گرفت.

به گفته آقای پومپئو، اگر در رفتار ایران «تغییر اساسی» رخ دهد ایالات متحده حاضر است تحریم‌ها را بردارد.

دونالد ترامپ از وضع تحریم‌های شدید علیه ایران دفاع کرده و گفته که این تحریم‌ها باعث تغییراتی در رفتار جمهوری اسلامی شده است. رئیس‌ جمهوری آمریکا در عین حال اظهار کرده‌ است که به دنبال آسیب زدن به ایران نیست و معتقد است دو طرف می‌توانند به توافقی تازه برسند.

خانم اورتگاس در نشست خبری خود همچنین تاکید کرد که تحریم‌ها و «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران در جای خود باقی خواهد ماند: «هر وقت رهبری ایران خواستار گفت‌وگو باشد، رئیس‌ جمهوری و وزیر خارجه تاکید کرده‌اند که آماده گفت‌وگو هستند.»

اما تهران تاکنون تمایلی به مذاکره نشان نداده‌ است.

آمریکا اخیرا اقدام به افزایش ظرفیت نظامی خود در منطقه کرده است که خود بر گمانه‌زنی‌ها در مورد وقوع درگیری بین دو کشور افزوده‌ است، گرچه رهبران هر دو کشور تکذیب کرده‌اند که قصد آغاز جنگ را دارند.

در همین حال وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه گفت تنش‌های فزاینده اخیر بین ایران و آمریکا در سیاست‌های ایالات متحده «ریشه دارد» و به «بدعهدی آمریکایی‌ها و تروریسم اقتصادی آمریکا» مربوط می‌شود.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه، در عین حال برنامه احتمالی برای مذاکره با واشینگتن در شرایط فعلی را رد کرده و گفت: «ما فعلاً چشم‌اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از سوی دیگر تاکید کرد که ۱۲ شرط وزیر خارجه تغییر نکرده، تحریم‌های نفتی ایران نیز ادامه دارد و سیاست واشینگتن همچنان «به صفر رساندن» صادرات نفت ایران است.

به گفته خانم اورتگاس، در دیدارها با مقام‌های اروپایی همچنان بر «وجود تهدیدهای حتمی و آنی از سوی ایران در منطقه» تاکید خواهد شد.

خانم اورتگاس در عین حال گفت تا جایی که او می‌داند کانال خصوصی برای ارتباط با تهران وجود ندارد و اظهارات مقام‌های آمریکایی به‌ صورت علنی بیان می‌شود، مقام‌های ایران می‌توانند آنها را بخوانند و «بدانند که اگر جدی باشند، ما مایل به گفت‌وگو هستیم».

منابع: وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، رادیوفردا/ت/ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.