روحانی: با احترام سر میز بنشینند اهل مذاکره‌ایم نه اینکه فرمان صادر کنند

یکشنبه, 12ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

حسن روحانی سخنان تازه خود را روز شنبه در جمع گروهی از ورزشکاران بیان کرده‌است.

حسن روحانی سخنان تازه خود را روز شنبه در جمع گروهی از ورزشکاران بیان کرده‌است.

حسن روحانی در مورد مذاکره با کسانی که آن‌ها را «دشمنان» توصیف کرده گفته «اگر با احترام کامل و در چارچوب مقررات بین‌المللی کنار میز مذاکره بنشیند، ما اهل منطق و مذاکره‌ایم. نه اینکه فرمان مذاکره صادر کند؛ در آن صورت ما تابع نخواهیم بود».

رئیس‌جمهوری ایران در جریان یک سخنرانی در ۱۱ خرداد ماه بدون نام بردن از کشور یا کشورهای مشخصی گفته «در طول این مدت نشان دادیم در برابر قدرت‌های زورگو و زیاده‌خواه، تسلیم نمی‌شویم».

با این وجود از متن منتشرشده در خبرگزاری دولتی ایرنا و دیگر خبرگزاری‌های داخلی ایران، به نظر می‌رسد اظهارات تازه رئیس‌جمهوری ایران در ارتباط با ایالات متحده مطرح شده‌است.

در متن این سخنرانی یک بار نیز به نام آمریکا اشاره شده و گفته شده «اگر در جنگ با آمریکا امیدوارانه بایستیم، پیروز می‌شویم».

حسن روحانی در بخشی از این سخنرانی اظهار کرده «دشمنی که تا سال گذشته اعلام می‌کرد هدفم از بین بردن نظام جمهوری اسلامی ایران است امروز به صراحت اعلام می‌کند کاری با نظام ندارد».

به نظر می‌رسد این بخش از سخنرانی رئیس‌جمهوری ایران اشاره به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات، در ژاپن است. آقای ترامپ گفته بود «ایران شانس این را دارد که کشوری بزرگ باشد. با همین رهبری. ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم و این را صریح می‌گوییم».

آقای ترامپ پیش‌تر نیز تاکید کرده بود تمایلی به جنگ با ایران ندارد، هرچند در صورت تهدید منافع ایالات متحده پاسخ شدیدی خواهد داد.

چندی پس از گفته‌های دونالد ترامپ در ژاپن، دیگر مقام‌های دولت آمریکا، تاکید کردند سیاست‌های واشینگتن در قبال تهران تغییری نکرده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود اگر رهبران ایران ۱۲ شرط تعیین‌شده از سوی مایک پومپئو را «جدی بگیرند»، آن گاه «ما هم آماده هستیم در مورد آن گفت‌وگو کنیم».

سال پیش وزیر خارجه آمریکا، ۱۲ شرط فراگیر را برای مذاکره با تهران تعیین کرده بود که از برنامه اتمی تا توقف حمایت از گروه‌های نیابتی، از آزادی شهروندان آمریکایی، پایان‌ دادن به تولید موشک‌های بالیستیک یا عملیات مخرب سایبری تا توقف حمایت از طالبان را در بر می‌گرفت.

دو روز بعد از تاکید وزارت خارجه بر این ۱۲ شرط، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، نیز اظهار کرد، رویکرد دولت دونالد ترامپ برای به صفر رساندن خرید نفت ایران هیچ تغییری نکرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد مسائل مختلف از جمله مذاکره با ایالات متحده است، نه تنها اظهاراتی مبنی بر تمایل به چنین گفت‌وگوهایی نشان نداده، بلکه چنین چیزی را «سم مضاعف» توصیف کرده‌است.

آقای خامنه‌ای در سخنرانی دیگری نیز تاکید کرده حکومت تحت رهبری‌اش «مطلقا» با آمریکا مذاکره نخواهد کرد و به ویژه مذاکره بر سر برخی موضوع‌ها را امری «ناموسی» می‌داند.

دولت دونالد ترامپ در بهار گذشته از توافق اتمی با تهران خارج شد و تحریم‌های لغوشده را نیز بازگرداند. طی ماه‌های گذشته واشینگتن بر تحریم‌های خود افزوده‌است. در عین حال تنش‌ها بین دو کشور طی هفته‌های گذشته و با اعزام ناو هواپیمابر و بمب‌افکن‌های ایالات متحده به منطقه، فزونی گرفته‌است.

ایرنا، ایسنا، رادیو فردا/ت

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.