آمریکا رد صلاحیت های ایران را محکوم کرد

پنجشنبه, 2ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

دولت آمریکا رد صلاحیت صدها نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران را محکوم، و رهبران روحانی ایران را متهم کرد که قصد دارند قدرت «غیر پاسخگو»ی خود را تحکیم کنند.

پاتریک ونترِل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: به نظر می رسد شورای نگهبان غیر منتخب، که پاسخگوی مردم ایران نیست، صلاحیت صدها نفر را به دلایل ناروشن رد کرده است. عدم شفافیت باعث می شود نامزدهای معرفی شده نماینده خواست مردم ایران نباشند، در حالی که فرصت انتخاب رئیس جمهوری که نظرات آنها را نمایندگی کند حق مردم است.

ونترل همچنین گفت علائم ناراحت کننده ای وجود دارد که دولت ایران قصد دارد در آستانه انتخابات و به قصد محدود کردن ابراز نظر آزاد، ارتباط اینترنتی را محدود یا قطع کند.

شورای نگهبان که ادعا می کند صلاحیت نامزدها را بر اساس اعتقاد آنها به انقلاب اسلامی رسیدگی می کند فقط صلاحیت ۸ نفر از میان ۶۸۶ متقاضی را تایید کرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی که قبلاً دو دوره ریاست جمهوری را برعهده داشته و رحیم مشایی دستیار جنجالی احمدی نژاد از جمله نامزدهای رد صلاحیت شده هستند.

با رد صلاحیت این نامزدها به نظر می رسد سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد اتمی ایران – که نزدیک به خامنه ای محسوب می شود – بخت اول در احراز ریاست جمهوری را دارد.

ایالات متحده از سال ۱۹۷۹ و از بعد از گروگانگیری ۴۴۴ روزه کارکنان سفارت آمریکا در تهران، رابطه دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

آمریکا رهبری تحریمهای بین المللی علیه برنامه جنجالی اتمی ایران را بر عهده دارد. غرب معتقد است ایران قصد تولید سلاح اتمی دارد ولی ایران برنامه اتمی اش را کاملاً صلح آمیز می خواند.
دولت آمریکا همچنین ایران را به دلیل حمایتش از حماس و حزب الله و گروههای مسلح شبه نظامی دیگر در منطقه یک دولت «حامی تروریسم» می خواند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.