چهلمین روز بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت بازداشت شدگان روز جهانی کارگر

سه شنبه, 21ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

 

خبرگزاری هرانا – با گذشت ۴۰ روز چهار تن از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر کماکان در بازداشت به سر می برند. کیوان صمیمی، مرضیه امیری، ندا ناجی و عاطفه گلریز در جریان برگزاری مراسم روز جهانی کارگر (۱ می) در مقابل ساختمان مجلس و اتفاقات پس از آن به همراه ده‌ها تن دیگر بازداشت و به زندان‌های اوین، قرچک و تهران بزرگ منتقل شدند. اواسط ماه جاری کیوان صمیمی با تمدید قرار یک ماهه روبرو شده و روز گذشته قرار بازداشت ندا ناجی و مرضیه امیری نیز یک ماه دیگر تمدید شد. گفته می شود قرار بازداشت عاطفه رنگریز نیز به کفالت تبدیل شده با این حال به بهانه های مختلف از آزادی وی جلوگیری شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کیوان صمیمی، مرضیه امیری، ندا ناجی و عاطفه رنگریز، از بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگر، علیرغم گذشت ۴۰ روز کماکان در بازداشت هستند.

اواسط ماه جاری و با پایان قرار بازداشت یک ماهه کیوان صمیمی با تمدید قرار بازداشت یک ماهه و سه بازداشت شده دیگر با تمدید قرار بازداشت ۱۲ روزه روبرو شدند.

با پایان قرار بازداشت ۱۲ روزه، مرضیه امیری و ندا ناجی روز گذشته و پس از حضور در شعبه بازپرسی مجددا با تمدید قرار بازداشت یک ماهه روبرو شده و قرار بازداشت عاطفه رنگریز نیز به قرار کفالت تغییر پیدا کرد. علیرغم صدور قرار کفالت برای عاطفه رنگریز، مسئولین دادسرای اوین روز گذشته و روز جاری به بهانه های مختلف از پذیرش قرار کفالت خودداری کرده و مانع آزادی موقت وی شدند.

گفته می شود مسئولین دادسرای اوین دلیل عدم قبول قرار کفالت عاطفه رنگریز را اضافه شدن اتهامی جدید به پرونده وی عنوان کرده اند.

کیوان صمیمی، سردبیر مجله ایران فردا نیز کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد، مرضیه امیری به بند عمومی منتقل شده و ندا ناجی نیز علیرغم پایان بازجویی ها از سلول‌های چند نفره مجددا به سلول انفرادی منتقل شده است. از سوی دیگر عاطفه رنگریز نیز که روز گذشته به بازپرسی اوین منتقل شده بود به زندان قرچک ورامین بازگردانده شده است.

نیروهای امنیتی به همراه کیوان صمیمی، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت به محل نشریه ایران فردا رفته و ضمن تفتیش محل بسیاری از اسناد و مدارک موجود از جمله هاردهای کامپیوتر را با خود برده بودند.

لازم به ذکر است روز جاری نیز دبیر هیات منصفه دادگاه مطبوعات از مجرم شناخته شدن مدیر مسئول مجله ایران فردا خبر داده بود. اتهامات مطروحه علیه وی “نشر مطالب خلاف موازین اسلامی” و “دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی” بوده است.

روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شدند.

علیرغم آزادی تعدادی از بازداشت شدگان، تعدادی دیگر از جمله مرضیه امیری، کیوان صمیمی، عاطفه رنگریز و ندا ناجی کماکان تحت بازداشت هستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.