گزارشی از آخرین وضعیت عباس لسانی در نهمین روز اعتصاب غذا

جمعه, 17ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – با تداوم اعتصاب غذای عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اردبیل، نگرانی ها درباره سلامتی و وضعیت جسمانی وی افزایش یافته است. نزدیکان این فعال مدنی می گویند وی ۹ روز است که موفق به برقراری هیچ تماسی با خانواده خود نشده است. همچنین با توجه بیماری کبدی و محرومیتش از خدمات درمانی نگرانی ها نسبت به وضعیت سلامتی اش تشدید شده است. وی روز دوشنبه ۶ خردادماه در اعتراض به ممانعت مسئولین زندان از دسترسی او به خلاصه پرونده که توسط وکیلش تهیه و به برای آقای لسانی به زندان ارسال شده بود، اعتصاب غذای خود را آغاز کرد. گفته می شود ممانعت از دسترسی به خلاصه پرونده به دستور رییس حفاظت اطلاعات این زندان صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنج شنبه ۱۶ خردادماه ۱۳۹۸، منابع نزدیک به خانواده عباس لسانی اعلام کردند که این فعال ترک طی ۹ روز گذشته هیچ تماسی با بیرون نداشته است، از همین رو نسبت به وضعیت سلامتی وی ابراز نگرانی کردند.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای عباس لسانی به گزارشگر هرانا گفت: “متاسفانه آقای لسانی طی ۹ روز گذشته هیچ تماسی با خانواده خود نداشته‌اند، از این رو اطلاع دقیقی در خصوص وضعیت سلامتی ایشان به دست نیامده است. تنها خبری که در حال حاضر در مورد وی داریم این است که اعتصابش ادامه دارد. همچنین از آنجایی که در طی اعتصاب عذای‌شان حتی از مصرف قند و نمک هم امتناع کرده‌اند و فقط آب می‌خورند و از بیماری کبدی نیز رنج می‌برند، باید به طور منظم دارو مصرف کنند. به همین دلیل، احتمال محرومیت آقای لسانی از خدمات درمانی باعث نگرانی خانواده وی شده است”.

آقای لسانی روز دوشنبه ۶ خردادماه در اعتراض به ممانعت مسئولین زندان از دسترسی او به خلاصه پرونده که توسط وکیل او تهیه و به مقصد آقای لسانی، به زندان ارایه شده بود، اعتصاب غذای خود را آغاز کرد. گفته می شود ممانعت از دسترسی به این خلاصه پرونده به دستور رییس حفاظت اطلاعات این زندان صورت گرفته است.

بسیاری از زندانیان در ایران مانند آقای لسانی، به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‌های‌شان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی های بلندمدت بوده است.

لازم به یادآوری است، عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۷ در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز که پس از اعتراض وی به نحوه دادرسی و درخواست واخواهی مجدد وی تشکیل شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد.

در تاریخ ۲۴ فروردین ماه سال جاری جلسه دادگاه تجدید نظر این شهروند اردبیلی بدون حضور وی در شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، به ریاست قاضی خوبیارپور برگزار و محکومیت این زندانی به ۱۰ ماه حبس تعزیری عینا به تائید این دادگاه رسید.

جلسه دادگاه در حالی بدون حضور آقای لسانی پیشتر برگزار شده بود که بر اساس ماده ۷۷ قانون آیین دادرسی مدنی، “در صورتی که خوانده در بازداشتگاه یا زندان باشد،‌ دادخواست و اوراق دعوا به وسیله اداره زندان به نامبرده ابلاغ خواهد شد”.

لازم به اشاره است که عباس لسانی سوابق متعدد بازداشت و محکومیت به دلایل عقیدتی را در کارنامه خود دارد، در یکی از آخرین موارد در تاریخ ۱۱ تیرماه چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” عباس لسانی همراه با سه شهروند دیگر ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و سپس در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. آقای لسانی ویدیویی از خود مبنی بر تشویق افراد برای حضور در این مراسم منتشر کرده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.