انتقال توحید قریشی و حمزه درویش از زندان رجایی شهر به مکانی نامعلوم

دوشنبه, 20ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – توحید قریشی و حمزه درویش، دو زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج، روز گذشته جهت ملاقات با فردی که کارشناس اطلاعات معرفی شده بود به خارج از بند منتقل شده و تاکنون به آنجا بازگردانده نشده اند. با اینکه مسئولین زندان ادعا کرده اند این دو زندانی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده اند، اما تا این لحظه هیچ اطلاع دقیقی در خصوص محل نگهداری آنها به دست نیامده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۸ خردادماه ۱۳۹۸، توحید قریشی و حمزه درویش، دو زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج توسط مسئولین زندان به مکان نامعلومی منتقل شدند.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “ظهر روز گذشته سید توحید قریشی و حمزه درویش به بهانه احضار به دفتر حسن قبادی، معاونت سلامت زندان به نزد یکی از کارشناسان وزارت اطلاعات رشت به اسم “ناصری” منتقل شدند. این دو زندانی تاکنون به داخل بند بازگردانده نشده‌اند”.

این منبع افزود: “دی پی پیگیری‌های مکرر زندانیان سالن ۲۱ مبنی بر پاسخگویی در این خصوص، مسئولین زندان مدعی شدند که توحید قریشی و حمزه درویش به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند، اما تا این لحظه هیچ اطلاع دقیقی در خصوص محا نگهداری این دو زندانی به دست نیامده است. از همین رو به نظر می‌رسد ادعای مسئولین زندان صحت نداشته باشد”.

توحید قریشی در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه سال ۹۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یک سال پس از آن نیز محاکمه شده و ابتدا به ۱۰ سال و در دادگاه تجدید نظر به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم این زندانی اندکی بعد با تجمیع احکام به حدود ۴ سال قابل اجرا کاهش یافت.

لازم به یادآوری است که توحید قریشی پیشتر در تاریخ ۱۷ مردادماه ۱۳۹۷ از زندان رجایی‌شهر به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین موسوم به بند ۲۰۹ منتقل شده بود. خانواده توحید قریشی در آذرماه همان سال پس از چهار ماه بی خبری از وضعیت این زندانی و پیگیری‌ها و مراجعات فراوان به دادسرای اوین، بدون پاسخ و با رفتارهای توهین‌آمیز مواجه شده و موفق به ملاقات با وی نشدند. وی در آن زمان در حالی از تماس با خانواده خود محروم بود که مسئولان قضایی مدعی می‌شدند توحید قریشی ممنوع‌الملاقات است. اکنون نیز نهادهای امنتیی در حالی یک پرونده جدید علیه این زندانی گشوده‌اند که ماه‌های پایانی محکومیت خود را پشت سر می‌گذاشت.

توحید قریشی در تاریخ ۱۷ بهمن در پی حمله گارد ویژه زندان و ضرب و شتم شدید آنها به همراه حمزه درویش، دیگر زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی‌شهر به سلول‌های انفرادی منتقل شده و دست به اعتصاب غذا زده بود. این اقدام به بهانه امتناع توحید قریشی، از حضور در جلسه دادگاه و حمایت سایر زندانیان از تصمیم او صورت گرفته بود. این دو زندانی در تاریخ ۱ اسفندماه از سلول‌های انفرادی به سالن محل نگهداری زندانیان سنی مذهب بازگردانده شده و پس از ۱۵ روز به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

حمزه درویش، زندانی ۲۵ ساله اهل تالش مدعی است در سال ۹۳ نیروهای یک گروه بنیادگرای مستقر در سوریه با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده‌اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس با دریافت امان نامه ای از سفارت ایران در ترکیه به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است و حتی این شانس را داشته که با قید ضمانت آزاد باشد و به شغل پرورش بلدرچین مشغول شود. حمزه درویش پس از یک سال آزادی با قرار وثیقه مجددا بازداشت و در دادگاهی پر ابهام به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.