گزارشی از آخرین وضعیت اکبر باقری، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ

یکشنبه, 12ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – اکبر باقری، زندانی سیاسی که اواخر اردیبهشت ماه بدون اطلاع قبلی از زندان اوین به زندان تهران بزرگ تبعید شده بود در وضعیت نامناسبی از بابت سلامتی بسر می برد. گفته می شود علاوه بر بیماری های سابق به خاطر وضعیت بد بهداشتی زندان تهران بزرگ این زندانی به بیماری پوستی نیز مبتلا شده است و هم اکنون برخلاف اصل تفکیک جرائم به همراه زندانیان جرایم عمدتاٌ مرتبط با مواد مخدر نگهداری می شود. این شهروند کرمانشاهی در حال تحمل محکومیت ۹ ساله حبس خود است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اکبر باقری، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ بدون هیچ گونه رسیدگی پزشکی در وضعیت نامناسب سلامتی بسر می برد.

یک منبع نزدیک به خانواده باقری در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “آقای باقری پیش از انتقال به زندان تهران بزرگ نیاز فوری به عمل جراحی در ناحیه روده داشت، اما نه‌تنها این امر تاکنون محقق نشده است بلکه موفق به دیدن پزشک نیز نشده و حتی اجازه مراجعه به بهداری این زندان به وی داده نشده است. از طرفی به خاطر وضعیت نامناسب بهداشتی محل نگهداری فعلی، به بیماری پوستی مبتلا و علاوه بر خارش مداوم، خال‌های قرمز رنگ بزرگی بر روی بدن وی پدیدار شده است”.

این منبع مطلع در ادامه افزود: “اکبر باقری در حال حاضر در تیپ ۴، اندرزگاه ۱، سالن ۱ زندان تهران بزرگ به همراه زندانیانی که عمدتاً به خاطر اتهامات مرتبط با مواد مخدر بازداشت شده‌اند، تحمل حبس می‌کند. همچنین تاکنون هیچ پاسخی به درخواست بازگرداندن ایشان به زندان اوین داده نشده است”.

لازم به یادآوری است که اکبر باقری در اواخر اریبهشت‌ماه بدون اطلاع قبلی از زندان اوین به زندان تهران بزرگ تبعید شد. این زندانی سیاسی در اعتراض به انتقالش و همچنین عدم رسیدگی پزشکی به مدت پنج روز دست به اعتصاب غذا زد.

اعتصاب مورد اشاره در حالی انجام شد که این زندانی سیاسی از بیماری خونریزی در ناحیه روده بزرگ رنج می‌برد و قرار بود چند ماه پیش تحت عمل جراحی قرار بگیرد، اما این اتفاق نیافتاده است. همچنین مبلغ ۸۵۰ هزار تومان برای مداوای دندان‌هایش به حساب زندان اوین واریز کرده، اما بدون رسیدگی دندان‌پزشکی به زندان تهران بزرگ منتقل شده است.

در خصوص سوابق اکبر باقری باید اشاره کرد، وی ابتدا در خردادماه سال ۹۶ توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش بازداشت و نهایتا پس از دو ماه تحمل بازجویی و سلول‌های انفرادی در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شده بود.

این شهروند کرمانشاهی یک بار دیگر در اسفندماه همان سال (۱۳۹۶) در جریان تجمع مال‌بختگان در مقابل مجلس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. آقای باقری مدت ۴۸ روز در سلول‌های انفرادی بند وزارت اطلاعات در زندان اوین (موسوم به یند ۲۰۹) نگهداری و در فروردین‌ماه ۹۷ به بند ۴ این زندان منتقل شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر باقری در تابستان ۹۷ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار و به ۹ سال حبس محکوم شد. این حکم نهایتا در دادگاه تجدیدنظر عیناً تایید شد.

گفتنی است که آقای باقری پدر یک دختر شش ساله بوده و پیش از بازداشت در کرمانشاه به شغل خطاطی اشتغال داشته است. از آنجایی که همسرش پس از بازداشت از وی جدا شده است، دختر وی در حال حاضر با خواهرها یا مادر سالخورده‌اش زندگی می‌کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.