دزدی ۱،۶۶۲ میلیارد تومانی تامین اجتماعی از جیب کارگران بازنشسته‎

پنجشنبه, 2ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

kargar bazneshasteبرای نشان دادن ابعاد این دزدی آشکار از حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی، کافی است تا ۲۵ درصد افزایش حقوق هر مستمری بگیر را حساب کرده و در تعداد کل مستمری بگیران در سراسر کشور یعنی ۲ میلیون و ۲۱۶ هزار نفر ضرب کنیم و سپس این مبلغ را به مدت ۵ ماه محاسبه کنیم. بر این اساس چنانچه متوسط حقوق ماهیانه هر مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی را ۶۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، ۲۵ درصد افزایش این مبلغ معادل ۱۵۰ هزار تومان در ماه است که اگر این مبلغ در تعداد کل مستمری بگیران تامین اجتماعی ضرب شود عدد ۳۳۲،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ بدست می آید. این رقم پولی است که سازمان تامین اجتماعی بخاطر عدم پرداخت افزایش ۲۵ درصدی حقوق مستمری بگیران در هر ماه در نزد خود نگه می دارد. حال اگر به گفته رئیس کانون بازنشستگان کشور و به روال سال های گذشته، ۲۵ درصد افزایش حقوق تا مرداد ماه اعمال نشود، پولی که از مستمری بگیران در این پنچ ماه در نزد سازمان تامین اجتماعی باقی می ماند معادل یک هزار و ششصد و شصت و دو میلیارد تومان ۱،۶۶۲،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ است….

به گزارش گروه کارگری سایت کلمه: براساس گزارش منتشر شده از سوی دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی صندوق تأمین‌ اجتماعی تعداد مستمری ‌بگیران تأمین‌ اجتماعی در سال گذشته ۲ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۶۰۷ نفر بود. بر اساس مصوبه دولت حقوق بازنشستگان مشمول قانون کار می بایست ۲۵ درصد افزایش می یافت. دولت در حالی افزایش ۲۵ درصدی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد که مطابق قانون، افزایش حقوق می باید بر اساس نرخ وافعی تورم باشد و نرخ تورم در زمان تصویب مصوبه مزدی امسال در اسفند گذشته ۳۱ درصد بوده است.

اگرچه سعید مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی و متهم در پرونده جنایت کهریزک و قتل زهرا کاظمی، در مصاحبه ای اعلام کرده بود که امسال نیز مطابق سال گذشته ۲۵ درصد افزایش حقوق بازنشستگان اعمال خواهد شد، اما اکنون در حالی وارد سومین ماه بهار می شویم که هنوز بازنشستگان بر اساس نرخ مصوبه سال گذشته حقوق دریافت می کنند و نه تنها هیچ خبری از افزایش ۲۵ درصدی حقوق شان نیست بلکه اخیرا طبق گفته های علی اکبر خبازها، رئیس کانون عالی بازنشستگان، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل ‌تأمین نشدن منابع مالی آن قرار است در تیر ‌ یا مرداد پرداخت شود.

به گزارش تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران، سازمان تامین اجتماعی هر ساله با متوسط تاخیر ۵ ماهه ای اقدام به اعمال مصوبه افزایش حقوق مستمری بگیران می کند و مبلغ چندین ماه تاخیر در افزایش حقوق آنان را در طول سال به صورت اقساط به آنان پرداخت می کند و در نتیجه چنین اقدامی هر ساله صدها میلیارد تومان حقوق بازنشسته ها و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در اختیار این سازمان باقی می ماند.

پروین محمدی از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن اعتراض به این عملکرد سازمان تامین اجتماعی به ایلنا گفت: متاسفانه کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی از رسالت اصلی خود باز مانده به بلندگوی تبلیغاتی مدیران سازمان تبدیل شده است. مسئولان این نهاد صنفی دفاع از حقوق موکلان خود را فراموش کرده‌اند.

به گفته این فعال حقوق سندیکایی مسئولان سازمان تامین اجتماعی در کنار این اهمال و تاخیر در سال های گذشته بدعت جدیدی را بنا نهادند و با نقض مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، مبلغ مستمری ها را بدون توجه به مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار افزایش می دادند. هرچند در سالهای ۹۱ و ۹۲ سازمان تامین اجتماعی برای تبلیغات سیاسی دوباره مستمری‌ها را بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و برابر با حداقل مزد مصوب شورای عالی کار تعیین کرده است اما همچنان تاخیر در پرداخت مستمری‌ها ادامه دارد.

برای نشان دادن ابعاد این دزدی آشکار از حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی، کافی است تا ۲۵ درصد افزایش حقوق هر مستمری بگیر را حساب کرده و در تعداد کل مستمری بگیران در سراسر کشور یعنی ۲ میلیون و ۲۱۶ هزار نفر ضرب کنیم و سپس این مبلغ را به مدت ۵ ماه محاسبه کنیم. بر این اساس چنانچه متوسط حقوق ماهیانه هر مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی را ۶۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، ۲۵ درصد افزایش این مبلغ معادل ۱۵۰ هزار تومان در ماه است که اگر این مبلغ در تعداد کل مستمری بگیران تامین اجتماعی ضرب شود عدد ۳۳۲،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ بدست می آید. این رقم پولی است که سازمان تامین اجتماعی بخاطر عدم پرداخت افزایش ۲۵ درصدی حقوق مستمری بگیران در هر ماه در نزد خود نگه می دارد. حال اگر به گفته رئیس کانون بازنشستگان کشور و به روال سال های گذشته، ۲۵ درصد افزایش حقوق تا مرداد ماه اعمال نشود، پولی که از مستمری بگیران در این پنچ ماه در نزد سازمان تامین اجتماعی باقی می ماند معادل یک هزار و ششصد و شصت و دو میلیارد تومان ۱،۶۶۲،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ است.

در سال گذشته در سیستم بانکی کشور اختلاس سه هزار میلیارد تومانی رخ داده بود. آن اختلاس موجی از اعتراض ها را به همراه داشته بود به گونه ای که رهبری مداخله کرده بود و دستور صادر کرده بود که “موضوع را کش ندهید!” آن اختلاس پنهان بود ولی این دزدی آشکار است و در جلوی چشم همگان از سفره خالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران چنین مبلغی برداشته می شود.

سالهاست که چپاول گران بر سازمان تامین اجتماعی تکیه زدند و به چیزی جز زیاده طلبی و سودخواهی شان فکر نمی کنند. اگرچه افشاگری احمدی نژاد راجع به تامین اجتماعی در مجلس یک سویه و همراه با بی اخلاقی بوده است ولی اصل موضوع که همان چپاول در این سازمان عظیم مردمی و غیر انتفاعی می باشد را کسی مورد توجه قرار نداده است و همگان آرام و بی سروصدا از کنارش گذشتند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.