گزارشی از وضعیت عباس لسانی در پانزدهمین روز اعتصاب غذا/ برگزاری جلسه دادگاه

سه شنبه, 21ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اردبیل طی روز جاری در دادگاه انقلاب اردبیل برگزار شد. برگزاری این جلسه در حالی بود که آقای لسانی در پانزدهمین روز اعتصاب خود بسر می برد. این فعال ترک که نزدیک به ۵ ماه گذشته را در زندان اردبیل به سر برده است از روز ۶ خردادماه در اعتراض به ممانعت مسئولین زندان از دسترسی او به خلاصه پرونده اش دست به اعتصاب غذا زده است. همزمان تعدادی از فعالین مدنی اردبیل، طی نامه‌ای خطاب به مدیر کل دادگستری و دادگاه انقلاب و نصب تراکت در سطح این شهر خواهان آزادی عباس لسانی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۲۰ خردادماه ۱۳۹۸، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عباس لسانی در شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست قاضی خدادی و با حضور نماینده دادستانی و وکیل پرونده برگزار شد.

طی روزهای اخیر شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل با صدور ابلاغیه ای، عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اردبیل را به این دادگاه احضار کرده بود.

اتهامات مطروحه علیه عباس لسانی در متن این ابلاغیه “تحریک و تشویق اقوام ترک در استان آذربایجان غربی از طریق سخنرانی و مصاحبه با رسانه‌های معاند نظام و متعاقبا انتشار آن با هدف جنگ با اقوام کرد”، “تشکیل، اداره و عضویت در گروه به اصطلاح مدنی و قومی گاماج (شاخه اصلی) بوسیله چارت ترسیمی منتظم در پرونده توام با شکل‌گیری مجامع” ، “سخنرانی با هدف بر هم زدن امنیت ملی” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار مطالب موهن بواسطه مصاحبه با مجامع، رسانه‌های گروهی معاند نظام با هدف ضدیت با کلیت نظام به نحو مستمر و مداوم” عنوان شده بود.

آقای لسانی از تاریخ ۶ خردادماه در اعتراض به ممانعت مسئولین زندان از دسترسی وی به خلاصه پرونده‎ که توسط وکیلش تهیه و به برای آقای لسانی به زندان ارسال شده بود، دست به اعتصاب غذازده است

گفته می شود ممانعت از دسترسی به این خلاصه پرونده به دستور رییس حفاظت اطلاعات این زندان صورت گرفته است.

در این رابطه حسن راشدی، نویسنده و فعال ترک (آذربایجانی) نیز روز شنبه با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آقای لسانی خواهان آزادی وی و دیگر فعالان مدنی محبوس شد.

از سوی دیگر ده تن از فعالین شهرستان نقده با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به مدیر کل دادگستری و دادگاه انقلاب اردبیل ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نامعلوم عباس لسانی در اعتصاب غذا، خواهان آزادی وی شدند.

همچنین روز گذشته تعدادی از شهروندان اردبیلی با نصب تراکت‌هایی در سطح این شهر، ضمن اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت اعتصاب غذای عباس لسانی، خواستار آزادی این فعال ترک (آذربایجانی) شدند.

لازم به یادآوری است، عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۷ در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز که پس از اعتراض وی به نحوه دادرسی و درخواست واخواهی مجدد وی تشکیل شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد.

در تاریخ ۲۴ فروردین ماه سال جاری جلسه دادگاه تجدید نظر این شهروند اردبیلی بدون حضور وی در شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، به ریاست قاضی خوبیارپور برگزار و محکومیت این زندانی به ۱۰ ماه حبس تعزیری عینا به تائید این دادگاه رسید.

جلسه دادگاه در حالی بدون حضور آقای لسانی برگزار شده بود که بر اساس ماده ۷۷ قانون آیین دادرسی مدنی، “در صورتی که خوانده در بازداشتگاه یا زندان باشد،‌ دادخواست و اوراق دعوا به وسیله اداره زندان به نامبرده ابلاغ خواهد شد”.

لازم به اشاره است که عباس لسانی سوابق متعدد بازداشت و محکومیت به دلایل عقیدتی را در کارنامه خود دارد، در یکی از آخرین موارد در تاریخ ۱۱ تیرماه چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” عباس لسانی همراه با سه شهروند دیگر ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و سپس در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. آقای لسانی ویدیویی از خود مبنی بر تشویق افراد برای حضور در این مراسم منتشر کرده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.